Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AMK SOTELI Haku syksy 2018

Hummingbird
05.07.2018 |

Tällaista aktiivista keskustelua syksyn haulle ei vielä tietääkseni ole, joten sellainen voisi olla nyt paikallaan. Itse siis nyt keväällä pääsin opiskelemaan sosionomin päivätoteutukseen. Ennen tätä kevättä en ollut hakenut korkeakouluun enkä ollut selvillä sote-alan nykyisistä systeemeistä mitä tulee hakemiseen, mutta nyt kuukausia myöhemmin osaisin varmasti vastata monen sellaisen kysymykseen, jotka koskevat sosiaali- ja terveysalalle hakemista ammattikorkeakouluihin. Käytännössä siis, että miten koko kuukausia kestävä hakuprosessi toimii ja miten kyseiseen touhuun voisi valmistautua.

Koulutuksiinhan haetaan yhteishaussa, ja nyt syksylläkin tulee olemaan monta koulutusta haettavana - toki luonnollisesti vähemmän kuin keväällä. Yhteishaun aikana julkaistaan ennakkomateriaalit SOTELI-esivalintakokeeseen, joka on siis valtakunnallinen esivalintakoe, sähköinen sellainen. Se koostuu ennakkomateriaalin perustuvasta osasta ja sen lisäksi on englannin, matematiikan ja äidinkielen osio. Kokeen maksimipistemäärä on 80 pistettä, tosin nyt keväällä se oli 78 käsittämättömästä säätämisestä johtuen. Ennakkomateriaaliosio on 40 pisteen osio ja loput 40 pistettä sisältävät nuo kolme yllä mainittua osaa. Koe kestää 90 minuuttia. Tarkemmin näitä voi vielä avata täällä, jos/kun on tarkempaa tiedusteltavaa.

Esivalintakokeen jälkeen alkaakin sitten armoton odottelu. Suosittelisin ottamaan jotenkin talteen esivalintakokeen omat vastaukset, jotta voi sitten oikeiden vastausten tultua itse jo katsoa, millaiset pisteet saisi. Oikeat vastaukset tulevat samaisena päivänä julki. Omia pisteitä saa sitten odotella muistaakseni reilun viikon, mutta suosittelen tosiaan tuota, että ottaa ylös koetta tehdessä omat vastaukset. Esivalintakokeen pisteiden perusteella sitten kutsutaan valintakokeisiin, jos kutsua/kutsuja on saadakseen. Korkeakoulujen sivuilta voi katsella edellisvuosien pisterajoja ja alimpia, millä on saanut ennen kutsut mihinkin koulutukseen. Toki rajat vaihtelevat aina hakukerroin. Mahdolliset kutsut kokeeseen/kokeisiin tulee noin 3-5 viikkoa kokeen jälkeen. Voit saada myös useamman kutsun, jos hakemasi kohteet kuuluvat eri valintakoeryhmiin.

Itse valintakokeissa niihin tiesi raivattua voi olla monenlaista. Riippuu pitkälti alasta ja koulusta, mutta koe voi olla ihan kirjallinen tai se voi sisältää esimerkiksi psykologisen haastattelun, ryhmätilanteen ja erilaisia testejä. Joissakin on myöskin ihan opettajan haastattelu tai kirjoitelmia. Omassa sosionomin kokeessani oli psykologin haastattelu ja testit sekä ryhmätilanne. Valintakokeisiin valmistautuminen tällöin riippuu täysin siitä, mitä se pitää sisällään. Suullisiin kokeisiin on vaikea valmistautua, mutta tietysti jotain voi jo miettiä valmiiksi ja pyrkiä olemaan yleensäkin skarppina kokeessa kuin kokeessa. Valintakokeen jälkeen sitten yhteishaun tulokset tulevat kokeen ajankohdasta riippuen 2-4 viikon jälkeen.

Kokonaisuudessaan prosessi siis ei ole läpihuutojuttu, vaan se sisältää paljon hermoja raastavaa odotusta ja toki sekin, että esivalinnassa tulee menestyä, jotta pääsee edes tekemään itse valintakoetta. Tänne voi siis esittää kysymyksiä koskien aihetta minulle ja tietysti tänne eksyy varmasti paljon kevään aiheessa keskustelleita, joka sekin sisältää valtavasti pätevää tietoa koskien tätä systeemiä, mutta sieltä olennaisuuksien kaivelu voi olla haastavaa. Kyse siis tästä keskustelusta https://www.vauva.fi/keskustelu/3081669/soteli-amk-haku-kevat-2018

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai,luulin että tämä on tsemppi-ja vertaistukiketju nyt syksynä hakeville kuten tuo edellinen. Tämä olikin henkilökohtainen pätemisketjusi missä suuressa viisaudessasi vastailet kysymyksiin,olethan sentään kerran hakenut ja tiedät nyt kaikesta kaiken. :D Kaikki tuo yllämainittu tieto löytyy helposti googlella ja moni meistä syksyllä hakevista on hakenut jo useamman kerran kouluun..

Vierailija
2/22 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä haen sairaanhoitajan ja sosionomin opintoihin turkuun. Varmaan monimuotoon ensisijaisesti, se on varmaan tavallaan rankkaa mutta mahdollistaisi työnteon samalla. Muita?

Keväällä hain sosionomin opintoihin mutta en päässyt esivalintakokeesta pidemmälle, vaikka olin tyytyväinen omiin pisteisiin... nyt siis toka yritys syksyllä. Enkkua ja matikkaa pitää petrata, muut osiot meni hyvin.

Haaveena olisi sosionomin tai terveydenhoitajan ammatti. Pohjalla lukio ja lähihoitajaopinnot. Harkinnut olen myös avointa väylää, kun olen jo kolmekymppinen, työssäkäyvä kahden lapsen äiti. Saisi ainakin jotain aikaiseksi tässä sisäänpääsyä yritellessä. Tosin haaveissa olisi kolmas lapsikin ja oma koti, tuntuu että alkaa aika loppumaan näiden kaikkien haaveiden kanssa 😅 Olisi kiva jos täältä löytyisi joku samaa elämänvaihetta elävä, suurin osa on kuitenkin lapsettomia parikymppisiä eikä tilanteet sillai kohtaa... 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai,luulin että tämä on tsemppi-ja vertaistukiketju nyt syksynä hakeville kuten tuo edellinen. Tämä olikin henkilökohtainen pätemisketjusi missä suuressa viisaudessasi vastailet kysymyksiin,olethan sentään kerran hakenut ja tiedät nyt kaikesta kaiken. :D Kaikki tuo yllämainittu tieto löytyy helposti googlella ja moni meistä syksyllä hakevista on hakenut jo useamman kerran kouluun..

Arvasin ku näin tän ketjun eilen et tänne tulee katkeraa porukkaa valittaa ku toiset haluaa auttaa. Jatkuvasti tonne kevään omaan tuli ties mitä kysymyksiä siis ihan perusjutuista eikä niihin enää porukka jaksanu siel vastata ku odotteli tuloksia. Eipä oo meidä vika et et päässy kouluu mut se ei taas meinaa sitä et ei sais jakaa tietoo. Niskasta ny itteäs kii

Vierailija
4/22 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-DDDD eiköhä kaikenlaiset vinkit ois tarpeen jos yhä uudelleen ja uudelleen hakee pääsemättä, ei pitäis ainakaa vinkeist haittaa olla

Vierailija
5/22 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin ku näin tän ketjun eilen et tänne tulee katkeraa porukkaa valittaa ku toiset haluaa auttaa. Jatkuvasti tonne kevään omaan tuli ties mitä kysymyksiä siis ihan perusjutuista eikä niihin enää porukka jaksanu siel vastata ku odotteli tuloksia. Eipä oo meidä vika et et päässy kouluu mut se ei taas meinaa sitä et ei sais jakaa tietoo. Niskasta ny itteäs kii

Tai ehkä porukka ei vaan jaksanut edes vastata,jos kyseessä tosiaan oli joku ihan simppeli perusjuttu joka pikaisella googlauksella selviää? Miten ajattelit korkeakouluopinnoista selviytyä,jos et kykene minkäänlaiseen tiedonhankintaan itse?

Pointti ei kuitenkaan ollut se,ettei asioista saisi keskustella,ihmetellä tai kysyä. Ihmettelin vain,onko tämän tarkoitus olla vastaava ketju kuin edellinen kevään ketju vai haluaako ap vain vastailla kysymyksiin ja pitäisikö se vertaistukiketju perustaa erikseen.

Vierailija
6/22 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse jo opiskelupaikan ajat sitten saanut ja viittä vaille valmis, mutta vähän minunkin silmään tämä vaikuttaa siltö, että halutaan alleviivata sitä omaa sisäänpääsyä.

Eiköhän nuo hakuketjut kannatta jättää vertaisketjuiksi niille, joilla se hakuvaihe on vielä ajankohtainen.

Vierailija
7/22 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:-DDDD eiköhä kaikenlaiset vinkit ois tarpeen jos yhä uudelleen ja uudelleen hakee pääsemättä, ei pitäis ainakaa vinkeist haittaa olla

Toki,mutta tuskin sentään vinkit itsestäänselvyyksistä kuten mikä on esivalintakoe.

Suurinosa ei pääse kouluun ekalla yrittämällä. Silloin kannattaa kysyä lisätietoa omista pisteistä,jotta tietää missä mahdollisesti voisi petrata tai mistä sisäänpääsy jäi kiinni. Usein kuitenkin kyse on ihan pisteestä tai parista,jolloin mikään ei varsinaisesti ole mennyt penkin alle. Itsekin hain alalle,johon täytyi saada lähes täydet pisteet kaikesta päästäkseen sisälle. Ihmekös tuo,jos moni hakee silloin useamman kerran.

Vierailija
8/22 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevään ketju oli hakijoita varten nii onks tää ketju nyt niitä varte ketkä on jo päässy opiskelee :D vähän hassu alotus kyllä

Vierailija
9/22 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo itseä ainakin vähän hymyilyttää jos joku opiskelupaikan saanut alkaa jalomielisesti valistaa minua itsestäänselvyyksistä, vaikka sain paremmat pisteet kuin hän enkä päässyt sisälle. :D Nää on niin paikkakunta-ja koulukohtasia juttuja.

Vierailija
10/22 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Relaa ap ja nauti kesästä! :) suosittelen kyllä ryhtymään tutoriksi, jos sellaisia vielä on.

Vierailija
11/22 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n teksti on kyllä siinä muodossa, että vaikuttaa tän ketjun olevan häntä varten. Hänelle voi esittää kysymyksiä yms. Ööm ei kiitos näin.

Vierailija
12/22 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

N29 kirjoitti:

Syksyllä haen sairaanhoitajan ja sosionomin opintoihin turkuun. Varmaan monimuotoon ensisijaisesti, se on varmaan tavallaan rankkaa mutta mahdollistaisi työnteon samalla. Muita?

Keväällä hain sosionomin opintoihin mutta en päässyt esivalintakokeesta pidemmälle, vaikka olin tyytyväinen omiin pisteisiin... nyt siis toka yritys syksyllä. Enkkua ja matikkaa pitää petrata, muut osiot meni hyvin.

Haaveena olisi sosionomin tai terveydenhoitajan ammatti. Pohjalla lukio ja lähihoitajaopinnot. Harkinnut olen myös avointa väylää, kun olen jo kolmekymppinen, työssäkäyvä kahden lapsen äiti. Saisi ainakin jotain aikaiseksi tässä sisäänpääsyä yritellessä. Tosin haaveissa olisi kolmas lapsikin ja oma koti, tuntuu että alkaa aika loppumaan näiden kaikkien haaveiden kanssa 😅 Olisi kiva jos täältä löytyisi joku samaa elämänvaihetta elävä, suurin osa on kuitenkin lapsettomia parikymppisiä eikä tilanteet sillai kohtaa... 😊

Täällä myös kahden lapsen äiti,oon sua muutoman vuoden nuorempi. Hain sairaanhoitajaksi ja pääsin pääsykokeisiinkin, mutta sisäänpääsy jäi kahdesta pisteestä kiinni. Sairaanhoitaja,terv.hoitaja tai sosionomi olisi haaveissa,pitää miettiä mihin järjestykseen sitä hakutoiveet laittaa sitten syksyllä. Kolmas lapsi ois myös haaveissa joskus,mutta en tiedä missä välissä. Kyllähän tässä ehtii,kolmikymppinenkin on vielä nuori! 😊

Vierailija
13/22 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N29 kirjoitti:

Täällä myös kahden lapsen äiti,oon sua muutoman vuoden nuorempi. Hain sairaanhoitajaksi ja pääsin pääsykokeisiinkin, mutta sisäänpääsy jäi kahdesta pisteestä kiinni. Sairaanhoitaja,terv.hoitaja tai sosionomi olisi haaveissa,pitää miettiä mihin järjestykseen sitä hakutoiveet laittaa sitten syksyllä. Kolmas lapsi ois myös haaveissa joskus,mutta en tiedä missä välissä. Kyllähän tässä ehtii,kolmikymppinenkin on vielä nuori! 😊

Kiva! Itsellä myös vielä mietinnässä tuo hakujärjestys. Kun ei itsekkään ihan tiedä mitä haluaa...

