Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten migreeni diagnosoidaan?

Vierailija
23.06.2018 |

Varmasti täällä on muitakin asiasta kärsiviä. En siis voi olla varma siitä, mikä mua vaivaa, mutta epäilen aurallista migreeniä. Mitä on odotettavissa, kun menen lääkäriin?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lääkäriin menoa kannattaa pitää jotain päänsärky/oire päiväkirjaa jonkin aikaa. Oireiden pohjalta se diagnoosi tehdään ja joskus vielä sulkemalla pois kaikki vakavammat sairaudet.

Vierailija
2/19 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireiden perusteella. Mitään testiä ei ole olemassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta lääkäri kyseli oireista ja sanoi, että selvä migreenihän se on. Olin vastaanotolla ehkä 10 minuuttia. Elämä on kyllä helpottanut kunnon lääkkeiden myötä. Nyt tuntuu tyhmältä, että kärsin useita vuosia pelkän käsikauppalääkkeen voimin. Niistä ei ole mitään apua.

Vierailija
4/19 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lääkäriin menoa kannattaa pitää jotain päänsärky/oire päiväkirjaa jonkin aikaa. Oireiden pohjalta se diagnoosi tehdään ja joskus vielä sulkemalla pois kaikki vakavammat sairaudet.

Olenkin kirjoittanut juttuja ylös. Tössä on vain se, että sain hiljattain aika huolestuttavan kohtauksen. Oireina mm. puhekyvyn huononeminen, sekavuus, erittäin sumea näkö ja tunnottomuus kropan toisella puolella. Siinä oli muutakin... Pelkään, että se tapahtuu uudestaan. Ja pelkään, että se on jotain muuta. Todennäköisesti se oli särytön migreenikohtaus (mulla ei ole ikinä ollut ongelmia päänsäryn kanssa), mutta eihän sitä voi olla varma.

(Anteeksi.. Kirjoitan hitaasti kun olen vieläkun ikäänkuin toipumassa. Ajatus ei oikein kulje normaalisti).

ap

Vierailija
5/19 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa juurikin auralliselta migreeniltä.

Itselläni auraton jo 16 vuotta 1-4 kertaa kuukaudessa. Lääkkeet ovat ainoana pitäneet minut jotenkuten työelämässä kiinni.

Vierailija
6/19 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenkin kirjoittanut juttuja ylös. Tössä on vain se, että sain hiljattain aika huolestuttavan kohtauksen. Oireina mm. puhekyvyn huononeminen, sekavuus, erittäin sumea näkö ja tunnottomuus kropan toisella puolella. Siinä oli muutakin... Pelkään, että se tapahtuu uudestaan. Ja pelkään, että se on jotain muuta. Todennäköisesti se oli särytön migreenikohtaus (mulla ei ole ikinä ollut ongelmia päänsäryn kanssa), mutta eihän sitä voi olla varma.

(Anteeksi.. Kirjoitan hitaasti kun olen vieläkun ikäänkuin toipumassa. Ajatus ei oikein kulje normaalisti).

ap

Migreenissä voi olla todella rajuja oireita, mutta jos ne on ihan uusia, niin kannattaa tottakai käydä lääkärissä että ensinnäkin poissuljetaan kaikki vakavammat jutut ja toisekseen saat kunnon lääkkeet ja hoito-ohjeet.

Vierailija
7/19 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta lääkäri kyseli oireista ja sanoi, että selvä migreenihän se on. Olin vastaanotolla ehkä 10 minuuttia. Elämä on kyllä helpottanut kunnon lääkkeiden myötä. Nyt tuntuu tyhmältä, että kärsin useita vuosia pelkän käsikauppalääkkeen voimin. Niistä ei ole mitään apua.

Toivottavasti mullakin kävisi noin helposti. Olen tässä kirjoitellut ylös kaikkea. Veikkaan kyllä, että mulla voi olla edessä neurologin tapaaminen. Mulla on aika rajuja oireita.

ap

Vierailija
8/19 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Aivorunkomigreeniltä kuulostaa.

https://migreeni.org/paansarkysairaudet/migreeni/aivorunko-eli-basilaar…

.

Vierailija
9/19 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo oireesi kaikki sopivat migreeniin (toki varmaan joihinkin muihinkin sairauksiin). Onko suvussasi migreeniä?

Vierailija
10/19 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa juurikin auralliselta migreeniltä.

Itselläni auraton jo 16 vuotta 1-4 kertaa kuukaudessa. Lääkkeet ovat ainoana pitäneet minut jotenkuten työelämässä kiinni.

Kiitos. :) Mäkin haluaisin lääkityksen tähän. Mun pitäisi pystyä tekemään suht vaativaa aivotyötä, eikä tämä oikein käy.

Olen oikeasti luullut, että mulla on vain mielenterveysongelmia, mutta tuo edellinen kohtaus oli selvästi jotain muuta.

ap

Vierailija
11/19 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuo oireesi kaikki sopivat migreeniin (toki varmaan joihinkin muihinkin sairauksiin). Onko suvussasi migreeniä?

Suvussa tosiaan on migreeniä. Sen takia en ole panikoinut pahemmin, vaikka en ole kuullut ihan tämmöisistä kohtauksista. Silti tosiaan olisi ehkä hyvä poissulkea jotain vakavampia juttuja.

ap

Vierailija
12/19 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä tykyttävä kipu johon käsikauppalääkkeet ei auta ja joka ei lopu ilman migreenilääkettä.

Vierailija
13/19 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Aivorunkomigreeniltä kuulostaa.

https://migreeni.org/paansarkysairaudet/migreeni/aivorunko-eli-basilaar…

.

Tuoltahan tämä kyllä tosiaan vaikuttaa.

ap

Vierailija
14/19 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin potenut tavallista (eli auratonta) migreeniä kymmeniä vuosia ennen kuin sain ensimmäisen aurallisen kohtauksen. Se pelästytti kovasti ja pelästyttää yhä aina kun tulee. Mutta migreeniä se silti "vain" on, vaikka oireilen aika lailla samoin kuin sinäkin.

Mene ehdottomasti lääkäriin, joka teettää tarpeellisiksi katsomansa tutkimuksetkin muun poissulkemiseksi. Ja migreeniin on nykyään saatavana hyviä lääkkeitä, jotka itsellänikin tehoavat melkein aina, jos vain ehdin heittää pillerin ajoissa kitusiini.  :)

Vierailija
15/19 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Minulla oli samanlaiset oireet, kävin samantien neurologin juttusilla ja tt-kuvissa. Poissuljettiin verenkierto-ongelmat, kartoitettiin sukulaisten migreenitilanne ja oma päänsärkyhistoria ja siitä se diagnoosi lopulta napsahti, siis aurallinen migreeni.

Vierailija
16/19 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin potenut tavallista (eli auratonta) migreeniä kymmeniä vuosia ennen kuin sain ensimmäisen aurallisen kohtauksen. Se pelästytti kovasti ja pelästyttää yhä aina kun tulee. Mutta migreeniä se silti "vain" on, vaikka oireilen aika lailla samoin kuin sinäkin.

Mene ehdottomasti lääkäriin, joka teettää tarpeellisiksi katsomansa tutkimuksetkin muun poissulkemiseksi. Ja migreeniin on nykyään saatavana hyviä lääkkeitä, jotka itsellänikin tehoavat melkein aina, jos vain ehdin heittää pillerin ajoissa kitusiini.  :)

Mä pidän itseäni kuitenkin sillä tavalla onnekkaana, ettei tule päänsärkyä. Se kun voi kuulemani mukaan olla aivan järkyttävän kovaa.

Olin kaverini kanssa kun tuo viimeisin kohtaus iski. Hän pelkäsi, että mulla on aivoverenvuoto tai jotain muuta ikävää ja raijasi mut puoliväkisin päivystykseen. Pääsin sieltä sitten pois, kun musta ei löytynyt mitään vikaa ja oireetkin alkoi helpottaa. Tuo reissu kyllä herätti siihen, että en tosissaan liioittele oireita, eikä ne ole paniikkikohtauksia ja ehkä apua voisi saada.

ap

Vierailija
17/19 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Minulla oli samanlaiset oireet, kävin samantien neurologin juttusilla ja tt-kuvissa. Poissuljettiin verenkierto-ongelmat, kartoitettiin sukulaisten migreenitilanne ja oma päänsärkyhistoria ja siitä se diagnoosi lopulta napsahti, siis aurallinen migreeni.

Kiitos. :) Taidan tehdä saman.

ap

Vierailija
18/19 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut roijattiin muinoin magneettikuvaukseen ja aivosähkökäyrien mittaukseen, kunnes lopulta sain migreenidiagnoosin. Nykyään ei ehkä tarvitse ihan samanlaista prosedyyriä käydä lävitse, pelkkä lääkärissä käynti riittää.

Itselläni estolääkityksenä beetasalpaaja (atenolol) ja kohtauslääkkeenä Migard (frovatriptaani). Estolääkityksen ansiosta kohtaukset vähenivät selvästi, Migard pelittää minulla varsin pitkään (jopa 24h/tabletti).

Ruokavaliomuutoksista selvimmän avun antoi gluteenista luopuminen. Jo ennen estolääkitystä ainakin puolet kohtauksista katosi sen sileän tien. Muita ruokatriggereitä ovat olleet homejuusto, banaani ja soija.

Niin ja kohtaukseni olivat toispuoleinen päänsärky yhdistettynä järkyttävään aistiyliherkkyyteen, vapinaan ja jatkuvaan oksenteluun, ja kohtaukset kestivät hoitamattomina jopa kolme vuorokautta putkeen. Jouduin niiden takia niin kotimaassa kuin ulkomaillakin ensiapuun nesteytettäväksi ja kipupiikille muutamaan kertaan, kunnes sain oikeat lääkkeet.

Vierailija
19/19 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut roijattiin muinoin magneettikuvaukseen ja aivosähkökäyrien mittaukseen, kunnes lopulta sain migreenidiagnoosin. Nykyään ei ehkä tarvitse ihan samanlaista prosedyyriä käydä lävitse, pelkkä lääkärissä käynti riittää.

Itselläni estolääkityksenä beetasalpaaja (atenolol) ja kohtauslääkkeenä Migard (frovatriptaani). Estolääkityksen ansiosta kohtaukset vähenivät selvästi, Migard pelittää minulla varsin pitkään (jopa 24h/tabletti).

Ruokavaliomuutoksista selvimmän avun antoi gluteenista luopuminen. Jo ennen estolääkitystä ainakin puolet kohtauksista katosi sen sileän tien. Muita ruokatriggereitä ovat olleet homejuusto, banaani ja soija.

Niin ja kohtaukseni olivat toispuoleinen päänsärky yhdistettynä järkyttävään aistiyliherkkyyteen, vapinaan ja jatkuvaan oksenteluun, ja kohtaukset kestivät hoitamattomina jopa kolme vuorokautta putkeen. Jouduin niiden takia niin kotimaassa kuin ulkomaillakin ensiapuun nesteytettäväksi ja kipupiikille muutamaan kertaan, kunnes sain oikeat lääkkeet.

Auts, kuulostaa rankalta. Hienoa, että lääkitys toimii.

Mun aivot on magneettikuvattu joskus kymmenisen vuotta sitten neurologisten oireiden takia. Näin valoja ja ja ties mitä. Mulla on ollut ajoittaista aistiyliherkkyyttä sun muuta ja pitkään. Lisäksi on ollut sekavuuskohtauksia, joita siis on pidetty paniikkikohtauksina ja muita oireita on pidetty mielenterveyspuolen juttuina.

Aivoissa ei näkynyt mitään tuolloin. Paitsi aivot.

Munkin pitäisi kokeilla muuttaa ruokavaliota. Olen huomannut, että kahvi saattaa laukaista jotain oireita, joten olen yrittänyt vältellä sitä. Ennen tuota edellista kohtausta olin juonut kahvia sitä edeltävinä päivinä aika paljonkin... Olen myös aina voinut parhaiten migreenistä kärsivän mummoni luona kun olen syönyt hänen ruokiaan. Hän on tarkka hyvinvoinnista... Ehkä pitäisi kysellä näistä mummolta. Hän on aina myös puhunut tietyistä ruoka-aineista, joista "pää menee sekaisin".

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan