Rauha linnunpoikasille – BirdLife muistuttaa lemmikinomistajien vastuusta
Tällä hetkellä luonnossa on paljon rastaiden, vesilintujen, lokkien ja monien muiden lintujen poikasia, jotka ovat juuri lähteneet tai lähtemässä pesistään. Kokemattomina ja huonosti lentävinä ne jäävät helposti petojen, kuten vapaana kulkevien kissojen, saaliiksi.
BirdLife Suomi vetoaa lemmikkien omistajiin, ettei kissoja ja koiria päästetä kesällä eikä muulloinkaan kulkemaan valvomatta ulos. Luonnossa vapaana liikkuvat kissat ja koirat aiheuttavat välitöntä ja välillistä haittaa linnuille ja nisäkkäille. Haitta on suurin kesällä, jolloin luonnossa on paljon elämänsä alkutaipaleella olevia linnunpoikasia.
Kissa on luokiteltu yhdeksi maailman sadasta haitallisimmasta vieraslajista. Arvioiden mukaan kissat tappavat maailmanlaajuisesti useita miljardeja lintuja joka vuosi. Myös Suomessa luonnossa vapaana liikkuvien kissojen arvioidaan pyydystävän miljoonia lintuja. Erityisen tehokkaita saalistajia ovat hylätyt villiintyneet kissat, jotka pyydystävät kaiken ruokansa luonnosta.
Koirat voivat tuottaa suurta haittaa muun muassa silloin, kun koiranomistajat antavat koirien liikkua vapaasti lintujen pesimäluodoilla ja -saarilla. Vaikka koira ei saalistaisikaan poikasia tai rikkoisi munia, emot häiriintyvät ja pesä ja poikaset jäävät muiden saalistajien armoille.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Myös vapaiksi päästetyt koirat altistuvat monille vaaroille. Miksei voi viedä koiraa koirapuistoon tai sopivalle aidatulle alueelle juoksentelemaan vapaana?
Kaikki koirat eivät tule toimeen muiden koirien kanssa, joten niitä ei voi koirapuistoon viedä. Lisäksi on koiran liikunnan kannalta ihan eri asia mennä esim. 5 km metsälenkki vapaana, kuin tepastella muutaman minuutin ajan 4m x 4m -aitauksessa.
Itse en käytännössä ymmärrä, mitä eroa on sillä, että meidän musti on 10m liinassa vs. että se olisi vapaana, pysyisi siinä 10-15m säteellä ja tulisi kutsusta luo. Paitsi tietenkin että liinassa ollessaan sen täytyy koko ajan varoa, ettei vahingossakaan yritä juosta minusta kymmenen metrin ja kymmenen sentin päähän, tai nappaa ikävästi hihna kiinni. Mut kun kerran laki on tällainen niin pidän sen kesällä siinä liinassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kissoja on hiipinyt Suomen pihapiireissä satojen vuosien ajan, eivätkä lintukannat niiden takia ole romahtaneet. Ihminen on linnuille paljon suurempi uhka kuin kissa.
Jep. Tehdään kesämökin kuistille läpinäkyvästä muovista tuulensuoja, johon törmää pari lintua päivässä. Katiska on nostettu luukku auki rannalle, eli sinne vain rastaanpoikaset peremmälle. Ja pitihän pikkupojan saada ilmakivääri, että oppii miesten tavoille. Mutta kissaa ei suvaita, kun se pyydystää ihania pikkulintuja!
Tämä kaikki typerä toiminta ei tee kissan tekosia yhtään sen hyväksytymmäks.
Ei tee, mutta ihmisten kaksinaamaisen tekopyhyyden se paljastaa. Tuomitaan vaistonsa varassa toimivan eläimen teot, ja tehdään itse täysin tietoisesti tai huolimattomuudesta tekoja, joiden seuraukset ovat samat.
Minä en ainakaan ole vihainen itse kissoille, jotka toimivat vain vaistojensa varassa. Olen vihainen niille kissanomistajille, jotka pitävät vastuuttomasti kissojaan vapaina altistaen sekä kissansa että linnunpoikaset ym. vaaraan. Loppupeleissä kyse on kissan arvostuksen puutteesta ja ihmisten laiskuudesta. Pienellä vaivannäöllä kissalle voi rakentaa ulkoilutarhan tai asentaa parvekkeelle verkon sekä viedä kissoja valjaissa lenkeillä ja aktivoida niitä eri tavoin sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kissoja on hiipinyt Suomen pihapiireissä satojen vuosien ajan, eivätkä lintukannat niiden takia ole romahtaneet. Ihminen on linnuille paljon suurempi uhka kuin kissa.
Jep. Tehdään kesämökin kuistille läpinäkyvästä muovista tuulensuoja, johon törmää pari lintua päivässä. Katiska on nostettu luukku auki rannalle, eli sinne vain rastaanpoikaset peremmälle. Ja pitihän pikkupojan saada ilmakivääri, että oppii miesten tavoille. Mutta kissaa ei suvaita, kun se pyydystää ihania pikkulintuja!
Ei tee, mutta ihmisten kaksinaamaisen tekopyhyyden se paljastaa. Tuomitaan vaistonsa varassa toimivan eläimen teot, ja tehdään itse täysin tietoisesti tai huolimattomuudesta tekoja, joiden seuraukset ovat samat.
Minä en ainakaan ole vihainen itse kissoille, jotka toimivat vain vaistojensa varassa. Olen vihainen niille kissanomistajille, jotka pitävät vastuuttomasti kissojaan vapaina altistaen sekä kissansa että linnunpoikaset ym. vaaraan. Loppupeleissä kyse on kissan arvostuksen puutteesta ja ihmisten laiskuudesta. Pienellä vaivannäöllä kissalle voi rakentaa ulkoilutarhan tai asentaa parvekkeelle verkon sekä viedä kissoja valjaissa lenkeillä ja aktivoida niitä eri tavoin sisällä.
Aamen tälle!
En voi ymmärtää ihmisiä jotka kykenevät päästämään kissansa juoksemaan vapaana. Omat kissani ovat olleet koko ikänsä sisäkissoja, eivät ole uhkana luonnolle, eivätkä ole vaarassa jäädä jonkun hullun kissavihaajan kynsiin. Juuri viime viikolla oli juttu, kuinka joku oli polttanut löytämänsä kissan elävältä.
Kissoillani on iso ulkohäkki, johon pääsevät vapaasti kulkemaan sisältä. Sekä linnut, että kissat ovat turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kissa ei syö lintuja.
Mistä tiedät ? Moni tappaa huvikseen syömättä saalista.
Kissa ulkoilee vain kun olen kotona ja päiväsaikaan eikä kuolleita tai lintuja näy missään vaikka kävelen tontilla päivisin siellä täällä. Kissa lisäksi tuo saaliinsa oven eteen ja syö siinä eikä lintuja ole tuonnut, pelkkiä hiiriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamen tälle!
En voi ymmärtää ihmisiä jotka kykenevät päästämään kissansa juoksemaan vapaana. Omat kissani ovat olleet koko ikänsä sisäkissoja, eivät ole uhkana luonnolle, eivätkä ole vaarassa jäädä jonkun hullun kissavihaajan kynsiin. Juuri viime viikolla oli juttu, kuinka joku oli polttanut löytämänsä kissan elävältä.
Kissoillani on iso ulkohäkki, johon pääsevät vapaasti kulkemaan sisältä. Sekä linnut, että kissat ovat turvassa.
Ihanaa, että sinun kaltaisiakin, vastuullisia kissanomistajia on olemassa!
