Onko normaalia että jossain perheessä säännöstellään kuukautissuojien käyttöä?
Tiedän perheen jossa on neljä teinityttöä, kaikilla kuukautiset alkaneet. Tässä perheessä on sääntö, että päivän aikana saa vaihtaa siteen neljä kertaa. Muut suojat eivät ole sallittuja (kai tässä on jokin ajatus siitä, että on "likaista" laittaa jotakin sisällensä. Näille tytöille siis jaetaan aamulla neljä suojaa ja niiden on riitettävä tai on käytettävä vessapaperia. Mielestäni törkeää ja alistavaa toimintaa, kukaan kun ei mahda menkkojensa runsaudelle mitään.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävä ketju. Pystytkö sä Ap mitenkään puuttuun ton äidin toimintaan?
En ole uskonnosta erottuani enää väleissä tämän ihmisen kanssa. Asia tuli puheeksi kun tämän perheen jo täysi-ikäinen tytär oli ostamassa siskoilleen salaa "ylimääräisiä" siteitä ja kertoi että sama meininki siellä on edelleen.
ap
Ok, eli kyse on jostain lahkolaisperheestä. No, näissä tämmöistä varmaan esiintyy maallistuneita enemmän, kun ne kuukautisetkin voivat olla vähän niinkuin likainen asia. Ja päälle se kontrollikiima.
t. Nro 16
On ihan hyvä, että suojien määrää vähän edes säännöstellään ettei ruveta aivan vallan sikailemaan ja tuhlaamaan rättejä täysin turhaan. Onneksi minulla on pelkkiä poikia.
Niin no, jos on kovin runsaat kuukautiset, ei neljä suojaa välttämättä riitä. Ja ylipäätään onhan tuo vähän outoa. Onkohan perheessä muutenkin pihiyttä tai jotain...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävä ketju. Pystytkö sä Ap mitenkään puuttuun ton äidin toimintaan?
En ole uskonnosta erottuani enää väleissä tämän ihmisen kanssa. Asia tuli puheeksi kun tämän perheen jo täysi-ikäinen tytär oli ostamassa siskoilleen salaa "ylimääräisiä" siteitä ja kertoi että sama meininki siellä on edelleen.
ap
Ok. Onneks sisko sentään auttaa tyttöjä.
Mä en nyt oikein ymmärrä. Käyttävätkö siis neljä sidettä ensimmäisenä päivänä kun vuotoa tulee vasta ihan vähän, ja myös silloin parina loppupäivänä kun tulee vähän vuotoa? Ja sitten runsaimpana päivänä eivät voi käyttää vaikka viittä? Mulla kestää monta kuukautta iso vajaa viiden euron paketti, joten ei tule kalliiksi vaikka mulla on tosi lyhyt kierto. Siinä paketissa on 42 sidettä ja se riittää ehkä neljät kuukautiset. Kun vuotoa tulee todella vähän laitan uuden siteen vain aamulla suihkun jälkeen ja sitten yöksi, viimeisenä yönä en ollenkaan koska vähäistä vuotoa ei tule enää kun on koko yön makuuasennossa.
Tuonhan pääsee kiertämään ihan helposti. Edellisten kuukautisten aikana ottaa vain useampana päivänä kuin on oikeasti tarve ja säästää ne seuraaviin kuukautisiin. Ei kai ne vanhemmat sitä tiedä, tarviiko nuori niitä siteitä kolme vai viisi päivää.
Siis haloo... En todellakaan tiedä, montako sidettä tyttäreni käyttää päivässä menkkojen aikaan. Hän vain pyytää tarvittaessa ostamaan lisää, jos uhkaa loppua enkä ole itse vielä ehtinyt huomata.
Ja mulla itsellä on menkkojen pari ekaa päivää niin runsaat, että esim tänään olen jo ehtinyt vaihtaa tamponin neljä kertaa (kello on nyt n. 14). Kaikkein imukykyisin Ob, ja silti täynnä joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt oikein ymmärrä. Käyttävätkö siis neljä sidettä ensimmäisenä päivänä kun vuotoa tulee vasta ihan vähän, ja myös silloin parina loppupäivänä kun tulee vähän vuotoa? Ja sitten runsaimpana päivänä eivät voi käyttää vaikka viittä? Mulla kestää monta kuukautta iso vajaa viiden euron paketti, joten ei tule kalliiksi vaikka mulla on tosi lyhyt kierto. Siinä paketissa on 42 sidettä ja se riittää ehkä neljät kuukautiset. Kun vuotoa tulee todella vähän laitan uuden siteen vain aamulla suihkun jälkeen ja sitten yöksi, viimeisenä yönä en ollenkaan koska vähäistä vuotoa ei tule enää kun on koko yön makuuasennossa.
Toisilla tulee runsasta vuotoa 7-10 päivää että siitä rupeat laskemaan kauan tuo yksi paketti riittää. "En ymmärrä että jonkun kroppa on erilainen kuin omani siis hä"
JOS tarina on totta, niin kyse on sairaalloisuudesta vanhempien taholta. Tuossahan puututaan ihan törkeästi yksilön hyvinvointiin, miten yksikään vanhempi, erityisesti äiti, jonks pitäisi itse asia tietää, pystyy tuohon!? Toi on lastensuojelun paikka. Menkat ovat luonnollinen juttu ja niitä varten käytetään just niin monta suojaa kuin nuori siihen kokee tarvitsevansa. Terv. Vähintään neljä sidettä tunnissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla tulee runsasta vuotoa 7-10 päivää että siitä rupeat laskemaan kauan tuo yksi paketti riittää. "En ymmärrä että jonkun kroppa on erilainen kuin omani siis hä"
No luultavasti kaikilla on kuitenkin alussa ja lopussa jonkinlainen ajanjakso että vuoto on niukkaa ja joku ajanjakso kun se on runsasta, yleensä, siis normaalisti se runsas vuoto on 1-2 vuorokautta. Jos jollain kestää noin kauan, se on epänormaalia ja sille pitäisi lääkärissä tehdä jotain. Ihmettelen siis sitä, että jos on normaalit kuukautiset että siteitä menisi niin paljon että jonkun mielestä niihin menee liikaa rahaa ja sitä että mistä tuo neljä sidettä päivässä ajattelu tulee koska neljä ei luultavasti runsaimpana päivänä riitä, ja niukkoina päivinä ne on liikaa.
