Tuomioiden koventaminen raiskaustapauksissa. Mikä katsotaan raiskauksesksi ja mikä ei.
Kommentit (12)
Ongelmallista koska miten todistat?
Amenesty international haluaa lisää väkivaltaa suomeen
Kannatetaan. Tämän takana on lisäksi lähes koko kansa.
Täällä ei saa mainita sanaa "kansalais....." , vaikka ihan virallinen sivusto kansalaisille uusista lakialoitteista eduskuntaan.
Raiskauksen määritelmä suostumusperustaiseksi - Suostumus2018
Tänään avattu aloite ja nyt yli 5000 allekirjoitusta.
Onneksi tuo ei tule koskaan menemään eduskunnassa läpi.
Vierailija kirjoitti:
Kannatetaan. Tämän takana on lisäksi lähes koko kansa.
Käy allekirjoittamassa!
Käykää allekirjoittamassa.
IS:
"Kansalaisaloite raiskauslakien muuttamisesta on auennut allekirjoituksille kansalaisaloite.fi-sivuilla.
Suostumus2018-kansalaisaloite vaatii rikoslakia muutettavaksi niin, että ilman suostumusta tapahtuva sukupuoliyhteys on aina raiskaus. Pelkkä vastustuksen puuttuminen ei siis merkitsisi suostumusta.
Nykyään raiskauksen tunnusmerkistö täyttyy, jos uhriin kohdistetaan väkivaltaa tai sen uhkaa, tai jos uhri on esimerkiksi tiedottomuuden, vammaisuuden tai pelkotilan takia kykenemätön puolustamaan itseään tai muodostamaan tai ilmaisemaan tahtoaan.
Aloitteen mukaan tuomioistuinten on vaikea erottaa uhrin suostumusta alistumisesta, pelosta lamaantumisesta tai siitä, että uhri on tilanteessa passiivinen, jotta raiskaaja ei vahingoittaisi häntä enempää.
Kampanjaa ovat tukemassa muun muassa ihmisoikeusjärjestö Amnesty International ja Naisasialiitto."
Tänään avattu ja nyt ääniä 7700. Käykää allekirjoittamassa!
Vierailija kirjoitti:
Ongelmallista koska miten todistat?
Raiskaus on aina raiskaus jos toinen ei suostu. Mutta minua on syytetty teosta mitä en edes tehnyt. En ole edes halannut kyseistä henkilöä. Homma meni niin, että heräsin aamulla naisen luota kun hänen mies pamahti kotiin. Pelasti ittensä syyttämällä minua, vaikka mitää ei ollut edes tapahtunut. Onneksi sen naisen kaveri oli siellä myös. Jouduin kuulusteluihin jne, mutta sen naisen kaveri sanoi etten ollu todellakaan tehnyt yhtään mitään. Olin sammunut ennen niitä ja nainen sanoi että nukuin viereisellä sohvalla. Mutta ne naiset meni paniikkiin siitä miehestä koska sillä oli kuulemma taipumus antaa avareita. Tämä nainen, joka reilusti sitten kertoi ettei mitään tapahtunut, niin pyysi minulta anteeksi ja sanoi etttei vaan voinut asian antaa olla. Että ei noin saa tehdä. Ja kertoi että katkaisee välit kaveriinsa. Avas vähän sen silmiä se touhu. Onneks selvisin säikähdyksellä, mutta en enää jatkoille mene. Eikä kukaan tule minun luokse. Se on parisuhde tai ei mitään. Sinkkuseksit on ohi mun elämästä.
Kansalaisaloite raiskauslakien muuttamisesta on auennut allekirjoituksille kansalaisaloite.fi-sivuilla.
Suostumus2018-kansalaisaloite vaatii rikoslakia muutettavaksi niin, että ilman suostumusta tapahtuva sukupuoliyhteys on aina raiskaus. Pelkkä vastustuksen puuttuminen ei siis merkitsisi suostumusta.
Nykyään raiskauksen tunnusmerkistö täyttyy, jos uhriin kohdistetaan väkivaltaa tai sen uhkaa, tai jos uhri on esimerkiksi tiedottomuuden, vammaisuuden tai pelkotilan takia kykenemätön puolustamaan itseään tai muodostamaan tai ilmaisemaan tahtoaan.
Aloitteen mukaan tuomioistuinten on vaikea erottaa uhrin suostumusta alistumisesta, pelosta lamaantumisesta tai siitä, että uhri on tilanteessa passiivinen, jotta raiskaaja ei vahingoittaisi häntä enempää.
Kampanjaa ovat tukemassa muun muassa ihmisoikeusjärjestö Amnesty International ja Naisasialiitto. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005707213.html