Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sadesuoja vaunuissa päällä hyvälläkin säällä

27.04.2006 |

Tosi usein huomaan katukuvassatyönnettävän vaunuja, joissa on sateensuoja päällä vaikka sää olisi aurinkoinenkin. Miksi ihmeessä??? Minkätakia niitä käytetään vaikka sateesta ei olisi tietoakaan?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ehkä kuomun aukko on kovin avoin ja sadesuojalla saa sitä pienennettyä. Ehkä on ollut kovin tuulista ja vaunuissa on kovin pieni nyytti joka tarvitsee vähän suojaisampaa kyytiä. Sadesuoja pienentäessään aukkoa myös pimentää koppaa mukavasti... Onhan noita syitä.

Toivottavasti äidit kaikessa suojelunhalussaan myös muistavat että se sadesuoja ei hengitä ja että sen kanssa koppa lämpiää vähän turhankin paljon lämpimällä säällä...

Vierailija
2/23 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

MrsH:

Toivottavasti äidit kaikessa suojelunhalussaan myös muistavat että se sadesuoja ei hengitä ja että sen kanssa koppa lämpiää vähän turhankin paljon lämpimällä säällä...

Just tätä minä eniten tässä ihmettelenkin. Kun vaunut muutenkin kuumenee auringonpaisteessa tosi paljon, niin saatikka sitten sateensuojan kanssa joka ei hengitä yhtään. Usein näkee vielä, että on harso siinä suuaukon edessä, elikkä ilma ei kyllä kierrä sitten yhtään, kun harsokin nimittäin eristää yllättävän hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman kerran olen melkein pysäyttänyt äidin kysyäkseni miksi vauva parka pitää tukahduttaa sinne muovin alle?!

Järkyn näköistä ja oikeasti ilma ei pääse vaihtumaan vaunuissa. Vauvat siellä huonossa hapessa makaavat.

Vierailija
4/23 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Poppy-:

muutaman kerran olen melkein pysäyttänyt äidin kysyäkseni miksi vauva parka pitää tukahduttaa sinne muovin alle?!

Järkyn näköistä ja oikeasti ilma ei pääse vaihtumaan vaunuissa. Vauvat siellä huonossa hapessa makaavat.

Ja kaikenlisäksi niitä pidetään sisälläkin esim kauppakeskuksissa samalisessa varustuksessa. En yhtään ihmettel. että ne parat huutaa pää punasena siellä vaunuissaan kun on kuuma. Joskus tekisi mieli mennä sanomaa, että vähennä herran tähden siltä lapselta vaatteita.

Itse en pitänyt edes harsoa kuomun suuaukon edessä kun ajattelin, että ilma ei kierrä kunnolla. Olen monta kertaa ihmetellyt miksi sitä harsoa pitää virittää siihen kuomun eteen??? Ehkä olen tyhmä ja huono äiti kun en ole omallani ikinä sitä siinä pitänyt. Valistaakaapa fikummat tätä tahvoa.

No mutta jokainen taaplaa tyylillään.... vaikka sydäntäraastavaahan se on katsella.

Vierailija
5/23 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan mitään parempaa selitystä siihen ihme käytökseen löydä? Meillä ainakin käytössä vain sateella.

Vierailija
6/23 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttäjä, vaikka ei sataisikaan. Kovin lämpimällä kelillä meillä ei ole sadesuojaa, mutta tuulisella kylläkin. Tavallisissa vaunuissa sadesuojaa ei kovin usein tullut käytettyä, vaan lähinnä silloin jos tuuli oli todella kovaa. Pistin usein vielä siihen aukkoon hyttysverkon lisäsuojaksi, varmistin tietenkin sen, että jää happirako. Tuplarattaissa (Twinette) mulla on kyllä sadesuoja ollut syksystä saakka jatkuvasti paikallaan, kun noissa on muuten se aukko turhan avonainen. Ja siinä vielä hyttysverkko lisäsuojana.

Nyt ilma alkaa olemaan niin lämmin, että sadesuoja on jätetty varastoon. Hyttysverkko on edelleen paikallaan, sillä mielestäni sen alle on hyvä virittää vauvan puolelle (tuplissa) vielä harso/lakana tuulta estämään.

Ei meillä kyllä lapset ole kertaakaan olleet mitenkään hikisiä, sillä sisätiloissa tuota yhdistelmää ei ole käytetty, vaan vain ulkoillessa. Sadesuoja on helppo rullata pois ja takaisin vaunujen päältä esim. kaupassa käydessä.

Vierailija
7/23 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset eivät ole koskaan olleet kovin rauhallisia nukkujia ja sikeäunisia, vaan ovat molemmat sellaisia, että usean kerran unen aikana meinaavat havahtua hereille. Musta toi harso auttaa siinä, kun jos sitä ei ole, niin lapsi alkaa sitten yleensä katsella, että missä nyt ollaan ja mitä näkyy ja jos harso taas on siinä edessä, niin suuremmalla todennäköisyydellä lapsi jatkaa uniaan. Pidän harsoa välillä myös sen takia, että täällä meilläpäin on tällä hetkellä ihan järkyttävä määrä katupölyä. Toivon, ettei sitä mene harson kanssa niin paljon vauvan henkeen kuin ilman harsoa.

