Vauva tulossa, kaksi vaihtoehtoa asuntojen suhteen, kumman valitsisitte?
Asukkaina asunnossa siis minä, mies sekä pian syntyvä vauva.
Vaihtoehto A
50m2, kaupungin keskustassa, ei omaa huonetta vauvalle. Lähellä puistoja ja mukavia kävelyreittejä. Palvelut lyhyen kävelymatkan päässä, kaupungin meteli lähellä.
Vaihtoehto 2
60m2, noin 10km kaupungin keskustasta, oma, pieni huone vauvalle. Lähin kauppa 1 km päässä. Käytössä vain 1 auto, jonka mies tarvitsee työmatkoihin. Kaikki palvelut kauempana, mutta ympäristö hiljainen.
Asuntojen vuokrat ovat aika lailla saman verran. Kyseessä ei ole siis lopullinen kotimme, vaan paikka jossa asua sen aikaa että oma omakotitalomme valmistuu (kesä-syksy 2019)
Kommentit (18)
Väliaikaisasunnoksi ottaisin asunnon 1. Vauva ei välttämättä omaa huonetta tarvitse.
Ehdottomasti A!
Olet kuitenkin äitiyslomalla tuon ajan (melkein) kokonaan. Helpompi asua keskustassa, palveluiden lähellä. Ei se pieni vauva omaa huonetta tarvi.
B.
Ei ole kivaa asua keskustan metelissä.
Itse valitsisin A:n, mutta olen myös valinnut pysyvämmin asua lähellä keskustaa. Kannattaa valita omien preferenssien mukaan. Olen tosin asunut vauvan kanssa myös B-versiossa ilman autoa ja se oli myös ihan ok, koska kaunista luontoa oli lähellä. Neuvola ja kauppakeskus, jossa myös kahviloita ja kirjasto, olivat n 1km päässä - jos siellä olisi ollut vain yksi k-market niin sitten en tiedä miten olisin viihtynyt.
Ottaisin vaihtoehdon B. Meillä vauva siirtyi 6 kk iässä omaan huoneeseen, kun ei meinannut millään nukahtaa enää viereen, ja jos nukahtikin niin heräsi heti pienimpäänkin liikahdukseen.
Oma huone vauvalle oli meidän vauvavuoden pelastus, joten siksi valitsisin B:n.
A sillä varauksella että olohuone on tarpeeksi iso vanhempien sängylle. Joskus voi käydä niin että on sekä vanhempien että vauvan kannalta parempi nukkua eri huoneissa.
Mä myös valitsisin A:n.
Oon ensimmäisen lapsen kanssa ollut samantyyppisessä tilanteessa. Muutettiin uudelle asuinalueelle, jossa ei edes ollut vielä mitään kunnon ulkoilureittejä tai puistoja. Mies teki paljon töitä, kaikki palvelut monen km:n päässä ja käytössä vain yksi auto ja meinasin tulla hulluksi. Lisäksi vauva ei tarvitse omaa huonetta.
Valitsisin vaihtoehto 2:n. Nämähän ovat täysin makuasioita, joten sinänsä ap:n ei kannata kysellä, mitä muut tekisivät vaan miettiä mitä hän oikeasti haluaa ja tarvitsee. Itse arvostan rauhallista ympäristöä ja lisätilaa enemmän kuin sitä että keskustan palvelut ja työ ovat vieressä. Meille jo kahdestaan reilu 50 neliötä puolison kanssa muuttui liian ahtaaksi, koska harrastamme molemmat omia projektejamme. Sinänsähän vauva ei tarvitse vielä omaa huonetta. Tilankäytössä kannattaa huomioida kuitenkin se, että saa asiat järjestettyä eikä esim. jätä tukehdusvaarallisia ym. esineitä lapsen saataville.
A: haluatteko muuttaa vuoden kuluttua taas? Jos, niin a on ok
Me otettiin a. Vauva nukkui nopeasti omassa huoneessaan, olohuoneesta otettiin hänelle oma tila.
Asuttiin siinä vajaa vuosi.
Ehdottomasti tuoreena äitinä halusin käydä ulkona. Lähdettiin aina kaupungille, mm myin huutiksessa tavaraa ja kuskasin niitä pitkin kaupunkia.
Muutettiin sitten n 10 km päähän ja nyt, kun on kiva , että on pihaa jne, on kiva täällä, mutta kotiäitinä ehdottomasti keskusta.
Toimiiko joukkoliikenne vaihtoehto 2:ssa? Jos toimii, niin ei mitään ongelmaa.
Onko molemmissa taloissa hissit? Monesko kerros? (Katumelu kuuluu yleensä enemmän, mitä alempi kerros.) Miten toimivat kylppärit lapsenhoidon kannalta, onko samanveroiset molemmissa? Entäs pyykinpesu? Jos nämä asiat on samanlaiset molemmissa asunnoissa, niin sitten valitsisin a:n.
Missä nyt asutte? Näetkö itsesi enemmän ”lattemammana” vai koti-ihmisenä? Jos olet tähänkin asti asunut keskustassa ja tykännyt siellä pyöriä, niin A. On kiva lähteä vauvan kanssa ihmisten ilmoille, eikä vauva tosiaan omaa huonetta tarvitse. Tai jos vietät aikasi joka tapauksessa mieluummin kotona, niin sitten tilavampi asunto.
Itse vietin ensimmäisen lapsen kanssa vauvavuoden kantakaupungissa, ja tykkäsin kovasti - kahvilat, ystävät, leikkipuistot, kaupat, kauniit kävelyreitit lähellä. Käytiin myös paljon värikylvyissä, vauvakinossa ja sellaisessa.
Moni sanoo, ettei vauva tarvitse omaa huonetta, ja periaatteessa näin monesti onkin. Mutta joskus koko perhe nukkuu paremmin niin, että vauva nukkuu eri huoneessa vanhempien kanssa. Useimmat tuntemani äidit ovat siirtäneet vauvan omaan huoneeseen reilusti alle 1-vuotiaana. Onko teillä mahdollisuutta tällaisessa tilanteessa nukkua itse olohuoneessa tai siirtää vauva olohuoneeseen?
A
Vauva ei tarvitse omaa huonetta.
Kaikki palvelut ovat lähellä ja saat aikasi kulumaan kaupungilla paremmin, vaikka kahvilla käydessä ja shoppailemassa vauvanvaatteita, kuin päivästä toiseen kotona vauvan kanssa.
Itse ottaisin vaihtoehto A:n. Vauva ei tarvitse omaa huonetta, mutta itse olisin tullut hulluksi, jos ainoa paikka kävelymatkan päässä olisi ollut lähikauppa.