Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhlien maksattaminen vierailla

Vierailija
25.06.2018 |

Minä ja suurin osa kaveriporukastani täytämme tänä vuonna 30 ja juhlakutsuja on tullut jo tällekin kesälle useammat. Itse olin porukan ensimmäinen juhlija jo heti tammikuussa. Järjestin ja maksoin juhlat itse puolisoni kanssa ja ajattelin että näinhän sen kuuluukin mennä. Nyt kuitenkin on tullut parit kutsut ”yllätysjuhliin” joita siis pitäisi ilmeisesti olla järkkäämässä meillä kavereilla ihan kuin jotain polttareita. Mielestäni yllätysjuhlien valmistelut ja maksaminen kuuluisivat sankarin puolisolle mutta nyt selvästi ollaan maksattamassa juhlat vierailla. Tarjoilut pitäisi tehdä nyyttäreinä, sankarille pitäisi tarjota elämyksiä ja jokainen maksaa itse osansa plus sitten osan sankarin kuluista kun eihän hänelle saa tulla yllätyksestä mitään maksettavaa.

Ja oikeasti varmasti sankari tietää juhlista koska jos ei tietäisi, alkaisi varmasti itse suunnitella juhliaan hyvissä ajoin eli onko tämä vain pariskunnan tapa naamioida juhlat yllätyksesi jotta he itse saavat juhlia ilmaiseksi. On mennyt maku koko juhlista eikä huvittaisi osallistua ollenkaan mutta en halua myöskään loukata ystävää. Minulla on kesällä muutakin tekemistä kun suunnitella toisten juhlia ja maksaa sitten omien juhlien lisäksi vielä muidenkin juhlat. Oletteko muut törmänneet tähän ilmiöön? Oletteko vaan maksaneet osanne vai jättäneet menemättä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin juhliin ei onneksi ole pakko ja velvollisuus osallistua, joten jos alkaa tuntua sille, että enempi kokee, että on kutsuttu vain maksajaksi tai tuntee itsensä hyväksikäytetyttäväki jo kutsun saadessaan, niin vastaa kohtliaasti ja ymmärrettävästi, että kiitos ei. Toki näin tehdessä joku saattaa aina loukkaantua ja pahoittaa mielensä. Mutta jos ollaan aikuisia ihmisiä, niin täytyy kyetä ymmärtämään, että juhliminen on vapaaehtoista, eikä siihen voi ketään pakottaa tai vaatia.

Vierailija
2/19 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita viesti että mun budjettiin x ja ilmoittakaa mitä ja milloin tehdään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on täysin sama tilanne. Juhlat ovat vasta syksyllä mutta sankarin puoliso perusti facebook-ryhmän järjestelyjä varten jo maaliskuussa ja siellä sitten muut ehdottelevat toinen toistaan kalliimpia elämyksiä joita pitäisi sankarille tarjota. Ilmoitin jo etten valitettvasti pääse osallistumaan.

Vierailija
4/19 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitettavasti pääse osallistumaa.

Vierailija
5/19 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kieltäytynyt maksuhommeleista ja toisten kanssa sujuu ja toisten ei. Jos ei suju niin erotaan ent.ystävinä.

Vierailija
6/19 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle vaimo järjesti yllätys 30v bileet.

Todellakin yllätys, itse olisin hengannut ko.päivän vaan kotona.

Vieraita parikymmentä, eikä vieraiden tarvinnut kuin tulla paikalle ja nauttia juhlista.

Itse olen ollut kerran kolmikymppisillä, joissa ”lahjaa en toivo, mutta halutessasi voit osallistua keräykseen, jolla katetaan aiheutuneet kulut”..

Olihan ne prameat juhlat, mutta mielestäni mautonta maksattaa ylimääräinen koreilu vierailla.

Vierailija
7/19 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hulluksi menee. Tuleeko ideat jostain Amerikasta kuin isoihin häihin? Asun ulkomailla eikä tulisi kuuloonkaan maksattaa synttäreitä vierailla. Uutta tuo on Suomessakin.

Miksi ihmiset eivät voi järjestää juhliaan oman budjetin mukaan.

Vierailija
8/19 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jo36 kirjoitti:

Vieraita parikymmentä, eikä vieraiden tarvinnut kuin tulla paikalle ja nauttia juhlista.

Itse olen ollut kerran kolmikymppisillä, joissa ”lahjaa en toivo, mutta halutessasi voit osallistua keräykseen, jolla katetaan aiheutuneet kulut”..

