Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on pelottavin kauhuleffa?

Vierailija
18.06.2018 |

Kysymys olikin jo otsikossa 😨

Kommentit (3762)

Vierailija
3321/3762 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hostel on kamalin televisiosta näkemäni kauhuleffa. Vieläkin kaduttaa, että katsoin sen. Luulin sitä alkuun matkailuelokuvaksi! :)

Mutta sehän on matkailuelokuva. Esittää mahdolliset riskit, joita reissaamisessa on. Ei tarvita muuta kuin eksyä reppuineen väärään paikkaan väärään aikaan.

Heh. Reilasin nuorena aikuisena yksin Euroopassa rinkka selässä ja yövyin hostelleissa.

Vierailija
3322/3762 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon Winnerin viimeisimpään viestiin niin toivon syvästi olevan eri mieltä kanssasi mitkä Hills Have Eyes leffat ovat parempia. Niitä vanhoja en ole kerennyt vielä katsoa. 

Ainakin jotkut ovat sanoneet mulle, että ne vanhemmat leffat ovat parempia, kuin ne uudemmat. Yleensä ne vanhemmat elokuvat kiehtovat mua enemmän. Ne uudemmat Hills Have Eyes:t ovat päänsääntöisesti vain kuvotusta. Odotan vanhemmissa olevan enemmän sisältöä, kuin vain kuvottava väkivalta. Ne uudemmat eivät houkuta katsoa uudelleen. 

Ihmeellisesti Winner puolustelee kuvotuselokuvaa, kun useasti on väitellyt sellaisia vastaan.

No jos kauhuun ja sen katsomiskokemiseen oleellisesti kuuluvat puistattavat ja vastenmielisetkin kohtaukset, niin jos on kyseessä tehokas sellainen, niin toisille se on varmasti kertakatsottava nimenomaan sen takia, että se teki niin syvät henkiset haavat, ettei halua altistaa itseään sille uudestaan. Samaan hengenvetoon sun pitää silti myös tunnustaa, että se on ollut nimenomaan tehokas kauhuelokuva, koska se tekee sinulle tuon reaktion. Eli 4/10 leffa voi olla kauhuarvoiltaan 10/10, jos se on siinä tavassaan ehdottoman tehokas. Jos elokuva on 90 minuuttia tylsä ja sitten siinä on 1 jump scare tai niin realistinen tehoste, joka pelottaa sut vuosiksi eteenpäin, niin kumman arvosanan sä sille antaisit? Tai jos leffassa on ollut hyvä tai kohtalainen eka osa ja sun pitää kerätä täysi sarja jotain Hellraisereita, Maissilapsia, Leprechauneja, Friday the 13:sia, Elm Streetejä tai Howlingeja ihan vaan koska tulee joku 10 leffan boxi, josta et ikinä katso kuin sen ekan leffan, niin...

Hills Have Eyes (ne vanhemmat leffat) ovat elokuvallisesti ja toteutukseltaan huonompia, vaikka Wes Cravenin myöhempää tuotantoa arvostankin enemmän kuin THHE-leffoja (tai Last House on the Leftiä). Ilman Michael Barrymoren kaljupäätä ne alkuperäiset THHE:t olisivat hyvin unohdettavia. Ajan remake oli niihin verrattuna niin paljon tehokkaampi ja loppuratkaisu niin brutaali hyvin mataliin ennakko-odotuksiin verrattuna, ettei mulle ole mitään ongelmaa arvostaa sitä korkeammalle kuin Cravenin leffaa tai sitten sitä Ajan leffalle rahan takia tehtyä jatko-osaa.

-winner-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3323/3762 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavasti, sinne vanhempaan eksploitaatioon matkatessa THHE:n rinnalla, joku Texas Chain Saw Massacre (1974) on tehokkaampi ja parempi kauhuleffa kuin sen yksikään jatko-osa (vaikka sydämessäni on lämmin paikka myös sille ekalle jatko-osalle ja sen final girlille, joka laittoi sitten kunnolla kampoihin, eikä suostunut uhriksi ja sitten vielä mukana myös Dennis Hopper) nimenomaan siinä, että gorella tai irtojäsenillä ei mässäillä (kuten sitten jo tuossa jatko-osassa mässäiltiin kun saatiin Tom Savini tekemään tehosteet), vaan brutaalit tapot tehdään nopeasti ja sitten vielä väännetään ruuvia katsojan suhteen kun leffan lopussa aika pysähtyy perheen ruokapöydän ääreen, niin kaiken kirkumisen ja naamanvääntelyn pitkittäminen tekee katsojan olon toisella tapaa epämiellyttäväksi ja oikeasti toivoo final girlille, jossei pelastusta, niin ainakin nopeaa hiljennystä. Ja tästäkin oltiin jonkun kanssa aiemmin eri mieltä, kun ei ollutkaan ollut maineensa veroinen hänelle.