Vierailija
8/23 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin virittelin joskus matkarattaisiin harsoa, kun muksun piti ottaa päikkärit niissä. Nukahtaa tosiaan helpommin, jos ei ole kokoajan ärsykkeitä, joita pitää ihmetellä. Lisäksi aurinko häikäisee matkiksiin aika pahasti, sillä niissä on aika onneton kuomu. Vauvan ollessa vielä alle puolivuotias, virittelin harson kovalla pakkasella kuomun aukkoon. Harson läpi happi sentään kulkee, joten mun mielestä sen tarpeellisuus on vähän lapsi-/säätilakohtaista.

Mutta mitäs tästä olette mieltä: ulkona aurinkoista ja lämpöä n. +10. vastaan tulee äippä, joka on sen sadesuojan lisäksi virittänyt sellaisen muovisen läpinäkyvän suojan (olisko joku lumisuoja) kuomun aukkoa peittämään. Silloin tuli mieleen, että onkohan tuo nyt tarpeen...

Vierailija
9/23 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis sadesuoja aina vaunujen päällä ja vielä harso edessä kun nukutan 2,5-vuotiaan lapsemme vaunuihin (ei tietysti kesähelteillä). Nukahtaa viidessä minuutissa tyytyväsenä kun vaunuissa on pimeää. Sitten kun lapsi nukkuu suojan voi hyvin ottaa pois. On vaan niin kätevää.

Vierailija
10/23 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-1977-:

En minä ainakaan mitään parempaa selitystä siihen ihme käytökseen löydä? Meillä ainakin käytössä vain sateella.

Siis tiedän oikeasti tapauksen, jossa äiti pitää sadesuojaa kelillä kuin kelillä, koska häpeää vanhoja vaunuja.

Itsellä sadesuoja tuppasi talvella aina jäämään vaunujen päälele vähän liiankin usein, mutta jos aurinko paistaa, niin silloin tajusin aina kyllä ottaa sen pois, eikä nyt lämpimillä keleillä todellakaan tulisi mieleen pitää sadesuojaa päällä.

Minä en tytön ensimmäisinä kuukausina pitänyt harsoa, mutta jossain vaiheessa se vaan tuli mukaan, ja nyt neiti tuskin osaisikaan nukahtaa ilman sitä, mutta olen huomannut että ilma ei kierrä, kun harso on edessä. Täytyy kokeilla että jos onnistuisi nukkuminen ilman harsoa.

Vierailija
11/23 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen vaunuja osatessa myyjä sanoi ettei suojaa pidetä kuin kunnon sateella. Kaksi aikaisempaa lasta ei ole nukkunut uniaan vanuissa. Kolmonen taas nukkuu päikkärit yksinomaan vaunuissa. Lähes aina vaunut on auringossa lapsen unien ajan, jopa 3h/pvä. Pidän sadesuojaa päällä koska en halua haalistuneita vaunuja. En kehtaisi lykkiä kaupungilla aivan haalistuneita vaunuja! Siksipä laitan sadesuojan päälle. Lapsi sitten taas puetaan sisälle säiden mukaan:-)

Vierailija
12/23 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran, että meillä on kolmet rattaat (Quinnyt, Brio Twinetet ja Gracon matkarattaat), eikä niihin mihinkään saa harsoa kiinnitettyä ilman apuväineitä. Eli yksissäkään rattaissa ei ole mitään, mihin harson voisi kiinnittää tai jotain rakoa, mihin sen voisi tunkea. Hyttysverkon ja sadesuojan avulla harson saa pysymään paikallaan.

Näin viime viikolla kaupungilla kahdet vaunut. Toisissa harso oli kiinni pyykkipojilla ja toisissa sellaisilla hainhampailla (hiussoljilla). Eli sama ongelma on varmasti monella muullakin.

Vierailija
13/23 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku edellinen kirjoitti

" Pidän sadesuojaa päällä koska en halua haalistuneita vaunuja. En kehtaisi lykkiä kaupungilla aivan haalistuneita vaunuja! Siksipä laitan sadesuojan päälle."

Siis oletko aivan tosissasi? Huh huh. Ei mene kyllä oikein jakeluun tämä, aika outoa.

Sadesuoja on nimensä mukaisesta sateella pidettävä suoja, näin mun mielestä.

