16v muuttaa pois kotoa, mitä kaikkia tukia hän tulee saamaan
Lukioon menee, saako opintotukea ja asumislisää? Paljonkohan yleensä jää asunnosta itselle maksettavaa? Jos vuokra esim 450 euroa.
Loput rahat sossustako? En haluaisi että joutuu heti ottamaan opintolainaa, minulta saa tietysti elatusta myös, mutta saako opintotuen lisäksi asumiseen mitään tukea, vai jääkö se kokonaan minun maksettavaksi
Kommentit (14)
Ei taida toisen asteen opiskelija saada juuri mitään. Asukoon kotona kun on lapsi niin ei maksa yhteiskunnalle
Kelan sivuilta löytyy laskurit, katso sieltä.
Eihän 16 v saa edes opintotukea. Vasta sitten kun lapsilisä loppuu.
Ja opintotuki on sidonnainen huoltajien tuloihin. Milläs tasolla ne ovat?
Mun 17v sai opintotukea,ja olisi saanut asumistukea mutta asui asuntolassa joka oli ilmainen.
Opiskelijasoluasunto on halvempi kuin yksiö yksityiseltä. Sitten vaan heti muuttamisen jälkeen hakemus opiskelijayksiöön. Asumistukea varmasti saa, mutta opintolainaakin kannattaa miettiä. Eihän sitä tarvitse maksimimäärää nostaa.
Salesguy kirjoitti:
Ei taida toisen asteen opiskelija saada juuri mitään. Asukoon kotona kun on lapsi niin ei maksa yhteiskunnalle
Pakkohan se on muuttaa, jos omalla paikkakunnalla ei ole lukiota.
Toivottavasti ei mitään. Vanhempien velvollisuus on elättää lapsensa, ei yhteiskunnan.
täyttää 17v aika pian koulun alkamisen jälkeen.
Nuo laskurit katsoin ja siellä oli jokin opintolainan valtiontakaus 300€ kuussa, onko tuo juurikin se opintolaina? Muutoin saisi muutaman satasen opintotukea, minulta elatusta ja mahdollisen asumislisän.
Hän puhui jo että ei pidä valoja tai telkkaria päällä ettei tule sähkölaskusta kuin ihan pieni, joten opintolainaa tuskin haluaa, elää mieluummin säännöstellen
Vierailija kirjoitti:
Nuo laskurit katsoin ja siellä oli jokin opintolainan valtiontakaus 300€ kuussa, onko tuo juurikin se opintolaina? Muutoin saisi muutaman satasen opintotukea, minulta elatusta ja mahdollisen asumislisän.
Hän puhui jo että ei pidä valoja tai telkkaria päällä ettei tule sähkölaskusta kuin ihan pieni, joten opintolainaa tuskin haluaa, elää mieluummin säännöstellen
Sähkössä on myös kulutuksen lisäksi siirtomaksut, jotka voivat olla kalliimmat kuin mitä kulutus tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
kannattaa luottaa tulevaisuuteen ja ottaa täydet opintolainat. Niin elämä opiskelijana on mukavampaa ja ei sitten työelämässä 150 euroa kuukaudessa ole kovin kova. suomalaisilla on typerä opiskelijat kärsiköön kulttuuri.
Asumistukea ja lapsilisää. Asumistuki on kai noin 80% vuokrasta. Ei taida muuta saada. Jos vanhemmat ovat toimeentulotuki asiakkaita niin teini saattaa saada sitä myös, mutta harvinaista kai tuokin on.
Täällä moni sanoo, että asumistukea ei saisi tuon ikäisen, mutta itse ainakin sain kun muutin muutama vuosi sitten omilleni. Nykyisin opiskelijoidenkin asumistuki on siirtynyt yleisen asumistuen alle, joten sitä saa ilman, että on oikeus opintotukeen.
16-vuotuas saa myös lapsilisää, joka tietysti tulee vanhemmille. Opintotukeen nuori on oikeutettu täyttäessään 17 vuotta. Opintotuki tietysti riippuu vanhempien tuloista, itse sain sitä vain 25 euroa kunnes täytin 18, jolloin tuen määrä nousi 250 euroon, kun vanhempien tuloja ei otettu enää huomioon.
Pienipalkkainen olen joten siitä ei ainakaan pitäisi olla kiinni. Aivan uusi tieto tuo, että yleisen asumistuen piiriin siirtynyt.
Tiedän että asumiskulujen jälkeen hän ei paljoa tarvitse, minä hoidan koulunkäyntiin liittyvät kustannukset, kirjat sun muut. Ruokaan ei paljoa mene kun syö koulussa
Todennäköisesti ei mitään.