Onkohan nämä psykoottisia oireita
Pelkään syödessäni että ruoassa on matoja vaikka tiedän, ettei oikeasti ole.
Pelkään että makkarissa lampussa on kamera, vaikka tiedän ettei oikeasti ole, välillä vaan tulee sellainen olo.
Välillä näyttää että lihoisin silmissä tavallaak. Että kun katon peiliin näytän normaalille, mutta hetken kuluttya isommalle.
Minulla on siis vaikea-asteinen masennus niin pitäisikögän näistä huolestua
Kommentit (16)
No kannattaa ainakin kertoa hoitokontaktille noista tuntemuksista. Jos kontaktia ei ole niin varaa aika terveysasemalle.
Tuntuuko elämä muuten ihan normaalilta vai välillä siltä että olisit elokuvassa tai pelissä? Pystyt kuitenkin aina sanomaan varmaksi mikä on totta ja mikä ei vaikka tuollaiset ajatukset vaivaisivatkin?
Vierailija kirjoitti:
No kannattaa ainakin kertoa hoitokontaktille noista tuntemuksista. Jos kontaktia ei ole niin varaa aika terveysasemalle.
Tuntuuko elämä muuten ihan normaalilta vai välillä siltä että olisit elokuvassa tai pelissä? Pystyt kuitenkin aina sanomaan varmaksi mikä on totta ja mikä ei vaikka tuollaiset ajatukset vaivaisivatkin?
Välillä nykyään on hankaluuksia erottaa uni ja todellisuus toisistaan. Vaikka oisin hereillä, on olo kuin olisi unessa ja voisin lähteä vaikka lentoon. On epätodellinen olo. Mutta tiedän kyllä lopulta mikä on oikeasti mikä on totta ja mikä ei.
Kuuluu mielialalääkkeiden haittoihin. Vaihda lääkitys.
Noissakin oireissa on liukuma, kuten vaikka kivun voimakkuudessa. Kuulostat huolestuneelta, menisin lääkärille kertomaan. Onko derealisaatio tuttu oire? Se taas ei ole psykoosioire vaan dissosiaatio-oire.
Sinulla on varmaan masennus mennyt psykoottistasoiseksi. Etsi apua ja hoida asia kuntoon.
Eikös psykkoosissa puutu sairaudentunne? Ap:lla se on, kun kysyy kyssäreitä ja huolestuu.
miettii ei lainkaan asiantuntija
Mulla on ollut tuollaista joskus stressaantuneena. Just tyypillisiä juttuja, mietin myrkytystä ja sellaista. Tajusin kanssa, että se oli hullua, mutta meni ohi. En tiedä olisiko tilanne yltynyt psykoosiin, jos olisin esimerkiksi valvonut paljon tai ruvennut ryyppäämään. En tiedä, onko nuo ajatukset pakkoajatuksia, alkavaa psykoosia vai jotakin muuta.
Vierailija kirjoitti:
Hyi
Sinulla on useampaan keskusteluun tämä sama anti?
Oletko paljon yksin? Kokemuksesi vaikuttavat enemmän pahan ahdistuksen aikaansaamilta kuin masennukselta, mutta ole pikaisesti yhteydessä hoitavaan tahoon.
Kai sulla on joku hoitokontakti olemassa. Ole yhteydessä sinne ja kerro näistä ajatuksista. Siellä varmasti osataan arvioida mitä kannattaa tehdä. Varmasti riski on olemassa, että masennukseksi on luisumassa psykoottistasoiseksi, joten siksi kannattaa arvioituttaa tilanne!
Vierailija kirjoitti:
Kai sulla on joku hoitokontakti olemassa. Ole yhteydessä sinne ja kerro näistä ajatuksista. Siellä varmasti osataan arvioida mitä kannattaa tehdä. Varmasti riski on olemassa, että masennukseksi on luisumassa psykoottistasoiseksi, joten siksi kannattaa arvioituttaa tilanne!
Olen menossa osastolle ensi viikolla suunnitellulle hoitojaksolle, joten aion siellä kyllä lääkärin kanssa keskustella ajatuksistani.
Mitähän tapahtuu, jos oliskin psykoottinen masennus? Ei kai silloin voi määrätä pakkohoitoon, kun vapaaehtoisesti hoitoon olen kuitenkin menossa? Mietityttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen menossa osastolle ensi viikolla suunnitellulle hoitojaksolle, joten aion siellä kyllä lääkärin kanssa keskustella ajatuksistani.
Mitähän tapahtuu, jos oliskin psykoottinen masennus? Ei kai silloin voi määrätä pakkohoitoon, kun vapaaehtoisesti hoitoon olen kuitenkin menossa? Mietityttää.
Ei määrätä pakkohoitoon, jos et ole vaaraksi itsellesi tai muille vaan hoito pystytään toteuttamaan yhteisymmärryksessä kanssasi. Toki, jos ehdit mennä sellaiseen psykoosiin, että et enää ymmärrä omaa parastasi, voi pakkohoito olla tarpeen tilanteen korjaamiseksi.
Mulla on muuten myös sellaisia oireita, että esimerkiks kun olin lääkärissä tarkkailussa tässä aiemmin niin vessassa käynti siellä oli tosi ahdistavaa kun ajattelin että ne kattoo jostain kameroista mua ja naureskelee. Joten jätin vähälle vessareissut ja yritin käydä tyylikkäästi pissalla :D ei apua että kuulostaa oudolle mutta voisko nää kaikki jutut olla vaan ihan viattomia pakkoajatuksia kun mulla sellaisia on ollut aiemminkin, vaikka ei kylläkään tämän tyylisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tuollaista joskus stressaantuneena. Just tyypillisiä juttuja, mietin myrkytystä ja sellaista. Tajusin kanssa, että se oli hullua, mutta meni ohi. En tiedä olisiko tilanne yltynyt psykoosiin, jos olisin esimerkiksi valvonut paljon tai ruvennut ryyppäämään. En tiedä, onko nuo ajatukset pakkoajatuksia, alkavaa psykoosia vai jotakin muuta.
Niin, juuri tuossa mietinkin että oisko nää kuitenkin jotain pakkoajatuksia, kun on tosiaan ennenkin ollut muttei mitään tämän tyylisiä. Eihän sitä tiedä.
Joku kysyi, oonko paljon yksin: en oo, en pysty olemaan hetkeäkään koska oon niin vahvoja itsemurha-ajatuksia. Onneks pian pääsee sinne osastolle lepäämään ettei tarvi roikkua koko ajan jonkun kintereillä että säilyt hengissä.
Minulla saattaa joskus tulla ihan samanlaisia ajatuksia mieleen, eikä ole mitään diagnooseja. Ehkä sitten eri asia, jos mietit noita monta kertaa päivässä ja ahdistut niistä.