Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rapakuntoinen tarvii kunnonkohotusta; mistä alkaa, mistä voimaa ja jaksamista?

Vierailija
06.06.2018 |

Olen jo 55 -vuotta ja viimevuotisen jalkaleikkauksen jälkee en ole saanut aikaiseksi mitään liikunnan taikka minkään kuntoilun suhteen. Ja siitä leikkauksesta on tosiaan siis vuosi.
Nyt sain kesäksi töitä fyysisesti raskaassa työssä, sesonkin kiireisimpään aikaan ruuhka-avuksi, ja huomasin nopeasti että reisilihakset, selkälihakset ja vatsalihakset olisi hyvä olla olemassa, edes hieman!

Miten aloittaa, siis miten isoilla toistoilla ja miten usein, mikä auttaa nopeiten?
Minulla on hyviä jumppaohjeita koneella, ihan kehonpainotreenejä, mutta en osaa yhtään sanoa, onko niistä mitään hyötyä?

Tein 16 toistoa reisille, niin parin päivän kuluttua reidet oli niin kipeät ettei oikein portaita tehnyt mieli kävellä.
Muutama kymmenen vatsalihas liikettä tekee saman: seuraavaksi on vaikea nousta aamulla ylös istumaan sängystä.

Olen nyt viikon lomalla, ja haluaisin tosiaan saada kuntoilun alkuun ja liikunnan käyntiin.

Mistä aloittaa? Tavallinen sauvakävely-lenkkini on reilun 6 km ja siihen menee tunti. Onko se hyvä nopeus vai pitääkö tahtia koventaa, tai matkaa pidentää? Olen nyt aloittanut taas lenkit joka toinen päivä.

Onko edes tämän ikäisenä saada itseään parempaan kuntoon, vai pitääkö vaan lyhentää askelta ja hidastaa tahtia? En halua! Katsoin juuri itseni ikäistä naista nousemassa portaita yhden kerroksen välin, ja kaiteesta vetämällä se eteni. Sama on tässä edessä mulla ihan justiins, jos en ala tehdä jotain!

Nyt tsemppiä ja valakaa uskoa minuun, miten kunto paremmaksi ja ryhtiä olemukseen?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita ravitsemuksesta ja unesta.  Jos olet syönyt epäterveellisesti kauan, ota varastot täyteen vitamiineja purkista ja siirry vatsasi alun protestoinnista huolimatta terveellisempään, paljon suojaravinteita sisältävään, kasvispainotteiseen ja punaista lihaa välttävään ruokaan. Vältä eineksiä.  Tee itse ruokasi. Sitten liikuntaa. Pyöräile ja ui. Liiku kestävyystyyppisesti, mutta kuitenkin hengästy vähäksi aikaa kesken matkan etenemällä reippaammin.

Vierailija
2/2 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin jo luonaistuotekaupassa: mukaan lähti probiotteeja vatsan/suoliston hyvinvointiin sekä magnesiumia palautumiseen. Olen niitä jo kuukauden syönyt, mutta mitään palautumis-vaikutusta en ole huomannut ollenkaan. Listalla on vielä b12 vitamiini lisä , sekin jaksamiseen.

Mutta mistään purkista ei kestävyyttä ja lihasvoimaa saa. Ja tässä kesän työssä sitä nyt tarvitaan. Olenko liian myöhässä, ehdinkö saada yhtään kuntoa paremmaksi että jaksaisin paremmin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan