Voiko villasukat pestä kuudessakympissä?
Siis sellaiset perus-villalangasta (7 Veljestäkö se on?) tehdyt? Kutistuuko pilalle?
Kommentit (18)
Kannattaa pysäyttää auto siksi ajaksi, kun pesee villasukat. Tai sitten käytät handsfreetä.
Tuo Seiskaveikkahan kestää 40 asteen konepesun, mutta kyllä se minusta siinäkin kitsahtaa. 60 astetta ei kestä.
(Meillä on kuitenkin sellainen villapetari, jonka saa pestä 60 asteessa. On pesetetty pesulassa, en tiedä, miten ovat sen siellä pesseet.)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pysäyttää auto siksi ajaksi, kun pesee villasukat. Tai sitten käytät handsfreetä.
Tajusin...😀
Olen kyllä pessyt juuri näitä 7veljestä ja "sukkalanka"-nimellä myytyjä, eikä ne ole huopuneet tai kutistuneet. En kuitenkaan neuvoisi tekemään tätä, ellei sulla ole tallessa se vyöte. Joku muu lanka voi tosiaan kutistua tehokkaasti.
Aito villa voidaan kästellä niin, että se kestää jopa keittämistä, ja esim urheiluvaatteiden ja kalastajaneuleiden kohdalla usein tehdään näin. Mutta onko juuri sun sukkalanka käsitelty - sitä en menisi vannomaan.
Voiko kuuskymppisen pestä villasukat jalassa?
voi pestä vaikka kuumimmalla mahdollisella ohjelmalla, mutta onko se sitten järkevää.
Voi pestä. Pesen aina perus sukkalangasta tehdyt villasukkani kuudessakympissä, piloille eivät ole vielä menneet. Parhaillaan roikkuu narulla kaksi paria kuudessakympissä pestyjä. Usein myös kuivaan näitä kuivausrummussa eikä ole siitäkään hätkähtäneet.
Seiskaveikkaa ei saa huopumaan missään pesussa, olen yrittänyt. Villaa en kuitenkaan suosittelisi pesemään yli 40 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä pessyt juuri näitä 7veljestä ja "sukkalanka"-nimellä myytyjä, eikä ne ole huopuneet tai kutistuneet. En kuitenkaan neuvoisi tekemään tätä, ellei sulla ole tallessa se vyöte. Joku muu lanka voi tosiaan kutistua tehokkaasti.
Aito villa voidaan kästellä niin, että se kestää jopa keittämistä, ja esim urheiluvaatteiden ja kalastajaneuleiden kohdalla usein tehdään näin. Mutta onko juuri sun sukkalanka käsitelty - sitä en menisi vannomaan.
Laitatko linkkiä johonkin tietoon tällaisesta käsittelystä, en ole koskaan kuullut. Emä löytänyt lyhyellä googlaamisella.
Olen pessyt, eikä sukkiin ole tullut mitään huomattavaa vahinkoa. Toki jos sukkasi ovat jotain erityishienoa lankaa, niin ei kannata. Omani ovat varmaan jotain Seitsemää veljestä tai muuta peruslankaa, ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Olen pessyt, eikä sukkiin ole tullut mitään huomattavaa vahinkoa. Toki jos sukkasi ovat jotain erityishienoa lankaa, niin ei kannata. Omani ovat varmaan jotain Seitsemää veljestä tai muuta peruslankaa, ei ongelmia.
Eivät ole olleet villaa jos kestävät 60 astetta.
Ongelma ei olekaan pelkkä kuumuus, vaan kuuma vesi, saippua JA hankaus. Silloin villa kutistuu. Pesen kaikki superwash-langasta neulotut neuleet ongelmitta 60 asteessa. Myös langan väri vaikuttaa. Mitä värjätympi lanka, sen enemmän se kestää pesua. Luonnonvärinen saattaa huopia helpommin.
Mies pesi uuden villapipon 60 asteessa ja sitten se sopikin barbille 🤔.
Outi
Villaa ei hirveän kuumassa kannata pestä. Olen jotain sukkia kutistanut kun on unohtuneet muun pyykin sekaan 60 asteen ohjelmaan. Lisäksi olen tuhonnut keinokuitupipon samalla keinolla. Se ei kutistunut mutta "löystyi" aika hupaisasti eli ei pidä ryhtiä ollenkaan.
Riippuu tietty koneesta miten tarkkaan ne lämmittävät veden 60 asteeseen joten yksittäinen koe ei kerro paljoakaan jos ei testata lämpöä mittarilla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole autoa ja hetken jo ihmettelin, miten siis saan villasukkia ikinä pestyä. Mutta sitten tuli mieleen että voinhan pysäyttää ohikulkevalla tiellä jonkun toisen auton. En tosin ymmärrä, miten saan sen pidettyä paikallaan koko sukkapyykin ajan. Vinkkejä?
Olen pessyt, ei ole muuta ongelmaa kuin pidemmällä välillä nukkaantuminen. Pesun jälkeen voi kyllä tuntua hieman naftilta, mutta venyy oikeaan kokoonsa käytössä. Ja ovat seitsemää veljestä, viimeksi neuloin viime talvena sukat.
Voi, jos haluaa puolta pienemmät huopatossut. Oikea villa ei koskaan kestä yli 42 asteen lämpötiloja denaturoitumatta.