Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako työkavereille kertoa omasta sairaudestaan ?

Vierailija
12.06.2018 |

Mietin tässä että kannattaako töissä kertoa omista "vakavista" sairauksista kaikille työkavereille vai ei. Vai pitäisikö kertoa vain läheisille työkavereille ?

Lomani aikana jouduin yllättäen sairaalaan ja loma meni täysin pilalle sen takia. Nykyään on 6pv omavastuuaika joten lomakaan ei siirry mihinkään, lopusta pari lomapäivää vaihtunee sairaslomaksi joten pomolle ainakin pakko sanoa.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat kaikkien tietävän, kerro toki jollekin. Jos et halua, älä kerro kenellekään.

Vierailija
2/15 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon pitänyt sen periaatteen, että jos sairaus on krooninen ja voi aiheuttaa "kohtauksia" jotka vaarantaa joko oman, tai välillisesti sivullistenkin hengen, kuuluu siihen kerrottavien listalle. Sellaiset jotka vaivaa vain itseä ulospäin näkymättä ja muihin tarttumatta pidän omana tietonani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiset työkaverit , jotka taatusti eivät juotua eteenpäin, voisi olla hyvä pitää ajan tasalla. Voisivat ehkä ihmetellä myöhemmin miksi salasit heiltä asian ?

Vierailija
4/15 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo vain niille työtovereille kenen kanssa toimii eniten ja pomolle. Näin itse teen.

Vierailija
5/15 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerroin ja mielestäni se oli hyvä ratkaisu. Poissaoloja ja tiettyjä rajoitteita oli myöhemminkin ja oli helpompi itse olla kun muut tiesivät miksi olen poissa. Sairastamisestani on jo muutama vuosi aikaa.

Tsemppiä ja parempaa vointia sinulle ap!

Vierailija
6/15 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Itse kerroin vain osittain , sekä myöskin osaston vastaavalle.   Piakkoin miusta alettiinkin  leipoa eläkeläistä, sain todella pitää puoliani että hoitamattomana vakavasta sairaudestani kerrottuani sain pitää työpaikkani.

Sairaus ei vaikuta työkykyyni millään lailla,  vuosittain on kuvaukset, nekin nyt harvennettu, koska sairaus ei ole millään lailla edennyt . Sairauslomalla en ole viimeisen vuoden aikana ollut päivääkään.

Vierailija
7/15 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en koskaan kertoisi. Ainakin mun alalla on niin kovaa, että kaikki heikkoudet kannattaa piilottaa jos vain suinkin mahdollista, tai muuten niihin arkoihin kohtiin isketään, joko työkaverien taholta tai sitten esim. yt-neuvottelujen tullessa.

Itse olisin lentänyt firmasta jo ajat sitten jos tietäisivät diagnoosilistani: aspergerin syndrooma, fibromyalgia, polven ja lonkan nivelrikko.

Vierailija
8/15 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro oikein mitään itsestäni työpaikalla. Teen työni ja sen pitää riittää. En ole Facebookeissa enkä muissakaan, pidän yksityiselämän erossa työpaikasta.

Vierailija
9/15 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Sinulla on jokin krooninen sairaus, on siitä syytä kertoa jo työhöntulotaskastuksessa työterveyshuollolle.

Ei mikään laki pakota edes pomolle kertomaan sairautta. Riippuu tietenkin pomosta, haluatko kertoa vai ei. Sama koskee työkavereita, mutta ikävä kyllä lähes jokaisella työpaikalla on se juoruakka, joka omassa juorukerhossa analysoi ja diagnostisoi kaikkien sairaslomat, niiden tarpeellisuuden ja pituuden, tietämättä syytä sairauspoissaoloon.Tämä on nähty ja koettu. Henkilö, jolle sairaslomani ei millään tavalla kuulunut katsoi oikeudekseen soittaa, kun olin sairaalassa ja vielä teho-osastolla.

Vierailija
10/15 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se omavastuu ei ole tullutkaan voimaan vielä ainakaan hgin kaupungilla

Vierailija
11/15 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomolle kertoisin, ja jos olisi joku kaveritason työkaveri, niin voisin tietysti kertoa myös sellaiselle, jos tulisi luonnollisesti puheeksi. Minulla ei ole kyllä tarvetta puhua omasta elämästäni ja vapaa-ajan asioistani työkavereille, niin voisi jäädä kertomattakin.

Vierailija
12/15 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ei kaikille kannata kertoa kun kysyvät miten loma meni. Ja sitten myöhemmin läheisimmille työkavereille jotka ovat itsestäänkin minulle kertoneet vastaavia luottamuksella. Sairaslomatodistus henkilöstöosastolle jossa rukkaavat osan lomapäivistä sairaslomapäiviksi. Ja esimiehelle varmaan hyvä sanoa kun näkee tuon vaihdoksen. Ehkä noin...ap

Vierailija
13/15 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Yksi tuttuni sai potkut kun oli kertonut avioerostaan ja sen aiheuttamista univaikeuksista. Ei enää kyennyt vaativaan työhönsä pomon mielestä, katsokaas.

Vierailija
14/15 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on epilepsia, joka toki ei tartu mutta voi potentiaalisesti aiheuttaa kohtauksia. Minulla on hyvä lääkitys enkä ole saanut kohtausta vuosikausiin hereillä. En ole kertonut töissä siitä kenellekään, koska tiedän, miten monet ihan jäki-ihmisetkin siihen suhtautuvat. Työhönottoterveystarkastuksessa tietysti asiasta mainitsin, kuin myös lääkityksessä, ja sain terveen paperit, joihin ei kirjoitettu mitään mistään taudista.

Jos on jotain tavallista influenssaa tms., kyllä siitä voin töissä puhua niin kuin kaikki muutkin työntekijät.

Vierailija
15/15 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni esim adhd on sellainen mistä kannattaa sanoa koska se aiheuttaa helposti virheitä ja tyhmiä tekoja töissä. Voi suojata selustansa ja päästä helpommalla kun työkaverit "ymmärtää " että unohtelet juttuja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän