Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

omistussuhteet talokaupassa ja tulevaisuuden skenaario.. lakijuttuja, kysymys

Vierailija
12.06.2018 |

Onko täällä asunto kauppojen yms omistusoikeuskien lakipykälien asiantuntijaa..

Tossa vaan mietin kun miellä on seuraavanlainen tilanne...

Ainkaan nuorempana omistin rivarinpäädyn, jonka myin. Ostettiin sitten miehen kanssa yhdessä omakotitalo, ja päätin "näppäränä tyttönä" vähän säästää varainsiiroveroissa, joten merkittiin kappakirjaan oma omistusosuuteni 40% ja miehen 60% koska miehen ei ensiasunnon ostajana tarvinnut maksella varainsiiroveroja joka kiinteistökaupoissa on se 4%
Olihan se silloin "hyvä säästö".. kun mielessäni laskin miten paljon omakotitalo tarviketta ja tavaraa voin sillä ostaa (lumikolat, työkalut, haravat, yms yms)

Mutta jälkeen päin ajatellen taisi olla aika typerä siirto.. Jos meille tulee vaikka joskus ero, tai mies kuolee ennen minua.. niin miten asiat menevät sitten erotilanteessa tai toisen kuollessa aiemmin. Miten paljon huonommalle osalle itse jään pienmmällä omistusosuudelle?

Ansaitaan ja ollaan aina ansaittu saman verran, ja itse laitoin rivarista saadut rahat omakotitaloon (muutama kymppitonni) kun taas miehellä ei ollut mitään laittaa.. ei se minua häiritse, ei häirinnyt 12 vuotta sitten, eikä häiritse tänäkään päivänä. Mutta ennenminkin mietityttää millaiset skenaariot tulevaisuudessa voi olla nimenomaan juuri esim erotilanteessa tai kuolemantapauksessa? Laina on otettu yhteisiin nimiin. ja yhdessä tuumin sitä ollaan vuosia makseltu...

Eli kysymys edelleen kuuluu.. erotilanteessa, saako mies paremman siivun siitäkin huolimatta, että olen aikanaan parikymmentä tuhatta heittänyt pesämunaksi, tai jos mies kuolee vaikka ennen minua, omistanko kylmästi vain sen 40% ja joudun kylmästi heikommalle. Avioehtoa ei ole, eikä sellaista tasapuolisessa taloudessa tarvita. Perintöjä ei kummallekkaan ole tulossa. lapsia 1 kappale.

Anteeksi jos oli epäselvästi ilmaistu, mutta en ole hirveän hyvä kuvailemaan tätä kuviota. Mutta eikösän tuossa ollut se olennainen.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit tyhmästi. Miehesi omistaa 60% ja tuli taloon kahta kättä heittäen. Meillä hieman sama tilanne, laina on yhteinen mutta minä maksoin talon käsirahan 40 000 ja paperilla myös omistan enemmän. Miten pankissakaan ei ole osattu sinua neuvoa? Toivottavasti mitään ikävää ei tapahdu.

Vierailija
2/17 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaisesta puuttui tieto siitä, että onko teillä avioehto.

Jollei ole, niin avioliiton päätyttyä kaikki (omaisuuden yhteenlaskettu nettoarvo) menee puoliksi. Et siis saa enempää sen 20 000 euron pesämunasi takia, mutta et saa vähempääkään, vaikka asunnosta isompi osa on miehesi nimissä nyt.

Jos on avioehto, miehesi saa talon arvosta 60% ja sinä 40% täysin riippumatta siitä, mitä pesämunia kumpikaan teistä on siihen pannut tai kenen rahoitta lainoja on makseltu. Muu omaisuus jakautuu myös sen mukaan, kenen nimissä se on - riippumatta siitä, kuka sen on maksanut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olipas typerää kikkailua.

Vierailija
4/17 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teit tyhmästi. Miehesi omistaa 60% ja tuli taloon kahta kättä heittäen. Meillä hieman sama tilanne, laina on yhteinen mutta minä maksoin talon käsirahan 40 000 ja paperilla myös omistan enemmän. Miten pankissakaan ei ole osattu sinua neuvoa? Toivottavasti mitään ikävää ei tapahdu.

Joo, minä tiedän että tein todella tyhmästi niissä  rakkauden ensihuuruissa, ei paljon järki päätä pakottanut... Tällä hetkellä kun asiat ovat hyvin, niin nykyhetkessä sillä ei ole väliä. Mutta sitä väkisinkin miettii just niissä tapauksissa jos tulee ero tai kuolemantapaus, eli mitä sitten tapahtuu, jos paska osuu tuulettimeen.. Katsotaanko vaikka erotilanteessa just toi 60/40 suhde, vai jaetaanko tasan?

Ja miten tuo laskukaavamenee esim kuolemantapauksessa?

Mietin että kannattaskohan jossain vaiheessa sitten tavalla tai toisella korjailla tuota omistussuhdetta.. ja mitenköhän se tapahtuu? varmasti se varainsiirtovero pitää maksaa... mutta että mitä muuta?

Tai sitten kaiketi pitää "vaatia" vaikka että minulle hankitaan jollain summalla vaikka osakkeita omiin nimiin. En mä nyt huonommalle halua jäädä, jos jostain ikävää tapahtuu... Loppupelissä koko roskahan tulee muksulle jäämään. Ainakin toivon mukaan

Vierailija
5/17 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole avioehtoa niin eron sattuessa lähdette erillenne samansuuruisella varallisuudella. Mies ei saa enempää etkä sinäkään, vaikka olet rahaa sijoittanut.

