Hoitajat ei halua puhua potilaan kanssa koska...?
Puhelias potilas olisi halunnut puhua hoitajien kanssa muustakin kuin sairaudestaan, mutta se ei kaikille sopinut.
- Tuli yhteentörmäyksiä, ja piti mennä selvittämään tilannetta, tytär kertoo ja sanoo ymmärtävänsä, että osa hoitajista halusi pitää keskustelut hyvin ammatillisella tasolla. Hän toivoo kuitenkin, että hoitohenkilökunta ymmärtäisi, mitä saattohoitopotilas tarvitsee.
- Oltaisiin enemmän ihmisenä siinä, kun potilaan elämä on kutistunut huoneen kokoiseksi, hän toivoo.
Kommentit (8)
Minä kyllä ymmärrän, miksi osa hoitajista varmasti haluaa pitää jutustelut ammattitasolla. Ei kukaan työnantaja voi velvoittaa että työntekijän pitää jutella omasta perheestään, politiikasta yms asioista asiakkaan kanssa. Jokaisella on oikeus kieltäytyä liian henkilökohtaisista jutuista töissä
Minä tulkitsin tuosta kontekstista, että potilas olisi halunnut puhua esim. hoitajien uskonnollisista vakaumuksista tai ajatuksista liittyen "elämän suuriin kysymyksiin". Voin toki olla väärässäkin.
Nykyään nuoret ei vaan osaa puhua kun ovat vaan netissä. Ulosanti huono eikä osata heittää läppää
Ei oikeesti kerkee :/ Toivottavasti myös omaiset pitää puhelut sairaalaan lyhyinä ja ytimekkäinä. Toisessa huoneessa saattaa olla potilas, jolla on tippa justiin loppumassa ja pitää lähtee sitä vaihtamaan tai verenpaineet olleet liian matalalla, tulehdusarvot koholla ja kuumetta ja pitää lähtee soittamaan kyyti toisaalle.
Ikävä kyllä jutustelulle ei jää aikaa. Koko ajan pitää olla ajantasalla kaikkien potilaiden tilanteesta ja lääkityksestä.
Minä voin kyllä jutella, ihan mistä vaan.
Vierailija kirjoitti:
On kiinnostavampaa viljellä maata kännykällä kuin jutella vanhusten kanssa
Se kännykän räplääminen siinä käytävällä voi tarkoittaa sitä, että tarkistaa juuri lääkkeitä esim terveysportin lääketietokannasta tai on kysymässä kolleegalta mielipidettä jostakin itseä askarruttavasta ongemasta. Itse käytän suruksi hyväksi vanhojen opiskelukavereitteni työkokemusta ja "kilautan" kaverille whatsapilla.
On kiinnostavampaa viljellä maata kännykällä kuin jutella vanhusten kanssa