Tekisittekö lastensuojeluilmoituksen?
Alakerrassa asuu perhe, jonka äitiä en ole koskaan nähnyt tai kuullut. Lapsi on n. 1,5 vuotias ja olen kerran pihalla nähnyt. Miestä näkee joka päivä. Menee ja tulee, ei moikkaa tai katso edes päin. Nämä ei tietenkään ole syitä olla huolissaan, mutta: mies saa raivokohtauksia ilmeisesti tälle lapselle. Eilen huusi (ei asu suoraan alakerrassa, vaan on alakertalaisen seinänaapuri, ja silti selkeästi kuului meille asti) lapselle "mene pois, mene pois, JÄ-TÄ mut nyt rauhaan" ja tätä kesti pitkään. Meni hetki, huutoi alkoi taas ja kolaus -> lapsi itkee hysteerisenä ja kiljuu. Puolen tunnin päästä tämä huuto siirtyi muualle, enkä saanut selvää mitä, mutta mies huusi ja huusi ja lapsi alkoi kiljumaan. Siinä vaiheessa olin jo menossa pimpottamaan ja katsomaan että kaikki ok, mutta jokin sai minut pysähtymään. Ensi kerralla kyllä menen jos jatkuu pidempään..
Tämä kaikki tapahtui kymmenen jälkeen illalla.. Heräsin myös joskus 2 aikaan yöllä miehen huutamiseen, mutta tätä kesti alle 5minuuttia.
Meillä on pieni talonyhtiö. Meitä on vain pari naapuria. Mietin, että mitä tekisin. Ilmoituksen? Menisinkö kysymään onko kaikki ok? En tiedä. Olen jotenkin huolissaan, kun en IKINÄ ole nähnyt tätä naista, ja tämän lapsen vain kerran, ja olen ollut kuukausia sairaslomalla kotona ja sohvalla makoillessa näen suoraan kuka menee ja tulee ulos, ja kyllä - olen ollut myös utelias onko äitiä edes olemassa.
Mitä tekisitte?
Kommentit (46)
Se on taloyhtiö, eikä taloNyhtiö. Mutta tekisin toki ilmoituksen. Jos kaikki on ok, niin sittenhän voimme huokaista helpotuksesta.
Nyt seuraa melko absurdi kysymys, mutta heillä tosiaan asuu siellä lapsi? Meinaan vaan, että jos lapsi on nähty vain pari kertaa, olisiko se voinut olla vierailulla/hoidossa? Miksi lapsi parkuu vain öisin eikä sen läsnäolosta ole mitään muita merkkejä? Voisiko parkuja sittenkin olla kimeä-ääninen nainen? Jos niillä aikuisilla on kahdenkeskeiset matsit eikä mitään lasta ole olemassakaan?
Lapsella on varmasti siellä päivällä joku aikuinen.Jos ei osaa kieltä,on alistettu,tai ilman oleskelulupaa tms, niin ei uskalla liikkua mihinkään.
Kyllä tuo on tutkimisen arvoinen asia. Kun teet lasun ,voit todella auttaa tätä naista ja lasta.
Älä mene itse soittelemaan ovikelloa tai ilmoittamaan poliisille.
Jos poliisit illalla/yöllä tulee,ei perhe mitään myönnä,vaan että kaikki on hyvin-lapsethan itkee,,,normaalia,,, ,meillä kaikki hyvin,tyyliin-vastaavat.
Lasu käy tarkistamassa,kun kerrot huolesi ja sillä siisti.
Näin et saa vihoja päällesi,kun et tutustu etukäteen.
Kerro miten käy!
Vierailija kirjoitti:
Nyt seuraa melko absurdi kysymys, mutta heillä tosiaan asuu siellä lapsi? Meinaan vaan, että jos lapsi on nähty vain pari kertaa, olisiko se voinut olla vierailulla/hoidossa? Miksi lapsi parkuu vain öisin eikä sen läsnäolosta ole mitään muita merkkejä? Voisiko parkuja sittenkin olla kimeä-ääninen nainen? Jos niillä aikuisilla on kahdenkeskeiset matsit eikä mitään lasta ole olemassakaan?
On siellä lapsi, vauvanitkua kuuluu, ei aikuisen ihmisen. Ei ole vierailulla. Kyllä se siellä 100% asuu, sen takia olen huolissani. Näin tämän miehen kerran sen lapsen kanssa pihalla sellaisen lelun kanssa missä lapsi istuu ja siinä on pyörät. Se on siinä pihalla edelleen. Ja kuulin kuinka mies puhui englantia sisälle, mutta äiti ei tullut ulos. AP
Tee se ilmoitus jo tänään äläkä vain seuraa tilannetta. Joskus huomenna tai ensi viikolla voi olla jo liian myöhäistä!
No. Tämä perhe ei asu suoraan alakerrassamme, joten äänet eivät ole niin selkeitä. Eilen hämmennyin kun kuulin sen huudon niin selkeästi, ja tässä vielä tuottaa päänvaivaa se asia, etten koskaan ole nähnyt sitä äiti. Eikä kukaan naapuri tunnu tuntevan heitä. Mies tosiaan on todella syrjäytyvä, eikä autossa näy lastenistuinta tai rattaita, tai mitään mikä vaikuttaisi siltä että heillä on edes lapsi. Itse olemme muuttaneet taloon vuoden alussa ja ekat 2kk luulin, ettei asunnossa edes asu ketään! Samoin meidän seinänaapuri luuli niin. Ainoastaan ihmettelimme _öisin_ kuuluvaa lapsen itkua. Olemme tästä seinänaapurin kanssa puhuneet paljon, ja olenkin jäänyt kuuntelemaan rappukäytävään usein, josko asunnosta kuuluisi jotain päivisin. Ei kuulu. Miehen näin ekan kerran vasta pääsiäisenä, samoihin aikoihin tämän lapsen.
Nyt olen alkanut vasta oikeasti kuuntelemaan mitä siellä tapahtuu. On niin mysteeri minulle. Miksei kukaan kulje siellä asunnossa? Missä äiti? Ja se miehen huuto on kuulunut aika ajoin, mutta eilen vasta ensimmäistä kertaa yhdistin sen siihen lapseen ja siihen itkuun. Meillä oli aivan hiljaista (yleensä telkkari päällä) ja satuin olemaan sellaisessa kohtaa missä se huuto ja lapsen itku kuului. Ei siis tosiaan ole meidän alakertalainen ja huolestuin. Olin jo sinne menossa ja jäimme miehen kanssa kuuntelemaan rappukäytävässä ääniä - ei enää mitään. En sitten jotenkin enää uskaltanut mennä sinne. Ja menin nukkumaan, ja heräsin yöllä siihen huutoon taas - ehkä vaimolle tällä kertaa?
Jäi vaan niin pelottava maku tuosta, että meinasin heti aamusta tehdä sen ilmon ja teenkin.
Ap