Meillä on eri tileillä yhteensä 66748 euroa käteistä. Olemmeko keskiluokassa
Meillä on eri tileillä yhteensä 66748 euroa käteistä. Minä olen pitkäaikaistyötön ja saan kuukaudessa 612 euroa nettona työmarkkinatukea. Puoliso on töissä ja palkkatulo on 2300 euroa/kk nettona. Asumme velattomassa rivitalo osakkeessa, asuntolaina maksettu pois jo kauan sitten. Ei autolainaa, ei kulutusluottoja ..... Velkaa on nolla euroa !
Olemmeko köyhiä vai ns. keskiluokassa
Kommentit (40)
Minä sijoittaisin ostamalla metsää. Sitä ei tule lisää ja se ei katoa pörssiromahduksessa.
On olemassa metsärahastoja, infrarahastoja, kiinteistörahastoja jne. vastapainoksi osake(rahasto)sijoituksille. Näistä oikea kombinaatio, niin riski-/tuottosuhde on kohdillaan, vaikka tuleva pörssisyklin loppu pelottaisikin. Rahaa on liikenteessä niin suuria määriä, että se kanavoituu väkisinkin jonnekin. Itse olen jo eläkkeellä, vaikka ikä ei ala edes viitosella.
Vierailija kirjoitti:
Minä sijoittaisin ostamalla metsää. Sitä ei tule lisää ja se ei katoa pörssiromahduksessa.
Jos ajatellaan tulevan pörssiromahdus jossa paperitehtaan arvo tippuu puoleen entisestä. Luuletko todella, että sun metsän arvo ei putoa ihan samalla tavalla?
Kyllä ne vaan kaikki elää samassa markkinataloudessa ja on sidoksissa toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajatellaan tulevan pörssiromahdus jossa paperitehtaan arvo tippuu puoleen entisestä. Luuletko todella, että sun metsän arvo ei putoa ihan samalla tavalla?
Kyllä ne vaan kaikki elää samassa markkinataloudessa ja on sidoksissa toisiinsa.
Puuta menee pääasiassa muualle kuin paperitehtaaseen ja moniin kohteisiin, Yksi paperitehdas tai jopa paperiteollisuus ei vaikuta kovin paljon.
Rahat kannattaa laittaa villasukan sisälle ja kaivaa maahan.
Vierailija kirjoitti:
Rahat kannattaa laittaa villasukan sisälle ja kaivaa maahan.
Haiseva villasukka karkottaa myyrät ja pitää rahat turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuta menee pääasiassa muualle kuin paperitehtaaseen ja moniin kohteisiin, Yksi paperitehdas tai jopa paperiteollisuus ei vaikuta kovin paljon.
Vaihda sitten paperitehtaan tilalle sahalaitos.
Jos sahateollisuudella menee huonosti niin silloin tukkipuun hinta romahtaa jolloin metsän arvo laskee.
Olette köyhiä jotka saaneet perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on eri tileillä yhteensä 66748 euroa käteistä. Minä olen pitkäaikaistyötön ja saan kuukaudessa 612 euroa nettona työmarkkinatukea. Puoliso on töissä ja palkkatulo on 2300 euroa/kk nettona. Asumme velattomassa rivitalo osakkeessa, asuntolaina maksettu pois jo kauan sitten. Ei autolainaa, ei kulutusluottoja ..... Velkaa on nolla euroa !
Olemmeko köyhiä vai ns. keskiluokassa
Rahanhallinnan leikkikoulutasoa ette, koska moinen ei osaa ollenkaan säästää.
Mutta ette alaastetta vielä ole suorittaneet loppuun.
Opettele pelaamaan pokeria ja lyömään vetoa. Tuo 60 000 € on hyvä pelikassa. Nyt on osaavan vedonlyöjän juhlat alkamassa kun jalkapallon mm-kisoissa "massojen löysää rahaa" tulee markkinoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä ;)
Voi se raaka-ainekkin voimistua vaikka ostaja heikkenee. tai siis yleensä tuo onkin ostajan heikkenemisen syy kun kulut kasvaa.
Puun hinta on sentään melkein globaali raaka-aaine, ja suomen myyjiä kohdeltu huonosti monopsomin kaltaisessa tilanteessa. Venäläisestä puusta naksetaan enemmän kun tarvitsee kilpailla toisten ostajien kanssa. Suomessa ostajilla on kartelli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilillä käteistä. 😂
Mihinkä laittaa käteisvarat, siinäpä pulma?! Meille jäi talokauppojen ja uuden asunnon oston jälkeen 258.000 euroa ja nyt pähkäillään, mitä niillä tekisi.
On tämä uusi kolmio, mökki, yksi sijoitusasunto, pörssiosakkeita, kummallakin rahastosijoitukset.
Vihjeitä kehiin, mihin te "sijoittajat" laittaisitte rahat.
No vaikka just niihin rahastoihin. Mikä pulma tossa on?
Tyhmä ja osaamaton antaa rahansa rahastoille.. eteenkin kun pörssiosakkeiden osto on naurettavan helppoa nykyään. Toista oli 30v sitten. Oli vaivallollista ostaa ja myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilillä käteistä. 😂
Mihinkä laittaa käteisvarat, siinäpä pulma?! Meille jäi talokauppojen ja uuden asunnon oston jälkeen 258.000 euroa ja nyt pähkäillään, mitä niillä tekisi.
On tämä uusi kolmio, mökki, yksi sijoitusasunto, pörssiosakkeita, kummallakin rahastosijoitukset.
