Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

+30 v, kauanko odotella raskautta?

Jenny
21.06.2018 |

Olen 32-vuotias nainen, käyttänyt hormonaallista ehkäisyä 12 vuotta. Yksi abortti tehty 18-kesäsenä.
Ei lapsia.

Lopetin hormoonaallisen ehkäisyn (laastarit) syyskuussa, eli nyt luomuna menty 9 kuukautta. Menkat ovat suht säännölliset ja alkoivat normaalisti heti ehkäisyn lopetuksen jälkeen.

Tässä ollaan liikkeellä ajatuksella että tulee jos on tullakseen, eikä kytätä otollisinta aikaa seksille vauva mielessä, mutta kysyisinkin arvon sisarilta, kuinka kauan ehkäisyn lopetuksen jälkeen on normaalia odotella ennenkuin kannattaa ruveta epäilemään omaa/puolison hedelmällisyyttä?

Jäniksen selässä ei todellakaan olla, ja ihan vuosiakin ollaan valmiita odottelemaan, mutta mietyttänyt viime aikoina, mikä on ns. normaali odotteluaika mikäli kummallakin on kaikki ok?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni kaikissa neljässä raskaudessa aina 1,5 vuotta yritystä kussakin, luomuna tuli kaikki sit kuitenkin. Eli en hötkyillyt, mittaillut aamulämpöjä tai tikuttanut oviksia.

Vierailija
2/9 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja 27 - 40 v raskaudet. ykkönen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että vuoden yrityksen jälkeen kannattaa lähteä selvittämään että onko kaikki ok kummankin osalta.

Itse yli 30 v naisena en useita vuosia odottelisi, sillä fakta on että vuosi vuodelta mahdollisuudet raskauteen pienenee ja riskit kasvaa. Lisäksi julkisella puolella jonot tutkimuksiin/mahdollisiin hoitoihin voi olla yllättävän pitkät. Yksityisellä toki homma hoituu nopeasti, mutta hinta on kova.

Vierailija
4/9 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

30v päätettiin yrittää. Nyt oon vielä hetken 31v ja vauva täytti 1v pari viikkoa sitten. Eli hetinappas kerrasta!

Pillereitä ehdin käyttää muutaman kk. Sitä ennen satunnaisesti. Abortteja ei ole mutta jälkiehkäisy nappeja vedellyt enemmänkin jopa 2 putkeen kerran 😔

Vierailija
5/9 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voinee hyvin odotella parikin vuotta. Mutta sitten kannattaa jo käydä gynellä mittaamassa verikokein hedelmällisyys. Ja mieheltä simpat.

Kannattaa myös huomioida että hoidot ei myöskään tehoa heti. Mulla oli 5v lapsettomuushoitoja ja lukuisia km:ja ennenkuin onnistui eli sanoisinko että kalliiksi tuli. Toki olin sua vanhempi (35) aloittaessani hoidot.

Vierailija
6/9 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sanoisin, että kyllä vuoden yrittämisen jälkeen kannattaa hakeutua tutkimuksiin. Eipähän tarvitse sitten ainakaan pohtia onko vaikkapa siittiöissä jotain vikaa jne.

Me luovuttiin ehkäisystä kesällä 2014 (26v.) ja hakeuduttiin tutkimuksiin vasta maaliskuussa 2017.  Mitään syytä lapsettomuudelle ei löytynyt ja meille suositeltiin suoraan IVF-hoitoa. Asiaa piti sulatella hetki ja ensimmäinen hoito tehtiin maaliskuussa 2018. Oltiin onnekkaita ja heti tärppäsi. Nyt meneillään rv 15+3. 

N30

Vierailija
7/9 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo mitään vakio normaalia milloin alkaa tärppäämään, nämä on niin yksilöllisiä asioita.

En tiedä miksi muistan että päälle kolmekymppisten ei tarvitse vuoden yritystä odottaa.

Hanki ovistikkuja, netistä saa aika halvalla, kokeilette niillä tärppäämistä ellette harrasta seksiä joka toinen päivä vähintään.

Vierailija
8/9 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi on se aika jonka jälkeen pääsee julkiselle tutkimuksiin. Sinuna en odottelisi kauempaa, kun kerran olet yli 30. Minä kävin ennen tuon vuoden täyttymistä yksityisellä gynellä, jolta sain hyviä vinkkejä ovulaation kyttäykseen ja muutenkin katsottiin, onko noin muuten kaikki kunnossa. Ei siitä haittaa ollut, sai vähän mielen rauhaa.

Vierailija
9/9 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi on se aika jonka jälkeen pääsee julkiselle tutkimuksiin. Sinuna en odottelisi kauempaa, kun kerran olet yli 30. Minä kävin ennen tuon vuoden täyttymistä yksityisellä gynellä, jolta sain hyviä vinkkejä ovulaation kyttäykseen ja muutenkin katsottiin, onko noin muuten kaikki kunnossa. Ei siitä haittaa ollut, sai vähän mielen rauhaa.