Näkyykö 30min/pv liikunta yhtään nollatilanteessa olevalle?
Olen ollut vuosia masentunut ja käytännössä vain maannut ja käynyt lähikaupassa. Lihaksia ei siis ole yhtään. Nyt olen myös ruokahaluttomuuden takia laihtunut ja jäljelle on jäänyt roikkuva lihakseton peppu. Ja ihan oikeasti roikkuva, ei vaan vähän löysä.
Vointi on nyt himppusen parempi ja pystyisin motivoimaan itseni sellaiseen puolen tunnin liikuntaan päivässä. Lähellä on portaat ja olen nyt pari päivää kävellyt tovin reippaasti ja loppuajan ravannut portaita ylös alas.
Syke nousee jo tuollaisesta minulla ja joutuu pinnistellä jaloilla, että pääsee portaat.
Onko tällaisella vähäisellä liikuntamäärällä mitään vaikutusta ulkonäköön? Vaikka muita hyötyjä liikunnalla toki on, niin surettaa tuo tyhjä ja roikkuva peppu.
Kommentit (24)
Aina sanotaan että kolme kuukautta on se aika, jolloin alkaa näkyä tuloksia. Tiedä sitten.
Miten sait oloa paremmaksi? Itse liikun tosi paljon, mutta henkinen vointi on silti huono
Vierailija kirjoitti:
Aina sanotaan että kolme kuukautta on se aika, jolloin alkaa näkyä tuloksia. Tiedä sitten.
Kyllä 1kk näkyy iso muutos jos treenaat raskaasti ja syöt puhtaasti ja tarpeeksi. Ei sokeria, ei vehnää. Sopivasti lihaa ja paljon kasviksia.
Tuosta se lähtee. Voit lisätä liikuntaa, kun jaksat enemmän. Täälläkin kuntoremontti menossa. Aikuisille suositellaan vähintään sitä 1h pvässä liikkumista.
Riippuu ihmisestä. Kävin työni takia kahdeksan vuotta salilla. Jalkakyykky- ja penkkitulos kaksinkertaistuivat. Vatsalihastoistot minuutissa nousivat kaksinkertaisiksi ja leuanvetotulos nousi nollasta 20:een.
Silti ulkoinen olemukseni ei juuri muuttunut. Naisilla muutos on testosteronin alhaisen tason vuoksi vieläkin olemattomampaa. Tiedän, että asiassa on huomattavia yksilöllisiä eroja, mutta suvaitsen epäillä, ettei muutos ole ihmissilmällä havaittavissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta se lähtee. Voit lisätä liikuntaa, kun jaksat enemmän. Täälläkin kuntoremontti menossa. Aikuisille suositellaan vähintään sitä 1h pvässä liikkumista.
Missä suositellaan? Etsin kättä pidempää oman kuntoremonttini tueksi mutta löytämäni suositukset ovat paaaaljon vähemmän kuin 7h/viikossa. Ellei tässä liikkumiselle tarkoiteta kaikkea arkista olemista ja tekemistä jossa ei olla paikallaan?
Ulkoilmaihminen kirjoitti:
Riippuu ihmisestä. Kävin työni takia kahdeksan vuotta salilla. Jalkakyykky- ja penkkitulos kaksinkertaistuivat. Vatsalihastoistot minuutissa nousivat kaksinkertaisiksi ja leuanvetotulos nousi nollasta 20:een.
Silti ulkoinen olemukseni ei juuri muuttunut. Naisilla muutos on testosteronin alhaisen tason vuoksi vieläkin olemattomampaa. Tiedän, että asiassa on huomattavia yksilöllisiä eroja, mutta suvaitsen epäillä, ettei muutos ole ihmissilmällä havaittavissa.
Kuinka paljon painosi nousi tuona aikana? Oletettavasti ei kauheasti tulosten perusteella
Kun olet nollatilanteessa niin rauhallisesti pitääkin aloittaa. Kunnon kasvaessa liikuntaa sitten voi halutessaan lisätä. Ja jos tpsiaan olet nollatilanteessa niin pienetkin muutokset näkyvät, kohtuu nopeastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä suositellaan? Etsin kättä pidempää oman kuntoremonttini tueksi mutta löytämäni suositukset ovat paaaaljon vähemmän kuin 7h/viikossa. Ellei tässä liikkumiselle tarkoiteta kaikkea arkista olemista ja tekemistä jossa ei olla paikallaan?