Ajan Hills Have Eyesin loppu on just siksi tehokas ja muistettava, koska vaikka mennään äärigoreen, niin silti siinä on kuitenkin se katharsis, että kauheuksista voi selvitä ja nössökin voi löytää itsestään tappajanvaistot, jos tilanne menee tarpeeksi pitkälle. Sen olisi voinut tehdä vielä tehokkaammaksi, jos kukaan ei olisi selvinnyt tai jos katsoja tietää, että päähenkilö TCM:n tapaan olisi jäänyt hysterian valtaan loppuiäkseen, vaikka selviytyy. THHE:n rinnakkaisteos eli Wrong Turn -leffasarja oli sitten siinäkin suhteessa vielä julmempi kokemus katsoa läpi, koska useimmat henkilöt siinä päätyvät teuraaksi, eikä goresta tingitä.

No, enivei, mun pointti oli siis se, että vaikka kokisi elokuvan olevan vanhentunut tai eri aaltopituudella kuin sinä, niin ei se välttämättä tee elokuvasta huonoa paitsi sun omalla arvoasteikolla. Jos mä en arvosta alkuperäistä THHE:tä enää kovin korkealle, niin en mä voi kieltää sitä, että nuorempana oli silti ihan pakko se vhs-kasettina kioskilta vuokrata ja sen aikaisen katsomiskokemuksen ja kauhuharrastuksen alkuaikoina se oli kovempikin juttu kuin mitä se olisi, jos sen katsoisi nyt uudestaan ihan vaan nostalgian takia. Kun ne kaikki leffat kuitenkin tuolla hyllyssä ovat. Ihan vaan sen "kokonaisen sarjan" takia ;D

The Terrifier-sarjan leffoja sinne ei silti koskaan tule. Joku raja sentään ;D

-winner-

Vierailija
3324/3762 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä katsoisin kaikki osat kaikista leffosarjoista, jos vain on käden ulottuvilla ne leffat.

Hirveä puolustus on nyt Winnerillä taas kerran 😂

Uusimmat The Hills Have Eyes leffat ei nyt niin kehnoja olleet, eivätkä kovin mieluisiakaan, eivätkä olleet ahdistavan pelottavia. Ne eivät paremmin miellyttäneet mua, että katsoisin niitä uudelleen. Katson mielummin Terrifierit ja Bring Her Back:n uudelleen, kuin nuo tuoreimmat The Hills Have Eyes:t. 

Alan jo uskoa, että mun ja Winnerin mieltymykset ovat ihan päinvastaiset 😂

Vierailija
3325/3762 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä katsoisin kaikki osat kaikista leffosarjoista, jos vain on käden ulottuvilla ne leffat.

Hirveä puolustus on nyt Winnerillä taas kerran 😂

Uusimmat The Hills Have Eyes leffat ei nyt niin kehnoja olleet, eivätkä kovin mieluisiakaan, eivätkä olleet ahdistavan pelottavia. Ne eivät paremmin miellyttäneet mua, että katsoisin niitä uudelleen. Katson mielummin Terrifierit ja Bring Her Back:n uudelleen, kuin nuo tuoreimmat The Hills Have Eyes:t. 

Alan jo uskoa, että mun ja Winnerin mieltymykset ovat ihan päinvastaiset 😂

Totta. Mutta hyvä tietää, että sut voi laittaa huoletta ekaksi hosteliin, metsäretkelle tai psykon klovnin juttuseuraksi ja mä oon sitten tässä tarinassa se viimeinen eloonjääjä.