Olihan ne prameat juhlat, mutta mielestäni mautonta maksattaa ylimääräinen koreilu vierailla.

Mun mielestä tuo on ok, koska synttäreille tavataan viedä lahja. Ymmärrettävää, että kolmekymppinen ei enää tarvitse rahaa joten 20 ruokaan on järkevämpää kaikille.

Mutta on eri maksattaa koko juhlat muilla.

Vierailija
9/19 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on siis yksi parhaista ystävistäni joten siksi en haluaisi jättää menemättä mutta olen nyt jotenkin todella ärsyyntynyt tähän että maksattavat juhlat muilla. Ja vähän epäilyttää että miten käy sitten kun on seuraavat kaveriporukan kolmikymppiset. Joudunko kaikissa maksumieheksi kun keksivät tämän yllätysjuhlaidean.

ap

Vierailija
10/19 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut järjestelemässä yhtä ihan oikeaa yllätysjuhlaa. Ja se todella järjestettiin reilussa viikossa, ei kuukausia etukäteen suunnitelleen. Siinä kaikki osallistujat joko maksoivat jotain tai tekivät jotain. Oma osuuteni oli juhlapaikan hankinta ja sen maksaminen, toiset taas hoitivat ruuan, toiset haki pikaisella keikalla juomat Virosta, eräs pariskunta hoiti siivouksen jne. Olivat todella onnistuneet ja juhlittava ikionnellinen, muistelee edelleen juhliaan.

Parit muut yllärijuhlat ovat olleet nimenomaan sellaisia, että juhlittava lähipiiri tai puoliso on juhlat järjestänyt ja kutsunut vieraat ns. salassa.

Tuollaiset kuukausien suunnittelun vaativat, isolla joukolla maksatettavat juhlat ovat juuri niin kuin ap sanoo, vain keino maksattaa kavereilla juhlat.

Vierailija
11/19 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jo36 kirjoitti:

Näin minäkin ajattelisin tämän menevän. Puoliso järjestää ja maksaa juhlat, vieraat tulevat sitten lahjoineen paikalle. Toki olisi ihan ok vaikka kyselle läheisiltä ystäviltä että luuletteko että sankari tykkäisi vaikka jostain tietystä aktiviteetista ja ruoasta mutta ei kuitenkaan näin että vieraat järkkää ja maksaa juhlat.

ap

Vierailija
12/19 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä ollenkaan siitä ideasta, että juhlat maksatetaan täysin vierailla. Anteeksi vaan, moukkamaista.

Olen kyllä ollut juhlissa, jossa synttärisankaria on ollut mahdollista muistaa rahalahjalla. Tämä on ilmaistu kutsussa kauniisti, painottaen että kyse on vapaaehtoisesta lahjasta. Bileet, joissa viimeksi olin, kutsuja maksoi itse. Lahjapöydällä oli lahjoja ja rahakuoria. Osan kuluista sankari sai lahjaksi saamillaan setelillä katettua, ei läheskään kaikkea.

En menisi juhliin, joihin on pääsymaksu.

Vierailija
13/19 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on siis yksi parhaista ystävistäni joten siksi en haluaisi jättää menemättä mutta olen nyt jotenkin todella ärsyyntynyt tähän että maksattavat juhlat muilla. Ja vähän epäilyttää että miten käy sitten kun on seuraavat kaveriporukan kolmikymppiset. Joudunko kaikissa maksumieheksi kun keksivät tämän yllätysjuhlaidean.

ap

Voihan olla, että kaverisi tietää, että miehensä on järkkäämässä juhlat, muttei tiedä millä tavalla.

Sano, että voit osallistua pienellä summalla, vaikka 30e ja lahjaksi viet kauniin kukkapuskan. Pysyy summat edes kohtuudessa.

Vierailija
14/19 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi niin, että oli tuollaiset yllätysjuhlat, joihin sitten olisi pitänyt osallistua kulupuoleen noin 70 e/hlö ja lisäksi vielä antaa lahjakassaan noin 100 e. Valitettavasti tätä todella tehtiin yllärinä, joten juhlittava itse järjesti samaan aikaan omia juhliaan omalla kustannuksellaan (yllätystä järjesti puolisonsa).

Ja niin siinä kävi, että kun limusiini tuli pihaan klo 9 viedäkseen päivänsankarin kampaajalle ja kosmetologille, niin juhlittava oli klo 6 aamulla jättänyt miehensä nukkumaan ja poistunut koristelemaan valitsemaansa juhlatilaa.