Vierailija
6/17 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollei ole, niin avioliiton päätyttyä kaikki (omaisuuden yhteenlaskettu nettoarvo) menee puoliksi. Et siis saa enempää sen 20 000 euron pesämunasi takia, mutta et saa vähempääkään, vaikka asunnosta isompi osa on miehesi nimissä nyt.

Jos on avioehto, miehesi saa talon arvosta 60% ja sinä 40% täysin riippumatta siitä, mitä pesämunia kumpikaan teistä on siihen pannut tai kenen rahoitta lainoja on makseltu. Muu omaisuus jakautuu myös sen mukaan, kenen nimissä se on - riippumatta siitä, kuka sen on maksanut

Miksi joku alapeukutti tätä? Tämähän on juuri näin.

Vierailija
7/17 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ihana avio-oikeus tarkoittaa, että vaikka miehesi omistaisi ja olisi maksanut talosta 100% (vaikka ennen avioliittoa), niin ilman avioehtoa sinä saat puolet sekä eron sattuessa että jäätyäsi leskeksi (edellyttäen, että sinulla ei ole omaa omaisuutta ollenkaan).

Vierailija
8/17 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ihana avio-oikeus tarkoittaa, että vaikka miehesi omistaisi ja olisi maksanut talosta 100% (vaikka ennen avioliittoa), niin ilman avioehtoa sinä saat puolet sekä eron sattuessa että jäätyäsi leskeksi (edellyttäen, että sinulla ei ole omaa omaisuutta ollenkaan).

Vierailija
9/17 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos!

Juu, ei ole avioehtoa, eikä perintöjä tulossa. Vaikkakin aikanaan laitoin pesämunaa taloon, niin ei se minua harmita. Mutta  harmittaisi todellakin siinä vaiheessa jos saisin erossa vähemmän. Samoja summia kuitenkin ollaan läpi avioliiton tienattu. Onko tietoa miten sitten  miten menee toisen kuollessa aiemmin?

Myönnän kyllä ettei olis sillon aikanaan kannattanut pihistellä... mutta säästetty summa vaan houkutteli niin paljon 250 000e asuntokaupoissa... Hömppä kun olin.

Vierailija
10/17 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIkö se omistussuhde 49/51 olisi ajanut saman asian?

Vierailija
11/17 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole avioehtoa niin kaikki puoliksi, autoja ja kodin kalusteita myöden.

Jos mies kuolee ennen, ennen perunkirjoitusta tehdään teille ositus missä menee myös puoliksi. Sitten miehen jälkeläiset perii sen hänen puolikkaan.

Jos omaisuus on teidän asunto, sitä ei siinä kohtaa tarvitse myydä ja antaa rahoja perillisille. Sinulla on lesken oikeus jäädä asumaan. Valitettavasti miehen lapset joutuvat silti maksamaan perintöveron vaikka eivät saa mitään. (Minusta tässä kohtaa laissa on kamala virhe mutta minkäs teet).

Vierailija
12/17 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n rivien välissä lymyilee uusi miesehdokas... 🕺

Vierailija
13/17 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirjoitit "vaikka miehesi omistaisi ja olisi maksanut 100%", kun tässä tapauksessa nainen on sijoittanut asuntoon miestä enemmän? Oliko sinun tarkoitus taas haukkua naisia siitä, kun ne vievät miehen omaisuuden? Alkaa jo kyllästyttää, kun joka ketjuun tulette vänisemään noita harhaluulojanne.

Vierailija
14/17 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lesken ei tarvitse maksaa tasinkoa kuolinpesään, mutta saa kyllä tasinkoa, jos omistaa vähemmän. Eli jos miehesi kuolee ensin saat talosta 50% (tai siis tietenkin kaikki omaisuus lasketaan yhteen ja siitä puolet, mutta et kertonut omistatteko jotain muuta). Jos sinä kuolet ensin hän saa sen omistamansa 60% ja loput on kuolinpesän. 

Vierailija
15/17 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n rivien välissä lymyilee uusi miesehdokas... 🕺

No kuule ei todellakaan ole, eikä lymyile!

Minua vaan kiinnostaa tietää miten nämä käytännössä asiat menevät, kun en silloin aikanaan nuorena tytön hupakkona tällaisia asioita edes miettinyt. Kuvailemassa skenaariossa on kyllä yksi ainoa asia mikä tulee väistämättä tapahtumaan, se että jompi kumpi kuolla kupsahtaa ennen toista. Olimme sitten vanhuksina yhdessä tai emme.

Jos tuntisit minut, niin tietäisit tuon huoletoman väittämäsi täysin höpö höpö puheeksi.

t ap

ja kiitos vastanneille. Hyvä tietää että vaikka aikanaan pihistelin varainsiirtoveron kanssa, en siitä heikommalle jää.

Vierailija
16/17 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lesken ei tarvitse maksaa tasinkoa kuolinpesään, mutta saa kyllä tasinkoa, jos omistaa vähemmän. Eli jos miehesi kuolee ensin saat talosta 50% (tai siis tietenkin kaikki omaisuus lasketaan yhteen ja siitä puolet, mutta et kertonut omistatteko jotain muuta). Jos sinä kuolet ensin hän saa sen omistamansa 60% ja loput on kuolinpesän. 

No ei toistaiseksi muuta omisteta, mutta aikomus olisi ostaa vuoden kahden sisällä sijoitusasunto, jonne tytär voi sitten aikanaan halutessaan muuttaa. Koko roska tulee jäämään kuitenkin muksulle.

Vierailija
17/17 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EIkö se omistussuhde 49/51 olisi ajanut saman asian?

Ai varainsiirtoveron säästössä. No ei todellakaan.

Miehen ei tarvinnut maksaa veroa. Siis 60% talon hinnasta oli verotonta. 40% maksettiin vero.