-winner-

Vierailija
3326/3762 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kommenttia sitten kun ootte ne alkuperäiset THHE:t ja Liftarin katsoneet. Saa myöntää olevansa väärässä ja minun olevan jälleen kerran oikeassa ;D

-winner-

Vierailija
3327/3762 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaiskohan tänne raahautua?

https://hiff.fi

2.9 tulee ohjelmisto ulos, täytynee päättää sitten.

-winner-

Vierailija
3328/3762 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kerkeä ainakaan The Hills Have Eyes leffoja katsomaan vähään aikaan. Tässä on muita elokuvia mitä pitää keretä katsoa ennen niiden uusimpia elokuvajulkaisuja, kuten uusin Conjuring ja uusin Tron.

Tron elokuvalla on ainakin kaksi aikaisempaa elokuvaa ja ne ovat scifielokuvia. Aikaisemmat löytyvät kokoelmistani.

Yritän keretä katsoa noi The Hills Have Eyesit ennen joulua, mutta en lupaa mitään.

Winner voisi sisäistää, että täällä on useampia kirjoittajia, kuten en Hostel leffastakaan puhunut. Yleensä ne ilkeät toisten mollaajat kuolevat elokuvissa.

Vierailija
3329/3762 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Winner voisi sisäistää, että täällä on useampia kirjoittajia, kuten en Hostel leffastakaan puhunut. Yleensä ne ilkeät toisten mollaajat kuolevat elokuvissa."

Tottakai mä ymmärrän, että on useampia kirjoittajia. Sitä mä en ymmärrä, miksi pitää loukkaantua ja mielensä pahoittaa kommenteista kokien ne henkilökohtaisina, jos ne EIVÄT ole henkilökohtaisia - nimenomaan sen takia kun et itse osaa tehdä itsellesi nimimerkkiä, josta sut erottaisi, jostain pelosta johtuen, ettet nyt joutuisi vaan mollauksen sen paremmin kuin kiitoksen kohteeksi, vaan pysyt visusti anona ja haluatkin vain pitää sen mahdollisuuden, että sotketaan eri kirjoittajia keskenään tai ei jää aiheeseen kuulumattomista Pekka ja Pätkä-trollauksista kiinni vaan voi hihitellä itsekseen taustalla, kun "ei yksikään kauhuleffa pelota" ja nyt -winner- siellä puolustelee kirjoitellen enemmän kuin 160 merkkiä, mikä on ihan liikaa siihen, että jaksaisi lukea ;D

Mulla on nimimerkki ja mulla on mielipide, josta saa pitää tai olla pitämättä. Ei tuo niin vaikeaa tässä maailmassa ole muidenkaan pitää puoliaan, vai onko? Kauhuleffojen pointti aika pitkälle: Who will survive and what will be left of them?

-winner-

Vierailija
3330/3762 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mä kyllä kunnioitan ja ymmärrän leffojen katsomisessa, jos haluaa katsoa ensin koko ketjun jostain sarjasta ennenkuin menee katsomaan sitä uusinta. Mikä taas numerojärjestyksessä katsoen tekee esim. Star Wars -sagasta täysin erilaisen kuin ilmestymisjärjestyksessä katsoen.

Genrestä pitää tosin nähdä lukuisia ihan perusteoksia ennenkuin saa jostain meta-horrorista tai vitseistä kiinni. Screamitkin olisivat aika erilaisia, jos murhaaja kyselisi, "mikä on sun suosikki Pekka ja Pätkä- tai Uuno-leffasi?"

Tai katsot jotain Scary Movie-sarjaa ja ihmettelet, mikä tässä nyt niin hauskaa on, koska jokainen viittaus toisiin leffoihin tai genren kliseisiin menee ohi?

-winner-

Vierailija
3331/3762 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän myöskin sen, että elämästään voi tehdä hankalaa silläkin kun kirjoittelee foorumiin, jossa syvällisen leffa-analyysin sijaan "se oli ihan paska" ilman mitään muuta perustelua riittää ;D

-winner-

Vierailija
3332/3762 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso peiliin Winner. Sä et kunnioita toisia. Solvaat toisia, kunhan keksit vaan aihetta. Jos sä vertailet mun kuolevan jossain elokuvassa niin saat siitä samalla tavalla takaisin.

Makunsa kullakin. Ei kenenkään leffamieltymykset ole yhtään sen vähempiä. 