Tipy

Vierailija
14/23 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sadesuoja vain sateella käytössä. Harso taas lähinnä tuona samana näköesteenä kuin monella muullakin. Tyttö kyllä nukahtaa ilmankin, mutta kesken unien havahtuessaan ei jatka unia, jos on jotakin mitä katsella, harson kanssa taas unet jatkuu hyvin (tosin harvemmin enää nukkuu vaunuissa :/ ). Harson saa meillä vaunuihin hyvin kiinni (emmaljungan ceroxit), kun kietaisee harson kaksi " ylä" kulmaa solmulle ja sujauttaa solmut niihin kuomun sivutaskuihin.

En enää muista nimimerkkiäsi, mutta sinä jolla vauva nukkuu auringossa, sadesuojalla peitetyissä vaunuissa... Oletko koskaan mitannut kuinka korkealle lämpö vaunuissa nousee???!!! Kyllä minulle on ainakin joka paikassa teroitettu, ettei koskaan saa aurinkoon laittaa vaunuja. Ja viime syksynä vielä pitkälle syksyä ainakin meidän vaunujen lämpötila nousi jonnekin 22-24C ilman sadesuojaa eivätkä olleet edes auringossa! Muutamaan otteeseen tuli mitattua :) Mitä lie mittari näyttäisi sitten vielä lämpimämmällä säällä...

Vierailija
15/23 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostetaan kalliit vaunut, joiden pitää olla jotain juuri tiettyä kuosia ja sitten verhotaan se kamalaan yksiväriseen sadesuojaan :oD

Vierailija
16/23 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olen mitannut vaunujen lämpötilaa, eikä se todellakaan nouse yli sallitun. Mitä tulee nukkumispaikkaan; parvekkeen sijaintia on hadotonta vaihtaa:-)). Poika, 2wee ei sisällä nuku joten ainoa vaihtoehto on aurinkoinen parveke. Siskot yleensä leikkii siihen aikaa pihalla joten sinne ei voi vaunuja viedä, sillä unirauha häiriintyisi!

Haalistuneet vaunut on minusta aivan kammottavat. Mielummin nukutan sadesuoja päällä ja sitten muussa käytössä ilman. Kaverin mustat vaunut on muuttunut aivan viininpunaisiksi. Meidän kaksivuotta vanhat vaunut on edelleen kuin uudet. Olen kyllä muutenkin tarkka käyttäjä. No sadesuojasta kun puhuttiin, en kyllä lähtisi lenkille sadesuoja päällä jos ei sada vaan täydessä auringossa pidän sitä tietysti.

Vierailija
17/23 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sadesuojan pitäminen vaunujen päällä siksi, että ne eivät haalistuisi on kuin pitäisi sohvan päällä muovisuojusta. Käyttömukavuudesta ja hiostavuudesta viis, tärkeintä että säilyy siistinä eikä jälleenmyyntiarvo kärsi!

Vierailija
18/23 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadesuoja on talvisin oikeestaan aina päällä, koska lisää lämpöä rattaisiin ja pienentää sen tolkuttoman ison kuomunaukon. Samasta syystä myös harso siinä edessä, kun pakkasta on enemmän. Pikkupakkasilla en harsoa käytä.

Nyt olen jo jättänyt sadesuojan pois, mutta harsoa käytän siinä edessä, koska taapero nukahtaa helpommin ilman virikkeitä. Ja tällä hetkellä on niin kova tuuli ollut joka päivä, että senkin takia harso on ihan kiva.

Asumme sen verran korvessa, etten vaunuja juuri pääse nukutuslenkeillä esittelemään :) Kaupungille lähtiessä suoja jää kyllä kotiin.

Vierailija
19/23 |
28.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungilla mieluusti esittelen uututtaa hohtavia vaunuja. Omalla parvekkeella taas suojus on paikallaan. Meillä muuten pidetään suojusta arkisin valkoisen sohvan päällä:-)) No se on saman valmistajan irtohuppu, anyway. Sama asia kai tuo on! Ei meillä muuten vaunun suojus ole muovia. Kahisevaa tuulipuku-kankaan tyylistä. No vappuja vaan kaikille suojallisille tai suojattomille vaunuilijoille:-))

Vierailija
20/23 |
30.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman kyllä mietityttää, että mitä varten te niitä vaunuja olette ostaneet? Että voi esitellä kuinka hienot ja uudet vaunut meillä on varaa ostaa vai kätevät ja siistit pelit vauvan tarpeiden mukaan? Osan kohdalla ei tarvinne enää arvailla.

Mitähän laitat sitten siihen jalkaosan kohdalle, ettei puistosta tule kuraa vaunuun? Ja meillä kyllä neiti nukkuu sisällä, koska parveke on etelään. Ei tulisi mieleenkään laittaa tuonne paahtumaan. Ei tullut enää kevätauringon alkaessa paistaa. Lapsi tottuu kyllä sisälläkin nukkumaan.

Mutta toki olet vapaa tekemään haluamasi ratkaisut nukutuksessa ja muussa. Olet varmasti aivan yhtä hyvä äiti kuin kuka tahansa muukin. Meillä on sitten ne omat sekopäisyytemme ;)