Noilla summilla kannattaisi antaa ainakin osa jonkun pankkiiriliikkeen tuotteeseen/ salkuhoitoon. Niihin ei pääse käsiksi yleensä kuin kymmenien tuhansien kertasijoituksella ja tuotot voivat olla erittäin hyviä.
Joo aleksandrialle tai investialle tai vähintään vauraus suomelle :D :D
Tosin jos itse ostaa osakkensa saa keskimäärin semmoisen 10,5%... sen sijaan että tuotot jää tasolle 4,5% kuin mitä pankkiiriliikkeiden kautta.
Jos osaa tehdä tuottolaskun noilla tuotoilla ja 20v sijoitus niin huomannee että käteen jää loppupeleissä joku kymmenesosa käteen tuotoista.. Prosentti inflaationjälkeisestä tuotosta jne. Rahastosijoittajat ovat säälittäviä puupäitä.
Vierailija kirjoitti:
Se jolla rahaa 250 k tilillä. Onko eri pankeissa? Suomessa talletusuoja 100 k per pankki ja voimassa omasta asunnosta saatuihin rahoihin 6 kk. En itse pitäisi tilillä.
Plus että rahojaan saa helposti odottaa vuoden hetkenä jolloin likviidit rahat oiskin yhtäkkiä erityisen arvokkaita...
En anna paljoakaan arvoa mille teoreettiselle tallennussuojalle..
Loppupeleissä rahoista katoaa ostovoimaltaan joku 10% ennenkuin ne sitten saa. Et semmoinen takuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda sitten paperitehtaan tilalle sahalaitos.
Jos sahateollisuudella menee huonosti niin silloin tukkipuun hinta romahtaa jolloin metsän arvo laskee.
Jos ei myy mitään silloin niin mihin se laskee?
Kyllä metsä vakaammin pitää arvonsa kuin moni muu sijoituskohde ja sen omistaminen ja hoito vaatii pitkäjänteisyyttä.
Niijoo ja kaikkein hauskin osuus noissa rahastoissa?
Sanotan että pankki omistaa facebookin osakkeita, ja Sokerivuori jäi kiinni tietojen myynnistä niin tulikin yhtenä päivänä 10% tappiota. Se ei ole kivaa. Parempi ois jos ois voinu myydä ne..
ja kun hallinnoi rahastoja niin varma ostaja löytyy aina omille huonoille sijoituksille joka myös aina teke yhteistyötä ja myy omat hyvät sijoituksensa...
Rahastot on pankin asiakkaiden säästöpossu jota pankit voivat hyvin vapasti ryöstää kun RATA ei tee työtään Suomessa. Ja kauppahintana voinee aina käyttää mikä tahansa päivän kurssi, jos haluaa olla rehellinen. Niiden toimintaa ei pääse muuten mitenkään ulkopuolinen tarkastaman tai valvomaan, paitsi se rata joka ei välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se jolla rahaa 250 k tilillä. Onko eri pankeissa? Suomessa talletusuoja 100 k per pankki ja voimassa omasta asunnosta saatuihin rahoihin 6 kk. En itse pitäisi tilillä.
Plus että rahojaan saa helposti odottaa vuoden hetkenä jolloin likviidit rahat oiskin yhtäkkiä erityisen arvokkaita...
Loppupeleissä rahoista katoaa ostovoimaltaan joku 10% ennenkuin ne sitten saa. Et semmoinen takuu.
Siis älä kommentoi, jos et ymmärrä asiaa. Googleta talletusuoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilillä käteistä. 😂
Noilla summilla kannattaisi antaa ainakin osa jonkun pankkiiriliikkeen tuotteeseen/ salkuhoitoon. Niihin ei pääse käsiksi yleensä kuin kymmenien tuhansien kertasijoituksella ja tuotot voivat olla erittäin hyviä.
Joo aleksandrialle tai investialle tai vähintään vauraus suomelle :D :D
Tosin jos itse ostaa osakkensa saa keskimäärin semmoisen 10,5%... sen sijaan että tuotot jää tasolle 4,5% kuin mitä pankkiiriliikkeiden kautta.Jos osaa tehdä tuottolaskun noilla tuotoilla ja 20v sijoitus niin huomannee että käteen jää loppupeleissä joku kymmenesosa käteen tuotoista.. Prosentti inflaationjälkeisestä tuotosta jne. Rahastosijoittajat ovat säälittäviä puupäitä.
Pankkiiriliikkeille nuo rahastot ovat kultakaivos ja harvoin heidän rahastonsa pystyvät säännöllisesti ylittämään indeksirahaston tuoton (jossa hallinnointipalkkio voi olla promillen luokkaa, muutaman prosentin sijaan). Eli ei tarvitse edes itse ostaa osakkeita mikäli ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppupeleissä rahoista katoaa ostovoimaltaan joku 10% ennenkuin ne sitten saa. Et semmoinen takuu.Siis älä kommentoi, jos et ymmärrä asiaa. Googleta talletusuoja.
Mitä sen googletuksen kuuluisi muka kertoa? Miten toimitaan optimaalisessa tilasa jolloin kaatunut pankki on kovin pieni vrt valtion koko. Oikeassa maailmassa prosessi on todettu paljon hitaammaksi.
Googleta huviksesi kyprosta ja taatut talletukset siellä.
No mihinkäs pitäisi ylimyydyllä markkinalla sijoittaa? Riskitön tuotto on tällä hetkellä tasan nolla eli noita tuottoja ei tosiaankaan saa ilman riskiä. Eikä yksikään pankkiiriliikeiden tuotteista eroa tästä eli ei niistäkään varmaa tuottoa ole saatavilla.
Kerroppas mistä saat ton 5 prosentin tuoton ilman riskiä?