Myös sä oletat mun kirjoitelleen jotenkin miten en ole kirjoitellut, kuten en trollaile enkä kirjoittele ala-arvoiseen tyyliin niin kuin tuo "paska." Leffatietämykseni on parempi, kuin tavan tallaajan, että Scary Movie vertailusi ei kolahda kohdalleni.

Mä mielelläni vastaanotan tietoa elokuvista, mutta mieltymykset eivät aiheuta muuta kuin kiistelyä vaan. 

Vierailija
3333/3762 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso peiliin Winner. Sä et kunnioita toisia. Solvaat toisia, kunhan keksit vaan aihetta. Jos sä vertailet mun kuolevan jossain elokuvassa niin saat siitä samalla tavalla takaisin.

Makunsa kullakin. Ei kenenkään leffamieltymykset ole yhtään sen vähempiä. 

Myös sä oletat mun kirjoitelleen jotenkin miten en ole kirjoitellut, kuten en trollaile enkä kirjoittele ala-arvoiseen tyyliin niin kuin tuo "paska." Leffatietämykseni on parempi, kuin tavan tallaajan, että Scary Movie vertailusi ei kolahda kohdalleni.

Mä mielelläni vastaanotan tietoa elokuvista, mutta mieltymykset eivät aiheuta muuta kuin kiistelyä vaan. 

Kunnioitan tottakai. Ongelma on edelleen sinulla, kun et osaa tehdä tunnistettavaa nimimerkkiä ja mieluummin otat kohdallesi jokaisen anoille suunnatun kommentin henk.koht. vaikka ilmeisesti voitaisiin olla samaa mieltä siitä, että tänne kirjoittaa muitakin henkilöitä kuin minä ja sinä ja sekaannuksen vaara anojen kanssa on sinulla ihan yhtä todennäköinen kuin minullakin, että kuka tuonkin nyt kirjoitti. Mä vaan yhdistin hostelit, metsäretket ja hullut klovnit, koska näistä tuossa hieman aiemmin keskusteltiin usean henkilön kautta ja kanssa ja sä otit sen henk.koht. Tai sitten joku toinen saattaa ottaa henk.koht. sen, että mitä leffoja täällä mainitaan ja on nokka pystyssä heti, että minä katson mitä haluan ja missä järjestyksessä haluan. Ok, jos joku haluaa tehdä näin, niin tehköön. Ei ole tappelun arvoista.

En minä koskaan toivo kenenkään kuolemaa jonkun nettikommentin takia. Ei herranjestas, ei! Minun kuolemaani on useissa ketjuissa kyllä toivottu, mutta mitä niistä välittämään, kun siellä toisessa päässä se mopo on karannut, jos vaikkapa Euroviisuista (mikä myös on niin makuasia kuin olla ja voi) joku niin hermostuu, että moista haluaa. Huumorintajuni saattaa kyllä olla erilainen kuin jollain toisella tässä ketjussa ja näistä ;DDDDDD huolimatta ei pystytä näkemään, että nyt on morbidi musta huumori käytössä. MYÖS minun itseni kohdalla suhtautumisessa itseeni ja kirjoituksiin täällä.

-winner-

Vierailija
3334/3762 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peppi Pitkätossu Seitsemällä Merellä

Vierailija
3335/3762 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäni kauhua katsoneena, ehkä tuhat tai 1500 leffaa takana?, tällä hetkellä sanoisin, että pelottavin oli Gonjiam: Haunted asylum. Vaikka se kertoo jo heti nimellään, mistä on kyse, on se vaan perhanan tehokkaasti ja jopa ilkeästi tehty pätkä. 

Vierailija
3336/3762 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumipeikko Ja Pyrstötähti

Vierailija
3337/3762 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nykyään edes ole kauhuleffoja, 80 luvun alussa vielä löytyi. 

Vierailija
3338/3762 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäni kauhua katsoneena, ehkä tuhat tai 1500 leffaa takana?, tällä hetkellä sanoisin, että pelottavin oli Gonjiam: Haunted asylum. Vaikka se kertoo jo heti nimellään, mistä on kyse, on se vaan perhanan tehokkaasti ja jopa ilkeästi tehty pätkä. 

Hyvä valinta.

-winner-

Vierailija
3339/3762 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peppi Pitkätossu Seitsemällä Merellä

Perustele.

-winner-

Vierailija
3340/3762 |