Työyhteisö
Olen nyt työskennellyt uudessa työpaikassani vajaan vuoden. Meitä työskentelee erilaisissa tehtävissä ja vuoroissa ja aluksi tullessani firmaan pidin positiivisena asiana, että firmalla oli runsaasti työpaikan ulkopuolista toimintaa, jonne kaikki henkilöt asemaansa katsomatta saivat kutsun. Yleensä näissä tapahtumissa oli todella hauskaa ohjelmaa ja nautin osallistumisesta. Ajattelin alkuun osallistua kaikkiin rientoihin, jotta pääsisin vähän mukaan ja tutustuisin ihmisiin. Tietysti ilmi tuli, että olen lapseton sinkku ja muutenkin elämäntilanne tuli aika tarkkaan puhuttua, siinä kun ei sinällään mitään salattavaa ole. Nyt olen vähän vähentänyt osallistumisia ja silloin tällöin jättänyt väliin yhteisiä rientoja. Olen alkanut kokea miltei painostusta ottaa osaa näihin iltamiin ja koen ettei minulla voi olla mitään järkevää syytä olla osallistumattakaan, kun ei perhettä/parisuhdetta ole. Tästä on alkanut muodostua miltei ongelma, kun päivittäin kysellään uudestaan ja uudestaan olenko osallistumassa ja miksen ole. Joskus olen vain halunnut jättää baari illan välistä. Olen halunnut joogata kotona kynttilänvalossa, mutta selitäpä tämä sitten kahvipöydässä. Olen jo alkanut katsella uusia työpaikkoja, niin ahdistavaksi koen nämä kyselyt. Ja olen kyllä sanonut rehellisesti, että aion viettää koti illan, enkä siksi osallistu. Tämä selitys ei tunnu riittävän, alkaa kohtuuton jatkokysely ja kuulustelu, onko minulla tiedossa seuraa ja jos minkälaista, kun kerran hylkään hauskan illan hyvässä seurassa? Tuntuu käsittämättömältä, ettei aikuinen ihminen voisi nauttia omasta seurastaan, vaan aina olisi pakko olla joku 'parempi' syy jättää tällainen mahdollisuus väliin. Onko vinkkejä tilanteeseen?