Mä en jaksa enää työtäni meluisassa perheravintolassa, todella uuvuttavaa. Tuleeko karenssia jos lopetan?
Aloitin työt tammikuussaa, vakituinen sopimus. Nyt alan olla kurkkua myöten täynnä tätä työtä. Työskentelen lapsiperheille suunnatussa ravintolassa, jonka yhteydessä on lapsille suunnattu aktiviteettipuisto.
Äärettömän meluisaa, pelkään koko ajan kuulovaurioita. Perheet ovat asiakkaina toisinaan hankalia ja vaativia, mitään kiitosta ei kuitenkaan tule, edes jos hyvää hyvyyttäni teen jotain ekstraa asiakkaan hyväksi. Olenkin lopettanut tämän, teen vain sen mikä on pakko.
Aina joku vanhempi valittaa milloin likaisesta pöydästä, jonoista, vaikka näkee, että parhaamme yritämme, tupa täynnä ja kiire. Mutta kun minä ja minun lapseni pitää saada just nyt tällä sekunnilla! Minä,minä,minä.. Valitusta milloin mistäkin saa kuunnella jatkuvalla syötöllä. Stressi ja paha päivä puretaan tietty minuun. Koko päivän joutuu juosta ilman kunnon taukoja, syödä ei ehdi. Tosi raskasta psyykkisesti ja fyysisesti.
Jotkut vanhemmat eivät vahdi lapsiaan ja työntekijät joutuvat puuttumaan tilanteisiin. Tämäkin on raskasta, kun joutuu koko ajan pitämään silmällä sataa asiaa ja säntäilemään ja pelastamaan lasta, tai vastapaistettuja pullia tahmanäpeiltä. Koko ajan liikkeessä melua kuunnellen. Iltaisin tinnittää ja ärsyttää. Olen huomannut alkavani suhtautumaan lapsiin ja vanhempiin hiukan vihamielisesti, en jaksaisi edes puhua heille.
Olen ollut muissakin ravintoloissa töissä ja vaikka se työ ei missään ole kovin mukavaa, tämä on kyllä uuvuttavin työpaikka.
Olen päättänyt irtisanoutua ensi viikolla, sillä en enää jaksa tätä. Tarvitsen lepoa. Karenssiahan tästä varmaan toki tulee, mutta pystyykö tilannetta selittämällä saamaan jotain lievennyksiä tai estämään karenssin? Tämä työ ei nimittäin ole millään tavalla järkevää tai terveydelle hyväksi. Eikä tämä edes ole sitä, mihin olen kouluttautunut.
Kommentit (15)
Löysää vähän, sulla on vaki paikka jo. Älä ehgdi joka paikkaan. Ja käytä kuulosuojaimia.
Vierailija kirjoitti:
Löysää vähän, sulla on vaki paikka jo. Älä ehgdi joka paikkaan. Ja käytä kuulosuojaimia.
ehgdi=ehdi
Vierailija kirjoitti:
Miten käytän kuulosuojaimia, kun pitää koko ajan olla valppaana asiakkaan toiveille? Miten löysään, kun vuoroissa ei ole yhtään ylimääräistä töissä ja asiakkaita on jatkuvasti jonossa? Jätänkö heidät palvelematta?
Ap
Otan osaa. Suosittelisin, että alat aktiivisesti hakea uuttaa työtä ja sinnittelet tuolla siihen asti, että uusi paikka on löytynyt.
Tuossa tilanteessa etsisin vikkelästi toisen duunin. Jos en löytäisi, myisin persettä. Jos ei menisi kaupaksi, ampuisin itseni.
Sairaslomalle, jos et jaksa, ja sen aikana etsit muuta työtä.
Työterveyshuoltoon, sieltä saikulle kun burn out ja sitten sen aikana etsit töitä. Ravintola ala on täyttä paskaa mutta työt ei sieltä vielä lopu.
Ota yhteyttä työsuojeluun ja tai luottamusmieheen työolosuhteista, jos on mahdoton meteli ja riittämättömästi ihmisiä töissä jatkuvasti. Sulla on oikeus pitää rauhassa sulle kuuluvat tauot ym. Jos et oikeasti jaksa enää, voit hakea sairaslomaa.
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa. Suosittelisin, että alat aktiivisesti hakea uuttaa työtä ja sinnittelet tuolla siihen asti, että uusi paikka on löytynyt.
Komppaan tätä. Uus työpaikka on helpompi löytää jos oot jo töissä, jotku työnantajat karsastaa työttömiä hakijoita. Lisäksi karenssihan irtisanoutumisesta napsahtaa ja voi olla, että heti ensalkuun työkkäri laittaa sut jollekin korinpunontakurssille.
Ymmärrän sinua, ap, täysin. Olen itse tehnyt samanlaista työtä, ja muuta ravintolatyötä, joten tiedän mitä se on ja mistä puhut. Ravintolatyöntekijät ovat riskiryhmä, alttiina mielenterveysongelmille ja muille terveysongelmille. Ala kun on mitä on.
Kuulostaisi vähän siltä, että uupumuksen varoitusmerkkejä on ilmassa ja sairasloma voisi olla paikallaan ennen kuin mielenterveys alkaa heikentyä oikeasti. Itselläni alkoi juuri noin uupumus ja masennus. Siitä palautuminen onkin sitten pitempi tie.
Terveyttään kannattaa vaalia oikeasti, ei työ ole sen menettämisen arvoista. Voithan hakea sairaslomaa ja samalla katsella muuta työtä.
Ap, käy lääkärissä ja kerro tilanteesta. Saat lääkärintodistuksen ja uskoisin, että et saa karenssia.
Saikulle ennen kuin jää jotain pysyvämpää! Omasta terveydestä ja jaksamisesta pitää pitää huolta.
Saikkua ja heti. Ei tuollainen paska ole oman terveyden menettämisen arvoista. Saikun jälkeen uutta työtä tai koulutusta.
Ja kannattaa ihan oikeasti ottaa nämä asiat tosissaan, sillä tuollainen voi pitkään jatkuessaan vahingoittaa esim. kognitiivisia toimintojasi pysyvästi. Kannattaa pyrkiä johonkin parempaan työhön.
Kuulostaa kamalalta.
En tiedä tilannettasi tarkemmin, mutta jos esim. asut yksin ja ei ole säästöjä, niin ei kannata huolehtia karenssista, sillä voit hakea toimeentulotukea. Sairausloma voisi olla ihan paikallaan kyllä.
Plaah. Totta kai tulee, ja hyvä niin. Sinulla on työ, muttet viitsi ehdä sitä.
Hae uusi työpaikka.