Ei ole normaalia, tosin tuossa perheessä tytöille voisi ostaa kuukupit niin säästöä kertyis.
Vierailija kirjoitti:
JOS tarina on totta, niin kyse on sairaalloisuudesta vanhempien taholta. Tuossahan puututaan ihan törkeästi yksilön hyvinvointiin, miten yksikään vanhempi, erityisesti äiti, jonks pitäisi itse asia tietää, pystyy tuohon!? Toi on lastensuojelun paikka. Menkat ovat luonnollinen juttu ja niitä varten käytetään just niin monta suojaa kuin nuori siihen kokee tarvitsevansa. Terv. Vähintään neljä sidettä tunnissa
Neljä tunnissa??? Yksien kuukautisten aikana tulee keskimäärin puoli kahvikupillista vuotoa keskimäärin viiden päivän aikana. Kuinka helvetin paljon sulla sitä vuotoa tulee, ja miten voit olla 15 minuutin välein sitä sidettä vaihtamassa? Yötäpäivää? Olisko parempi sitten vaan istua jollain sangolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No luultavasti kaikilla on kuitenkin alussa ja lopussa jonkinlainen ajanjakso että vuoto on niukkaa ja joku ajanjakso kun se on runsasta, yleensä, siis normaalisti se runsas vuoto on 1-2 vuorokautta. Jos jollain kestää noin kauan, se on epänormaalia ja sille pitäisi lääkärissä tehdä jotain. Ihmettelen siis sitä, että jos on normaalit kuukautiset että siteitä menisi niin paljon että jonkun mielestä niihin menee liikaa rahaa ja sitä että mistä tuo neljä sidettä päivässä ajattelu tulee koska neljä ei luultavasti runsaimpana päivänä riitä, ja niukkoina päivinä ne on liikaa.
En ole vuosiin käyttänyt pelkkiä siteitä, niin en muista, mutta eikö aamulla laitettu side ala päivän mittaan haista jos sitä ei vaihda? Vaikka siis vuoto olisi vähäistä ja sen puolesta pärjäisi vaikka koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä tunnissa??? Yksien kuukautisten aikana tulee keskimäärin puoli kahvikupillista vuotoa keskimäärin viiden päivän aikana. Kuinka helvetin paljon sulla sitä vuotoa tulee, ja miten voit olla 15 minuutin välein sitä sidettä vaihtamassa? Yötäpäivää? Olisko parempi sitten vaan istua jollain sangolla?
Se on niin ihmeellistä tää elämä. Ei viikkoa, ei yötä päivää. Faktahan on se, että onnellisia ovat A ne, joilla koko höskä kestää vain viisi päivää B ne, joille riittää puoli kahvikupillista tuossa ajassa.
Ei kai kukaan tuhlaa kuukautissuojia tahallaan? Minulla vaihtelee vuoto ja välillä suoja täynnä, osa suojista ei ime koko vuotoa sisäänsä vaan jää sellainen märkä pinta ja sattuu helposti ylivuoto runsaana päivänä; alushousut ja koko side veressä. Välillä taas kuukautisten alkua odotellessa käytän sidettä vuotoa odotellessa koska ikävää kun alkaa kesken kaiken kaupungilla ollessa. Jos luontoa halutaan säästää niin ostaisivat kestositeitä kokeiluun lisäksi. Jos taas rahasta kyse niin ostakoot tarjouksesta siteitä, ikävältä tuntuu tuollainen kyttääminen. Vaikka köyhästä perheestä olenkin ei kuukautissiteistä ole koskaan nipotettu vaan äitini osti niitä minulle. Myöhemmin siiryin itse ostamaan haluamani merkkiset tuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia, tosin tuossa perheessä tytöille voisi ostaa kuukupit niin säästöä kertyis.
Niin voisi; jokaiselle kuukuppi käteen ja sanoa että käytä tätä tai ole ilman. Siirryttäisiin toisenlaiseen kiusaamiseen. Itse en haluaisi kuukuppia käyttää.
Ei vitsi miten ihana kontrolloinnin muoto :D Ja tyhmät alistuvat lapset vaan huutaa hoosiannaa eivätkä osaa kapinoida edes!
Vierailija kirjoitti:
Ei vitsi miten ihana kontrolloinnin muoto :D Ja tyhmät alistuvat lapset vaan huutaa hoosiannaa eivätkä osaa kapinoida edes!
Miten lapsi sinusta voi kapinoida kontrolloivaa vanhempaa vastaan? Omaa rahaa ei ole ja siteitä on saatava, äiti antaa 4 ja sanoo pärjää niillä. Mitä lapsen sinusta pitäisi tehdä? Oletpa tyhmä ihminen tosiaan. Hyväksikäytetyt lapsetkin ovat vaan tyhmiä kun suostuvat siihen, sanoisivat ei tämä on väärin, pitäisihän 2 vuotiaan jo tietää mikä on soveliasta.
Olenko tosiaan ensimmäinen, joka sanoo että LASU!
ap