Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kelan työttömyysturva/toimeentulotuki, aktiivimalli jne. Selittäkää TYHMÄLLE!

Vierailija
24.06.2018 |

Okei elikkä itsellä on semmoinen tilanne elämässä että olen joutunut hakemaan toimeentulotukea ja se on nyt myönnetty. Tein myös sen työhakemus lomakkeen te-palveluun, mutten älynnyt vastata niihin jatkokysymyksiin ensimmäisellä kerralla joten tuli ilmoitus että rahoja alennetaan?
Vastasin kuitenkin niihin heti sen jälkeen, jonka jälkeen vasta työnhaku on kokonaan voimassa, ja rahaa ei siis alennettu ainakaan vielä tässä kuussa.

Eli miten tuo alennus siis toimii? Entä voidaanko raha katkaista kokonaan? Eli jättää ihminen kokonaan rahatta, vai pitääkö sitten hakea se raha sossusta yms? Entä jos ei mene kelan määräämälle kurssille tai tapaamiseen, katkaistaanko se sitten kokonaan?
Tai onko toimeentulotuella edes pakko täyttää sitä työhakemusta, ja mitä eroa on työttömyystuella tai toimeentulotuella vai onko se sama asia?

Voisko joku selittää perinpohjin selkokielellä, tai antaa jonkun linkin kun en noista kelan sivuista tajua hölkäsenpöläystä ja monet keskustelutkin ovat vanhoja.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea saa aina vaikka esim. työmarkkinatukeen olisi karenssi, sitä voidaan tosin alentaa 20 tai 40% esim. jos ei suostu osallistumaan työllistymistä edistäviin palveluihin tai työnhaku ei ole voimassa. Jos olet oikeutettu työttömyystukeen niin se pitää aina hakea, toimeentulotukea voi saada lisäksi tai pelkästään jos ei ole muihin tukiin oikeutettu.

Vierailija
2/5 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea saa aina vaikka esim. työmarkkinatukeen olisi karenssi, sitä voidaan tosin alentaa 20 tai 40% esim. jos ei suostu osallistumaan työllistymistä edistäviin palveluihin tai työnhaku ei ole voimassa. Jos olet oikeutettu työttömyystukeen niin se pitää aina hakea, toimeentulotukea voi saada lisäksi tai pelkästään jos ei ole muihin tukiin oikeutettu.

Kiitos paljon! Entä nyt kun olen toimeentulotuen varassa (ainakin näin luki kelan sivulla) miksei ne laittanut minua sille työttömyystuelle? Ja vielä se että jos kerran olen toimeentulotuella tuleeko minun joka kuukausi kuitenkin täyttää se työhakemuslappu ettei sitä alenneta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis ty;t;n ty;nhakija?

Vierailija
4/5 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

SUOMI ON PASKA!

Vierailija
5/5 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän hämärä aloitus, mutta oletko ilmoittautunut te-toimistoon työnhakijaksi? Työttömyystuki ja toimeentulotuki ovat eri asioita.