Sairaanhoitajaksi en sinänsä halua, mutta terkkarin opintoja ei ala tammikuussa niin niihin ei voi nyt syksyllä hakea :( Mutta sairaanhoitajaksi olisi helpompi päästäkin, sitten voisi myöhemmin hakea jatkokoulutukseen. Tai hakea vaan keväällä uusiksi terveydenhoitajaopintoihin samalla kun tekee niitä sh:n opintoja. Mutta siinä taitaa mennä ensikertalaisuus? 🤔

En keväällä myöskään tajunnut että eri koulut tekee koevalintayhteistyötä ja kikkailemalla voisi vähemmän suositun koulun (minun tapauksessa Salo) kautta päästä Turkuun? Näitä minun pitää nyt tutkailla tarkemmin. Sain keväällä esivalinnasta 55 pistettä ja sillä olisi päässyt helposti esim. Salossa pääsykokeisiin.

Vierailija
14/22 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

N29 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N29 kirjoitti:

Kiva! Itsellä myös vielä mietinnässä tuo hakujärjestys. Kun ei itsekkään ihan tiedä mitä haluaa...

Sairaanhoitajaksi en sinänsä halua, mutta terkkarin opintoja ei ala tammikuussa niin niihin ei voi nyt syksyllä hakea :( Mutta sairaanhoitajaksi olisi helpompi päästäkin, sitten voisi myöhemmin hakea jatkokoulutukseen. Tai hakea vaan keväällä uusiksi terveydenhoitajaopintoihin samalla kun tekee niitä sh:n opintoja. Mutta siinä taitaa mennä ensikertalaisuus? 🤔

En keväällä myöskään tajunnut että eri koulut tekee koevalintayhteistyötä ja kikkailemalla voisi vähemmän suositun koulun (minun tapauksessa Salo) kautta päästä Turkuun? Näitä minun pitää nyt tutkailla tarkemmin. Sain keväällä esivalinnasta 55 pistettä ja sillä olisi päässyt helposti esim. Salossa pääsykokeisiin.

Joo mäkin haluisin terkaksi ensisijaisesti,mutta sh.ksi helpompi päästä. Ainakin tuossa amkissa johon itse haen ei ole enää erikseen täydennyskoulutusta/jatkokoulutusta sh.sta th.ksi,vaan pitää hakea yhteishaun kautta muiden kanssa jos on jo sh-tutkinto alla ja jos tulee valituksi niin sh opinnot hyväksiluetaan terkaksi opiskellessa. Ne opinnot on kuitenkin ihan samoja ekat vuodet sh ja terkalla. Tosiaan vähän hankalampi päästä sitten kun ei ole enää ensikertalainen..

Vierailija
15/22 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä niitä hylättyjen kokeiden tarkennuksia voi kysellä?

Vierailija
16/22 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tiedä?

Vierailija
17/22 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hylky kirjoitti:

Kukaan ei tiedä?

Soita koululle ja kysy.

Vierailija
18/22 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Täällä kans kahden lapsen äiti. :) mulla 3v ja 6v lapset. Minkä ikäisiä teillä? :)

Lähihoitajaksi oon valmistunut vuonna 2011 ja sitten tehnyt lapset välissä, ollut kotiäitinä ja töissä. Nyt sitten ekaa kertaa oon hakemassa ammattikorkeaan. Jänskää! :) aion valmistautua ainakin niin hyvin kun pystyn ja perehtyä ennakkomateriaaliin. Matematiikka on mun heikon laji 😒 lähihoitajan lääkelaskut oli hirveää tuskaa aikanaan...

Vierailija
19/22 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, onko kellään tietoa, mikä mahdollisuus olisi päästä suoraan todistusvalinnalla sisään, jos on pisteitä 27/30? Vai onko täysin tuhoon tuomittua..

Vierailija
20/22 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tämä on pätemisketju niin pääsen itseni ulos siitä.

Esim Laurea vähät välittää koko esivalintakokeesta. Heitä ei kiinnosta ketkä pääsevät vilunkipelillä sisälle ja ketkä sääntöjen mukaan pelatessa.

Esivalintakokeessa on monta huijaus vaihtoehtoa eikä kukaan vahdi sääntöjen noudattamisesta. Soteli alalle tarvitaan mielestäni korkeaa moraalia ja eettisyyttä, ja Laurea pesee kätensä.

Juu kiitos ei