Lopulta oli kahdet juhlat, vain toisissa juhlittava itse.

Vierailija
15/19 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jestas sentään! Minä varasin ravintolan, 3 ruokalajin illallisen viineineen, baari oli auki illallisen jälkeen ja 3-henkinen tanssiorkesteri huolehti musiikista. Vieraita oli nelisenkymmentä. Ei olisi tullut mieleenkään pyytää vieraita osallistumaan kustannuksiin, mahdolliset lahjatkin pyysin osoittamaan hyväntekeväisyyteen.

Vierailija
16/19 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi niin, että oli tuollaiset yllätysjuhlat, joihin sitten olisi pitänyt osallistua kulupuoleen noin 70 e/hlö ja lisäksi vielä antaa lahjakassaan noin 100 e. Valitettavasti tätä todella tehtiin yllärinä, joten juhlittava itse järjesti samaan aikaan omia juhliaan omalla kustannuksellaan (yllätystä järjesti puolisonsa).

Ja niin siinä kävi, että kun limusiini tuli pihaan klo 9 viedäkseen päivänsankarin kampaajalle ja kosmetologille, niin juhlittava oli klo 6 aamulla jättänyt miehensä nukkumaan ja poistunut koristelemaan valitsemaansa juhlatilaa.

Juuri tällaisten tilanteiden takia luulen, että ystäväni on täysin tietoinen näistä ”yllätysjuhlista”. Se jotenkin lisää vaan ärsytystäni kun tuntuu että ovat yhdessä miettineet miten saavat juhlat niin ettei itse tarvitse maksaa mitään tai laittaa tikkua ristiin järjestelyjen suhteen.

ap

Vierailija
17/19 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juhlinut omia 30v synkkäreitä kun ei rehellisesti sanottuna ollut kiinnostusta laittaa paljoa rahaa menemään ja minulla oli pieni vauva siinä samalla. Ei tullut yllätysjuhlia eikä lahjoja. Ei olisi tarvinnutkaan.

Mutta se mikä ärsytti kun omien juhlimattomien kolmikymppisten jälkeen alkoi tulemaan näitä "Mirkku 30v, osallistu lahjaan" "Jaanalle tarjottais kampaamo ja ravintolaillallinen" jne.

Osallistuin yhteen 15 eurolla ja kävin juhlissa lapseni kanssa syömässä kakkua ja lähdin kotiin.

Sen jälkeen olen laittanut vaan "valitettavasti en voi osallistua"-viestin.

Tuskin niin hyviä kavereita sitten olivatkaan, halusivat vain maksajan juhlilleen.

Parin ystävän juhliin olen sit osallistunut lahjalla ja juhlimalla aamuun asti.

Vierailija
18/19 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tällaisten tilanteiden takia luulen, että ystäväni on täysin tietoinen näistä ”yllätysjuhlista”. Se jotenkin lisää vaan ärsytystäni kun tuntuu että ovat yhdessä miettineet miten saavat juhlat niin ettei itse tarvitse maksaa mitään tai laittaa tikkua ristiin järjestelyjen suhteen.

ap

Voi tietää vain, että mies järjestää eikä muuta. Kysyisin mieheltä suoraan. Mutta ylipäätään kerron mielipiteeni kysymättä ja niin tekisin nytkin.

Vierailija
19/19 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole osallistunut tällaisiin juhliin mutta olen kyllä törmännyt ilmiöön lähipiirissäni viimeisen kahden vuoden aikana. Ja jostain syystä kaikki ovat olleen juuri kolmekymppisjuhlia. Ei ilmeisesti vielä ole palkat ja omat säästöt sillä tasolla että pystyttäisiin itse järjestämään noita elämyksiä niin on keksitty keino maksattaa ne muilla. Tiedän yhdenkin tapauksen jossa juhlakalu vietiin ihan ulkomaille asti ja muut maksoivat omat matkat ja vielä sitten osan sen sankarin matkasta. Itse arvostan perinteisiä juhlia joissa sankari on itse järjestänyt juhlansa eikä pyydä muilta rahaa juhlia varten. Jos budjetti on tiukilla niin voihan sitä juhlia pienemminkin ihan vain läheisimpien ystävien ja perheenjäsenten kanssa. En ymmärrä mistä tuo elämysvillitys on saanut alkunsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi