Omakotitalossako muka rauhallisempaa?
Kävin nyt juhannus aattona iltalenkillä ja huomasin, että kun tuli omakotitalojen kohdalle, siellä oli hirveä mekkala: Musiikki pauhasi ja känniset teinit huuteli, toisessa pihassa 20 ihmisen joukko aikuisia kilpaa huutamassa. Menin niistä ohi niin oli taas rauhallista, kunnes tulin taas omakotitalojen kohdalle (eri kohtaan kuin aiemmin): Taas musiikki pauhassa, kiljuttiin ja juteltiin kovaäänisesti.
Ihana palata kaupungin vuokra-asuntoon luhtitaloon, täällä on hiirenhiljaista, kukaan ei jumputa musiikkia eikä huuda ulkona. Onneksi en asu omakotitalossa.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vähän sama kokemus. Omakotialueella ihmiset käyttää moottorisahaa ja ruohonleikkuria viikonloppuaamuisin 8-9 aikaan, mutta asumassani kerrostalossa ihmiset ei poraa seinää ollenkaan viikonloppuisin (koska ne hommat on järjestyssäännöissä suositeltu tehtävän arkena). Mulle on kyllä osunut aina huomioonottavia ihmisiä naapureiksi, voisihan se olla ihan muutakin.
Omakotitaloasuja ei poraa sinun seinääsi koskaan. Ei siis edes 8-9 välissä viikonloppuaamuna, eikä arkenakaan. Ainoa joka sinun seiniäsi poraa ok-talossa on sinä itse, ja saat porata niitä vaikka la-su välisenä yönä kahdelta, jos sattuu huvittamaan. Moottorisahaa taas voi käyttää kerrostalosta 10 metrin päässä sijaitseva naapuri. Silloin voit laittaa kt-kämppäsi ikkunat kiinni, ja olla häiriintymättä. Sama ikkunoiden kiinnilaitto toimii moottorisahan ääneen myös ok-talossa.
Oletpas nokkela. Mun pointti oli se, että omakotitalossa asuessa naapureista oli enemmän äänihäiriötä kuin kerrostalossa. Silti kaipaan takaisin omakotitaloon, ja jossain vaiheessa varmaan haaveeni toteutan.
Vierailija kirjoitti:
Ok-talossa ensimmäiset 18v eläneenä, sen jälkeen 15v kerrostalossa eläneenä, jonka jälkeen taas ok-talossa voin sanoa kokemuksesta että molemmissa asumismuodoissa on hyvät puolensa.
Syy miksi muutin kuitenkin takaisin ok-taloon on se, että kukaan ei hakkaa/potki/tömistele seiniä, kattoa, lattiaa. Rappukäytävässä ei mekasteta. Naapuri ei tule ovelle valittamaan sellaisesta mitä en ole tehnyt. Saan pysäköidä auton pihalleni miten haluan, hakea pyykit pihalta, tai olla hakematta jos huvittaa. Saan huudattaa musiikkia/riidellä/lapsi saa itkeä yöllä ilman, että siitä on joku antamassa varoitusta. Saan harrastaa soittimen soittoa kelloon katsomatta. Huoltomies/talonmies/hallituksen puheenjohtaja ei ramppaa kotonani "tarkistelemassa" milloin mitäkin, ja toki omilla avaimilla ellen ole kotona.
Minua ei koskaan haitanneet kerrostalon normaalit elämisen äänet, joihin laskin myös pyykin pesun illalla, yöllä vessassa/suihkussa käymisen, riitelyn, lasten leikkimisen, poraamisen sun muut, mutta moni näistä omien ääniensä sietäjästä ei sietänytkään mitään elämisen ääniä muilta. Tästä syystä minua ei haittaa naapurin ruohonleikkuu/trimmeröinti/musiikinkuuntelu/lasten trampoliini/jne, ja jos häiritsee niin menen sisälle. Ei minun ole sitä pakko vieressä kuunnella. Nyt saan pitää elämässäni sellaista elämisen ääntä kuin normaalisti kuuluu, eikä tarvitse ressata naapureista, eikä heidän minusta :)
Tämän takia katselen nyt omistusasuntoa rivitalosta, päätykämppä. Ääntä voi jonkun verran kuulua seinän läpi, mutta häiritsevästä äänestä voi valittaa ja oikeasti häiritsevästi elävän saa häädettyä pois kokonaan tarvittaessa. Kerrostalon ja omakotitalon hyvät puolet yhdistyy rivitaloasumisessa. Esim. omakotitalossa asuvien yleisin ongelma: Häkissään haukku ulkokoira, ei ole mahdollinen rivitalossa.
-ap
Saman olen huomannut omassa naapurustossani, eikä tuo todellakaan rajoitu vain juhannukseen. Iltalenkkini kulkee omakotitaloalueen läpi, ja melkein joka ilta on eräässä talossa jonkinlaiset teknobileet käynnissä, eli aivan järkyttävä naapurustoon kantautuva musiikinjytke. Toisella pihalla istuu melkein aina joku äijäporukka räkättämässä erittäin kovaan ääneen tuntikausia. Ajatuskin asua tuolla ”idyllisellä” omakotitaloalueella (melko kallista aluetta vieläpä) puistattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vähän sama kokemus. Omakotialueella ihmiset käyttää moottorisahaa ja ruohonleikkuria viikonloppuaamuisin 8-9 aikaan, mutta asumassani kerrostalossa ihmiset ei poraa seinää ollenkaan viikonloppuisin (koska ne hommat on järjestyssäännöissä suositeltu tehtävän arkena). Mulle on kyllä osunut aina huomioonottavia ihmisiä naapureiksi, voisihan se olla ihan muutakin.
Omakotitaloasuja ei poraa sinun seinääsi koskaan. Ei siis edes 8-9 välissä viikonloppuaamuna, eikä arkenakaan. Ainoa joka sinun seiniäsi poraa ok-talossa on sinä itse, ja saat porata niitä vaikka la-su välisenä yönä kahdelta, jos sattuu huvittamaan. Moottorisahaa taas voi käyttää kerrostalosta 10 metrin päässä sijaitseva naapuri. Silloin voit laittaa kt-kämppäsi ikkunat kiinni, ja olla häiriintymättä. Sama ikkunoiden kiinnilaitto toimii moottorisahan ääneen myös ok-talossa.
Eipä ole parinkymmenen vuoden kerrostaloasumisen aikana (useassa eri kaupungissa ja talossa) vielä koskaan kukaan käytellyt moottorisahaa kuuloetäisyydellä. Vanhempien omakotitalossa kyllä jatkuvasti, sekä vanhemmat itse että heidän naapurinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko kokemuksesi siitä että juhannuksena omakotitalossa olevat jää herkemmin kotiin kun on tilaa olla ja melskata juhlien, mutta vuokrakasarmeista luhtitalostanne lähetään mökeille maalle juhlimaan että saa mekastaa. Siten sitten teillä hiljasta.
Tämäkin kävi kyllä mielessä. Kuitenkin, onneksi näinpäin, ainakin juhannuksena mukavampi asua vuokrakämpässä kuin omakotitalossa. Mökillekkään en juhannuksena haikaile kun kaikki lähtee sinne möykkäämään.
-ap
Miten joku voi olla näin yksinkertainen oikeesti? Tämäkö asumisen ratkaiseekin sitten? Kiersitkö jokaisen lähialueen luhtitalon ja omakotitaloalueen läpi? Mistä näitä typeryksiä oikein tulee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok-talossa ensimmäiset 18v eläneenä, sen jälkeen 15v kerrostalossa eläneenä, jonka jälkeen taas ok-talossa voin sanoa kokemuksesta että molemmissa asumismuodoissa on hyvät puolensa.
Syy miksi muutin kuitenkin takaisin ok-taloon on se, että kukaan ei hakkaa/potki/tömistele seiniä, kattoa, lattiaa. Rappukäytävässä ei mekasteta. Naapuri ei tule ovelle valittamaan sellaisesta mitä en ole tehnyt. Saan pysäköidä auton pihalleni miten haluan, hakea pyykit pihalta, tai olla hakematta jos huvittaa. Saan huudattaa musiikkia/riidellä/lapsi saa itkeä yöllä ilman, että siitä on joku antamassa varoitusta. Saan harrastaa soittimen soittoa kelloon katsomatta. Huoltomies/talonmies/hallituksen puheenjohtaja ei ramppaa kotonani "tarkistelemassa" milloin mitäkin, ja toki omilla avaimilla ellen ole kotona.
Minua ei koskaan haitanneet kerrostalon normaalit elämisen äänet, joihin laskin myös pyykin pesun illalla, yöllä vessassa/suihkussa käymisen, riitelyn, lasten leikkimisen, poraamisen sun muut, mutta moni näistä omien ääniensä sietäjästä ei sietänytkään mitään elämisen ääniä muilta. Tästä syystä minua ei haittaa naapurin ruohonleikkuu/trimmeröinti/musiikinkuuntelu/lasten trampoliini/jne, ja jos häiritsee niin menen sisälle. Ei minun ole sitä pakko vieressä kuunnella. Nyt saan pitää elämässäni sellaista elämisen ääntä kuin normaalisti kuuluu, eikä tarvitse ressata naapureista, eikä heidän minusta :)
Tämän takia katselen nyt omistusasuntoa rivitalosta, päätykämppä. Ääntä voi jonkun verran kuulua seinän läpi, mutta häiritsevästä äänestä voi valittaa ja oikeasti häiritsevästi elävän saa häädettyä pois kokonaan tarvittaessa. Kerrostalon ja omakotitalon hyvät puolet yhdistyy rivitaloasumisessa. Esim. omakotitalossa asuvien yleisin ongelma: Häkissään haukku ulkokoira, ei ole mahdollinen rivitalossa.
-ap
Just molempien huonot puolet yhdistyy.. mut onnea vaan sun naapureille. Kiva riippakivi tulossa
Vierailija kirjoitti:
Saman olen huomannut, kun menee omakotitalojen ohi aina joku laite hurraa, paukutetaan, lapset kiljuu, koirat haukkuu jne.
Kerrostaloissahan ei koskaan remonttia tehdä ja koirat ei hauku ja lapset huuda...
Meillä on ainakin huomattavasti rauhallisempaa toisinpäin! Ihana idyllinen rauha omaakotitalossa vaihteeksi kerrostsloelämän jälkeen. Ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo ukko yrittää porata seiniäni jatkuvasti mihin aikaan sattuu huvittamaan. Hänellä on jo 2 varoitusta, seuraavaksi häätö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman olen huomannut, kun menee omakotitalojen ohi aina joku laite hurraa, paukutetaan, lapset kiljuu, koirat haukkuu jne.
Kerrostaloissahan ei koskaan remonttia tehdä ja koirat ei hauku ja lapset huuda...
Hänen kerrostalossaan on niin ankeaa, että on mennyt lapsilta ja koiriltakin elämänhalu.
Kerrostalo kaupungissa on paras paikka viettää juhannus, jos haluaa rauhallisen juhannuksen. En noista vuokrataloista tiedä, mutta tämä, 15 asunnon talo, missä asuu pääasiassa keski-ikäistä työväkeä ja eläkeläisiä on paras. Lapsiperhe, talon ainoa, näyttää olevan paikalla, mutta he eivät riehu illalla pihassa ja kun asuvat toisessa rapussa, ei aamullakaan mitään kuulu.
Asun myös kaupungin vuokra-asunnossa luhtitalossa omakotitaloalueella. Hiljaista on. Mutta täällä on omakotitaloissakin hiljaista.
Tottakai tällaiset asiat riippuu naapureistakin. Se on kuitenkin fakta että vuokralla ollessa on helpompi muuttaa pois jos naapuriksi tulee joku häirikkö. Ostat sen omakotitalon niin kukaan ei halua sitä sulta ostaa jos naapuriin muuttaa joku hamstaarajahäirikkö joka pilaa koko alueen junttitouhuillaan.
Hyvällä tuurilla omakotitalossa on mukavampi asua, huonolla tuurilla se on helvetti josta et pääse eroon. Ihan hyvä minusta tiedostaa, en ymmärrä miksi ap:ta myllytetään havainnostaan, toisinpäin niin johan olisi kannattajia (jos valittaisi kerrostaloelämästä). Eikö omakotitaloasumisesta saa puhua mitään negatiivista?
Nuo hamstraajat on oma lukunsa. On omakotitaloja nätillä hoidetulla pihalla, sitten on niitä joiden pihat on täynnä kaikenlaista romua ja tavaraa, vaikuttaa varmasti naapureidenkin talojen arvoon, kun harvempi haluaa muuttaa kaatopaikan viereen.
Ja taas, mitään ei voi tehdä, kun kyseessä on omakotitalo, rivitalossa jos yrität kasata pihasi täyteen tavaraa, niin tulee sanomista.
Ei meidän naapureista kuulu ikinä mitään.