Kahvipöytäkeskusteluissa ei ole tarkoituskaan puhua totta (?)
Se tunne kun huomaa että väitelauseita sisältävässä keskustelussa ei olekaan tarkoitus kertoa totuutta omista tekemisistä, vaan viedä vain keskustelua viihdyttävästi eteenpäin. Kyse ei ole siitä, olenko minä katsonut MM-kisoja vai en, vaan minun täytyy normin mukaisesti vastata että kyllä, kyllä seuraan kisoja! En voi paljastaa, että minua ei yhtään kiinnosta, jos koko muu porukka on juuri hehkuttanut sydämensä kyllyydestä. Kahvipöytä on kuin joku työyhteisön jokapäiväinen valtiovierailu. Missä vaiheessa tutustutaan oikeasti?
Kommentit (10)
Millainen on tuollainen työpaikka, jossa ei voi sanoa, että en välitä seurata urheilua? Vai kerrotko sinä, miten paljon paremmin sinä vietät aikasi mitä kisoja seuraamalla?
Vierailija kirjoitti:
Millainen on tuollainen työpaikka, jossa ei voi sanoa, että en välitä seurata urheilua? Vai kerrotko sinä, miten paljon paremmin sinä vietät aikasi mitä kisoja seuraamalla?
Otatko sen kilpailuna tai vertailuna, jos joku tekeekin jotain, missä on enemmän järkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otatko sen kilpailuna tai vertailuna, jos joku tekeekin jotain, missä on enemmän järkeä?
En nyt ihan ymmärrä, mitä ajat takaa, mutta onhan sillä eroa, jos vastaa kysymykseen "oletko seurannut kisoja" "en oikein välitä penkkiurheilusta" kuin "minulla ei ole aikaa tuollaiseen, minä en laiskottele vaan eilenkin pesin matot ja ikkunat, maalasin eteisen ja kitkin kasvimaan, en minä jouda laiskottelemaan telkkarin edessä iltakausia". Jälkimmäinen tapaus on ollut työkaverina ja oli melkoisen rasittava tapaus, kun hänen piti koko ajan kertoa tekemisistään ja siitä, miten on ahkera ihminen.
Jaa no ei meidän kahvipöydässä tuollaista ole. Jos jotkut puhuu vaikka jalkapallosta niin ei minulla ole tullut mitään tarvetta väittää että olen innokas jalkapallon katsoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä, mitä ajat takaa, mutta onhan sillä eroa, jos vastaa kysymykseen "oletko seurannut kisoja" "en oikein välitä penkkiurheilusta" kuin "minulla ei ole aikaa tuollaiseen, minä en laiskottele vaan eilenkin pesin matot ja ikkunat, maalasin eteisen ja kitkin kasvimaan, en minä jouda laiskottelemaan telkkarin edessä iltakausia". Jälkimmäinen tapaus on ollut työkaverina ja oli melkoisen rasittava tapaus, kun hänen piti koko ajan kertoa tekemisistään ja siitä, miten on ahkera ihminen.
Sulle tuli vain huono omatunto, kun itsekin haluaisit saada enemmän aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle tuli vain huono omatunto, kun itsekin haluaisit saada enemmän aikaan.
Ei, saan sen verran aikaan mitä tarvitsee. Minun ei kuitenkaan tarvtse luetella mitä itse olen tehnyt ja arvostella toisia, jotka ovat viettäneet aikaa eri tavalla.
Mikä ihme on väitelauseita sisältävä keskustelu?
MM-jalkapallon katsominen on ajanhukkaa <> MM-jalkapallon katsominen on vimmatun ihanaa
Mikä on siis se totuus, jonka halusit tuoda mielipiteitä sisältävään keskusteluun?
Onko sulla joku Asperger, kun kuvittelet, että sinun pitää koko ajan puhua jotain "totuuksia"? Mukavaa kahvipöytäkeskustelua voi käydä niinkin, että antaa toisten rauhassa kertoa. Ja kyllä, tuollaisen keskustelun tarkoitus on tosiaan sujuva, kiva jutustelu, eikä mikään avautuminen. Voi sanoa, että eipä ole tullut katsottua futista, mutta senkin voi tehdä monella tavalla. Jos toinen sanoo pitävänsä jostain, on huonoa käytöstä alkaa korostaa, miten itse ei sitten yhtään ymmärrä. Yleensä ihmiset ymmärtävät tämän. Jos saat muut loukkaantumaan tai hiljenemään, sinulla ei ole oikein käsitystä, miten käyttäytyä.
Up!