Suosituksia näyttää olevan yhtä paljon kuin suosittelijoitakin. Ainoa asia, josta kai ollaan yhtä mieltä on, että liikunta on terveellistä ja enemmän on paremmin. Hanki askelmittari. 10.000 askelta päivässä on jo hyvä alku.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa se myös mielialaan!
Ei ainakaan kohottavasti
4
Se on hienoa kun jossain vaiheessa pikku hiljaa edettyään huomaa, että ei esim enää hengästy portaissa. Jaksaa vaan paremmin, vaikkei se ulkomuodossa niin näkyisikään. Syöminenkin rukkautuu fiksummaksi, kun syö liikkumisen aiheuttamaan nälkään eikä huvikseen tai pakosta. Ja epämääränen makeenhimokin ja mussutushimo hävis itsestään. Mutta hitaasti on alotettava.
Masentuneelle erityisesti henkiseen ja fyysiseen jaksamiseen voi tuolla olla valtava merkitys, eli ehdottomasti kannattaa pitää kiinni.
Se askelmittari on tosi hyvä keksintö alottelevalle liikkujalle tai joku vastaava puhelinsovellus. Ei tarvi heti tähdätä hulluna siihen 10000 askeleen. Pikkuhiljaa. Omalta paikkakunnalta voi käppäillä vaikka etsimässä portaita, niiden marssiminen on tosi tehokasta, tai kävelee vaikka töllistelemässä patsaita tai vanhoja rakennuksia. Jos siis tuntuu tylsältä vaan kävellä ilman päämäärää. Tai menee jonnekin metsään jos luonnosta tykkää
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilmaihminen kirjoitti:
Kuinka paljon painosi nousi tuona aikana? Oletettavasti ei kauheasti tulosten perusteella
Pari kiloa nousi ja rasvaprosentti laski samaan aikaan kahdeksastatoista kolmeentoista ja lihasmassa kasvoi muistaakseni pari kiloa. Luin jostain tutkimuksesta, jonka mukaan osalla ihmisistä lihasmassan kasvattaminen on paljon työläämpää kuin toisilla ja oletan kuuluvani tähän ryhmään. Yleensä 100 kiloa penkistä nostava kaveri on paljon rotevampi kuin minä olin.
Koska seuraavaksi joku epäilee ruokavalioni olleen pielessä, niin olen ollut makumieltymysteni mukaan jonkinlainen karppaaja koko ikäni jo ennen kuin kuulin koko asiasta. Eli paljon lihaa, kalaa ja kasviksia.
30min/pv on mahdollista saada aikaiseksi hyviä tuloksia.
Miten hyviä? Riippuu siitä miten treenaat. Kuvaamasi porrastreeni on cardiotreeniä. Kunto paranee mutta ellet kuulu pieneen joukkoon ihmisiä jotka saavat lihaksia poikkeuksellisen helposti, ulkonäkö tuskin juuri muuttuu.
Suosittelen vaihtamaan porrastreenin kolmena päivänä viikossa salitreeniin. Paras keino hankkia lihaksia/muotoja on n. 6-10 toistoa, 3-5 settiä, ja sellaisilla painoilla että pystyt tekemään vain nuo.
Kuntoilu on siitä mukava laji että voimaa saa tarvittaessa alkuun melko helposti ja tulokset paranee nopeasti. Kannattaa kuitenkin kuunnella kehoa ja pitää liikunta hauskana. Hienoa ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen lasketaan kaikki hyötyliikunta. Joku sanoi tuosta 10 000 askelta pvässä vinkistä jo. Se on hyvä tavoite, n. 6,5-7km/pvässä. Mulla itselläni on tavoite enemmän. En itse aloittanut nollatilanteesta. Pitkät lenkit alkoi harvakseltaan jo keväällä. Takana aiempien vuosien himoliikkujatausta, vuosien taukoa ja lihomista. 20km menee jo kivuitta. Tsemppiä sulle!
No on :) Jos syöt terveellisesti niin olet jo 1kk jälkeen ihan eri näköinen.
Kannattaa syödä paljon parsakaalia (500g päivässä).