Saako lestadiolaisuudesta eronneet osallistua Suviseuroihin?
Kommentit (16)
Itse emme enää kyseisiä oppeja noudata, mutta Suviseuroihin menemme silti joka vuosi, kätevä tapa tavata kaikkia kauempana asuvia sukulaisia yhdellä kertaa. Saa sitten muuten loppuvuoden elellä huoleti ihan omaa elämää :D
Harvemmin meitä kukaan sen kummemmin paheksuu, tottakai tietyt ihmiset yrittävät saada meitä takaisin, mutta aika rauhassa siellä saa olla vaikkei lestadiolaisuuteen kuulu enää.
Ei siellä mitään lestadiolaispassia portilla tarkasteta.
Että kyllä voi. Se sitten riippuu suvusta paheksutaanko. On muuten ihan suvaitsevastikin suhtautuvia sukuja "maallisiin". Eivät kaikki hylkää lapsiaan, sellainen myytti. Julkisuuteen tulevat aina nämä pahat tapaukset, hyvistä ei puhuta.
Mutta niinhän se on vähän joka asian kanssa.
Minä en koe ikinä kuuluneenikaan lestadiolaisuuteen, vaikka 18-vuotiaaksi olen niissä piireissä elänyt. Silti menen sinne edelleen joka vuosi vielä näin 27-vuotiaana. Pinttinyt tapa kai osaksi ja näkeehän siellä helposti sukulaisia. Olen itse nyt raskaana ja luulen että nämä ovat minun viimeiset Suviseurat, en halua tulevaa lastani altistaa yhtään turhaan sille aivopesulle.
Suviseuroissa käy todella paljon entisiä lestadiolaisia. Ei sitä kukaan paheksu, sehän on suorastaan toivottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä mitään lestadiolaispassia portilla tarkasteta.
Että kyllä voi. Se sitten riippuu suvusta paheksutaanko. On muuten ihan suvaitsevastikin suhtautuvia sukuja "maallisiin". Eivät kaikki hylkää lapsiaan, sellainen myytti. Julkisuuteen tulevat aina nämä pahat tapaukset, hyvistä ei puhuta.
Mutta niinhän se on vähän joka asian kanssa.
Tämä, eivätkä ne seuratkaan minusta pahalta kuulosta. Lestakaverini pyysi joskus mukaan, kun oltiin nuorempia. Ihan mukavaa heillä siellä kuulemma on. Ei koskaan tullut mentyä, mutta voisin ihan hyvin. Ei aina pidä olettaa pahinta, ihmiset kun on erilaisia keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän paheksuta. Uskonnollisissa ihmisissä on paljon tuomitsevaisia, ehdottomia ja kylmiä ihmisiä.
Tuolla kommentilla osoitit vain oman tuomitsevuitesi, ennakkoluulosi ja ahdasmielisyytesi.
Päätimme mieheni kanssa 10 vuotta sitten erota lestadiolaisuudesta ja sen jälkeen olemme käyneet Suviseuroissa kolme kertaa. Joka kerta on tullut niin sanotusti kakkaa niskaan, joten siksi käynnit ovat harventuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän paheksuta. Uskonnollisissa ihmisissä on paljon tuomitsevaisia, ehdottomia ja kylmiä ihmisiä.
Tuolla kommentilla osoitit vain oman tuomitsevuitesi, ennakkoluulosi ja ahdasmielisyytesi.
En omasta mielestäni. Eräät vastenmielisimmät ja ilkeimmät ihmiset ovat olleet uskonnollisia. Ei minulla etukäteen mitään erityisiä ennakkoluuloja heistä ollut. Toki eivät kaikki ole sellaisia.
En ole ollutkaan lessu, mutta menen sinne kuokkimaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole ollutkaan lessu, mutta menen sinne kuokkimaan.
Teoriassa et voi kuokkia, koska ihan jokainen on kutsuvieras, sinäkin.
Tulen erittäin vanhoillisesta suvusta ja sen vuoksi olen jättänyt aika paljon Suviseuroja väliin. Eräs on tullut päivittelemään ehkäisyn käyttöäni jopa lasteni kuulten ja toinen on todennut isoon ääneen että tajuanhan joutuvani helvettiin. Silti aina silloin tällöin menen sinne ylpeänä nykyisestä elämästäni, ehkä luulen sen auttavan ihmisiä, jotka harkitsevat samaa...
Itse en aio mennä, koska vanhollislestadiolaisuus on liian vapaamielistä touhua. Kravatit ja kaikki. Koreutta sanon minä
Kyllä itse ainakin toivon että juurikin ne lestadiolaisuuden jättäneet tulisivat Suviseuroihin. Heihin kun harvemmin muuten yhteisissä tilaisuuksissa törmää.
Itse tulen "vapaamielisestä" lestadiolaissuvusta (esim. lapsuudenkodeissa on ollut televisio ja musiikkia on saatu kuunnella ja meikkiä on saatu käyttää) Eikä meillä ole ollut tapana tuomita lestadiolaisuuden jättäneitä, se on täysin jokaisen oma valinta.