Naiskiintiö yliopistoon?
Kannatatteko ideaa? Saataisiin ainakin lisää nais insinöörejä.
Kommentit (11)
Siellähän on jo suurin osa naisia?
Mikäs siinä... Vois toisaalta kasvatustieteissä/humanistisessa hieman naisia harmittaa kun eivät pääse sisään sinne enää. Siis tottakai nämä kiintiöt olisivat myös toiseen suuntaan, eikö niin?
En todellakaan kannata. Vanhan Teknillisen korkeakoulun (DI:t ja arkkitehdit) opiskelijoista noin neljännes on naisia. Kiintiöt olisivat vain haitaksi, koska se vääristää hakijamassan lähtötasoa sekä potentiaalia menestyä opinnoissaan ja lopulta valmistua. Itse on edes olisi halunnut olla "kiintiö-DI", erityisesti koska olin heittämällä top 5% joukossa.
Vastaavasti voisi kysyä, pitäisikö miehille asettaa kiintiöitä yliopistoon, jotta pääsevät sisään vaikka terveystieteiden maistereiksi tai sairaanhoitajiksi. Enemmän miehillä on vaikeuksia päästä yliopistoon kuin naisilla, jos kokonaisuutta tarkastelee. Tilasto vuodelta 2015, mutta tuskin mitään radikaalia muutosta on tapahtunut.
https://tilastokeskus.fi/til/yop/2015/yop_2015_2016-05-10_tie_001_fi.ht…
Ei mitään sukupuolikiintiöitä. Sen jälkeen kaikki näkisi mut kiintiömiehenä
Eikös yliopistoissa ole nykyään enemmän naisia kuin miehiä? Vai veinasitko että semmoinen kiintiö jota ei voi ylittää että miehiä pääsis enempi yliopistoon?
Minusta naisille pitäisi olla alemmat pääsyvaatimukset,koska on tutkittu, että juuri naisten koulutus nostaa maan elinoloja/elintasoa eniten, kun ei synny lapsia.
Mun mielestäni tasa-arvo ei toteudu, jos katsotaan, että "tämä pääsee yliopistoon vain siksi, että hän on nainen". Ihan vaan siksi, että veikkaan, että sen jälkeen naisten yliopistotutkintoja aliarvioitaisiin vieläkin enemmän: "Ei se muuten insinööriksi olisi päässyt, vaan vain siksi, että oli nainen!"
Vierailija kirjoitti:
Vastaavasti voisi kysyä, pitäisikö miehille asettaa kiintiöitä yliopistoon, jotta pääsevät sisään vaikka terveystieteiden maistereiksi tai sairaanhoitajiksi.
Sairaanhoitajat tulee AMK:sta, ei yliopistosta.
Ainakin opettajakoulutukseen pitäisi laittaa mieskiintiöt, jokainen valmistunut miesopettaja revitään töihin heti, koska on alueita, joissa naisopettajaa ei yhtään arvosteta ja kunnioiteta.
Kannatetaan. Kiintiönä voisi olla vaikkapa korkeintaan 2 naista/yliopisto.
Miksi ihmeessä? Jokaisella on oikeus mennä sinne minne pääseee ja haluaa.
terveisin naisinsinööri