Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko se valkoinen lakki sen arvoista että sen saamisen jälkeen

Vierailija
25.06.2018 |

saa vuosikausia pyrkiä kouluun ja välttämättä ei pääse koskaan? Menee vuosia hukkaan ja ne on pois elämän rakentamisesta (perhe, työ). Oma tyttäreni lähtee nyt 8.3 keskiarvolla mieluista ammattia opiskelemaan. Tiedän että esim paikalliseen lukioon on menty 6:llä alkavalla keskiarvolla. Mielenkiintoista katsoa tilanne muutaman vuoden päästä. Tyttäreni saanut ammatin. Moni ylioppilas miettii minne pääsisi ja mitä tekisi.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi voi mennä suoraan töihin tai jatkaa opintoja valmistumisen jälkeen. Amiskassakin voi sen lakin itselleen lukea kaksoistutkinnolla jos siitä on fetissi. Valkolakin etu on se, että jos aikoo yliopistoon niin oppii kieliä jos ei niitä muualta opi. Muuten yksi lysti. Kuulostaa, että olisit halunnut tytöllesi silti sen lakin. Ei sillä oikeasti ole mitään väliä mitä tekee, kunhan jokaisen vanhemmat pääsevät öyhöttämään, että oma lapsi on parempi kuin muiden.

Vierailija
2/12 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni menee lukioon kasvamaan ja miettimään mitä jatkossa haluaa opiskella. Ihminen ehtii kyllä olla työelämän palveluksessa aivan riittävän monta vuotta, vaikka istuisikin muutaman vuoden "turhan" koulun penkkejä kuluttamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni menee lukioon kasvamaan ja miettimään mitä jatkossa haluaa opiskella. Ihminen ehtii kyllä olla työelämän palveluksessa aivan riittävän monta vuotta, vaikka istuisikin muutaman vuoden "turhan" koulun penkkejä kuluttamassa.

Tämä. Luin joskus artikkelin, jossa kysyttiin vanhuksilta mitä asioita he katuvat elämässä eikä kukaan katunut sitä, että oli töissä liian vähän

Vierailija
4/12 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukion oppimäärän känyt ylioppilas ja suorittanut sen lisäksi kaksi ammatillista perustutkintoa. Mitään noista kouluista en kadu, kaikki hyödyllisiä. Ammatillinen perustutkinto ei kuitenkaan ole tae työpaikasta tai hyvistä palkkatuloista. Voi käydä niinkin, että tyttäresi kyllästyy köyhäilemään matalapalkkaisella alalla ja alkaa jatko-opinnot kiinnostamaan. Näin kävi itsellenikin, ja edessä on AMK-opinnot. Tuskin olisin saanut opiskelupaikkaa ilman lukiota. Suosittelen lämpimästi kaksoistutkintoa kaikille nuorille.

Vierailija
5/12 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma valkoinen lakkini on kadonnut aikaa sitten, ja lukion jäleen menin ammattikouluun. Jos kuitenkin mietin, että lukiota en olisi käynyt, niin enpä olisi päässyt ruotsinkieliseen ammattikouluun täysin suomenkielisenä. Tämä taas mahdollisti helpommin työskentelyn

Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Toki lyhyiden kielikurssien jälkeen.

Espanjalaista, saksalaista ja englanninkielistä kirjallisuutta on mahdollista minumlle lukea lukion jälkeen, ennen sitä kielitaito ei ollut tarpeeksi hyvä.

Matkoilla on mukavampi, kun on jotain hajua historiasta. Peruskoulun tiedot kun ovat kovin vähäisiä.

Vierailija
6/12 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutta mihin pääsee A:n ylioppilas? Kun niillä E ja L ylioppilaillakin voi olla työn ja tuskan takana selviytyä pääsykokeista

Vierailija
7/12 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin yliopistoon ensi yrittämällä, heti lakin saamisen jälkeen. Tämä 2010-luvulla enkä ollut kympin tyttö tai kirjoittanut älliä.

Eli oli sen arvoista.

Vierailija
8/12 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta mihin pääsee A:n ylioppilas? Kun niillä E ja L ylioppilaillakin voi olla työn ja tuskan takana selviytyä pääsykokeista

Hän pääsee sinne minne rahkeet riittävät ihan kuten olisi päässyt ennen lukiotakin.  Jos ei ole mahdollisuutta yliopistoon, voi yrittää ammattikorkeaan tai ammattikouluun. 

Vierailija
9/12 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen yliopistossa opettajaksi, kiitos kysymästä.

Vierailija
10/12 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin jonkun perähikiän lukion jonne pääsi seiskan keskiarvolla (omani 8.9 muistaakseni), kirjoitin vain neljä ainetta (EEEM) ja pääsin ensihaulla yhteen Suomen suosituimmista ammattikorkeakouluista. Ei kaduta.

Olen kyllä sitä mieltä, että lukion se ainoa pakollinen psykologian kurssi (ja yhteiskuntafilosofia) pitäisi sisällyttää peruskouluun, jolloin jokaisella koululaisella pitenisi peruskoulu pikkuisen mutta vastineeksi saataisiin nuorille parempaa itsetuntemusta, oppimistekniikoiden hallintaa ja perussivistystä, myös niille jotka menevät suoraan ammattikouluun. Ainakin itse koin sen yhden pakollisen psykologiankurssin auttaneen minua konkreettisesti omassa elämässäni, se ei ole vain turhaa teoriaa.

Vierailija
11/12 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukion oppimäärän känyt ylioppilas ja suorittanut sen lisäksi kaksi ammatillista perustutkintoa. Mitään noista kouluista en kadu, kaikki hyödyllisiä. Ammatillinen perustutkinto ei kuitenkaan ole tae työpaikasta tai hyvistä palkkatuloista. Voi käydä niinkin, että tyttäresi kyllästyy köyhäilemään matalapalkkaisella alalla ja alkaa jatko-opinnot kiinnostamaan. Näin kävi itsellenikin, ja edessä on AMK-opinnot. Tuskin olisin saanut opiskelupaikkaa ilman lukiota. Suosittelen lämpimästi kaksoistutkintoa kaikille nuorille.

Lapseni kävi ylä-asteen jälkeen ammattikoulun,ja valmistui nyt 24-vuotiaana ympäristöinsinööriksi ja on töissä.

Itse kirjoitin -84 ylioppilaaksi ja sen jälkeen yliopiston kautta yrittäjäksi alalle, mitä en ole opiskellut. Samaan aikaan ylä-asteelta amiskaan mennyt ystäväni talonrakennuslinjan käytyään opiskeli arkkitehdiksi ja perusti pääkaupunkiin menestyvän arkkitehtitoimiston.

Nykyään kaikki on mahdollista,jos on intoa,halua ja lahjakkuutta.

Vierailija
12/12 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä olisi ollut valmis edes vanhemmaksi kolme vuotta peruskoulun jälkeen. Enkä ammattikoulusta olisi päässyt yliopistoon opiskelemaan haluamaani alaa. Olin valmis vanhemmaksi 25-vuotiaana kun olin suorittanut opiskeluni yliopistossa. Ja töissä ehdin olla vielä pitkään, vaikka menikin 8 vuotta peruskoulun jälkeen opiskeluun ja muutama vuosi, kun yritin päästä opiskelemaan haluamaani alaa. Toki ammattikoulu on hyvä jos a) tietää peruskoulun jälkeen mitä haluaa tehdä ja b) haluamansa alaa voi opiskella siellä.

Ei elämäänsä kannata perustaa pelolle mahdollisesti hukatuista vuosista.