Koirat eivät käytännössä juokse "vapaana" vaikka olisivatkin irti. Nehän kulkevat muutaman metrin säteellä ja yleensä valmiita plkuja ja reittejä pitkin omistajansa valvonnassa. Muutama vuosikymmen sitten oli vielä tapana, että koirat pidettiin etenkin maaseudulla irti ympäri vuoden ja niitä irtokoiria ja koiralaumoja jolkotteli pitkin kyliä ja metsiä ja varmasti jahtasivat jäniksiä, kettuja ym. Tätä tapaahan ei nykyään enää ole ja tuo metsästyslain kiinnipitomääräys on vanhentunut ja lakitekstin muuttamista on kin harkittu vastaamaan nykyoloja. Koirien merkitys luonnoneläimien poikasille ym. on mitätön, tästä on tutkimuskin tehty. Pesimäluodoilla irti pidettäviä koiria ei montaakaan Suomessa ole, valtaosa koirista elää kaukana merestä....toki hyvähän tuosta on varoittaa. Vapaana kulkevat kissat sen sijaan ovat oikea uhka linnuille, oraville, jäniksille jne.
Turkulaiskampanja: Laiskakin kotikissa voi tappaa 400 lintua
Eläinsuojeluvalvoja Heidi Leyser-Kopra sanoo, että pulskakin kotikissa muuttuu luonnossa pedoksi.
Kissoihin suhtautuminen on Turun eläinsuojeluvalvoja Heidi Leyser-Kopran mielestä kummallista:
– Eihän kukaan ihminen päästä koiraa ulos vapaana juoksemaan töihin lähtiessään tai yöllä, mutta kissa päästetään, hän vertaa.
Kissat eivät lain mukaan saisi juosta taajamissa irrallaan, mutta koska laki ei ole täysin pitävä, harva noudattaa lakia.
– Jos näet kissan valjaissa, niin katsot pitkään, koska se on vielä niin harvinaista, Leyser-Kopra kuvaa tilannetta.
Kissan ei kuitenkaan pitäisi saada juosta irrallaan monestakaan syystä. Leyser-Kopra sanoo, että eläinsuojelulain mukaan lemmikillä pitää olla turvallinen pitopaikka. Jos kissa juoksentelee liikenteen seassa, se ei ole turvassa.
– Lisäksi kissa on uhka luonnolle. Turun Eläinsuojeluyhdistyksellä ja Turun rotukissayhdistyksellä on alkamassa Duunaaks kattis tintei -kampanja. Tällä kampanjalla haluamme tuoda ihmisten tietoisuuteen, miten valtavasti kissa aiheuttaa luonnossa vahinkoa.
Leyser-Kopra sanoo, että jopa se pulska kotikissa, joka ei ole koskaan nähnyt nälkää, muuttuu luonnossa pedoksi.
– Kissa on sisimmässään saalistajapeto. Kaikki pienet eläimet ovat sen saalistamisen kohteita, myös rauhoitetut.
– Kun pikkulinnun poikaset lähtevät pesästään, ne päätyvät helposti kissan suuhun.
Washingtonin Smithsonian-instituutti julkaisi tällä viikolla tutkimuksen siitä, kuinka paljon kissat syövät pikkunisäkkäitä. Suuruusluokka yllätti tutkijatkin. Yksi lemmikkikissa tappaa keskimäärin 30–47 lintua ja 177–299 nisäkästä vuosittain. 10-vuotias kissa on ehtinyt siepata suuhunsa jo nelisensataa lintua.
Heidi Leyser-Kopra arvelee, ettei suhtautuminen kissoihin muutu, ellei näitä faktoja tuoda enemmän esille.
Turkulaisipihoilla näkyy kuitenkin jo jonkin verran kissoja kytkettynä juoksunauhaan. Leyser-Kopran mukaan kissaa saa pitää kytkettynä, mutta sen pitää olla jatkuvan valvonnan alla.
– Tässä asiassa olemme joutuneet jonkin verran antamaan neuvontaa. Eivät ihmiset ilkeyttään jätä kissaa yksin kytkettynä pihaan, he eivät vain tule ajatelleeksi, että kissa on kiipeilevä eläin ja voi joutua kiipeliin kytkettynä.
Kesäkissa-ilmiö on muuttanut muotoaan viime vuosina. Enää kesäkissaa ei hylätä kesän lopussa.
– Vaan seuraavana keväänä, kun kissa tulee ensimmäiseen kiimaan. Kun narttukissa mouruaa ja kolli alkaa pissailla, siitä halutaan eroon. Keväisin puhkeaa yllättävän monta kissa-allergiaa, Heidi Leyser-Kopra toteaa.
Eläinsuojeluvalvoja muistuttaa myös kissojen leikkaamisesta. Tälläkin hetkellä eläinhoitolassa on tiineitä kissoja, jotka omistaja on hylännyt.
https://www.turkulainen.fi/artikkeli/281948-turkulaiskampanja-laiskakin…
Vierailija kirjoitti:
Miksi jukolanviestiä ei voida pitää vasta syksyllä? Aikamoinen häiriö myös eläimille!
Tätä samaa olen ihmetellyt ainakin 20v.!
Vierailija kirjoitti:
Miltäs se kuulostaa, että tällä hetkellä maailmassa 70% linnuista on kanoja?
Mihin ne muut on hävinneet?
Vierailija kirjoitti:
Onko Birdlife ottanut kantaa myös siihen, kun valtava määrä hakkuita tehdään parhaaseen pesintäaikaan? Aika monta kissaa tarvitaan saamaan aikaan sama tuho kuin mitä syntyy yhden ison sekametsäleimikon kaatamisesta. Itse asiasta olen samaa mieltä, eli kissat kiinni tähän aikaan vuodesta.
Montako pikkulintua tuhoutuu, kun tehdään keskimääräinen avohakkuu?
Saat ihan itse etsiä sen keskimääräisen alueen pinta-alan, en sitä sinulle kerro. Joka tapauksessa nyt tarvitaan faktaa tähän sanojesi tueksi, koska jo pelkkä karjankasvatuksen väheneminen (vegaanien iloksi) on vähentänyt lintukantaa karulla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kissa ei syö lintuja.
Kissa ulkoilee vain kun olen kotona ja päiväsaikaan eikä kuolleita tai lintuja näy missään vaikka kävelen tontilla päivisin siellä täällä. Kissa lisäksi tuo saaliinsa oven eteen ja syö siinä eikä lintuja ole tuonnut, pelkkiä hiiriä.
No jos sun tonttis ei ole joku kolmen hehtaarin kokoinen niin eipä se sun kissasi siellä omalla tontilla koko päivää nökötä. Se on niinkuin mun naapurin vapaasti ulkoilevat katit, viettää valtaosan ajastaan siellä kissattoman naapurin puolella. Siellä on sitten ne kuolleet pikkulinnut, henkihieveriin kidutetut pikkunisäkkäät, k-set terassin sohvalla ja p-skat kasvimaalla josta on pitänyt ruopia kikkareilta säästyneet taimet irti maasta toimituksen lopuksi.
Eiii, eihän meidän misse mitään pahojaan tee!
En oikeasti tiedä halveksittavampaa ihmistyyppiä kuin kissanomistaja, joka päästää sen tihulaisen kulkemaan vapaana naapurustoon/luontoon. Kertoo paljon ihmisestä että altistaa LEMMIKKINSÄ vaaroille alttiiksi eikä tippaakaan ajattele, mitä haittaa siitä lemmikin nurkissa pyörimisestä voi muille olla.
Ja lintujen rääkymisestä päätellen yksi kateista on taas menossa pihapuussa olevan linnunpesän ja siellä olevien poikasten kimppuun. On muuten kiva herätä esim.vapaapäivänään kuudelta aamulla tuohon lintujen paniikkihuutoon kun ne yrittävät puolustaa pesää vaanivaa kissaa vastaan. 😤
En omista minkäänlaista lemmikkiä, mutta en voi sietää myöskään paskovia lintuja.
Joojoo. Meidän pihassa aggressiivinen varis hyökkii päin ja hyvä, ettei noki. Pari senttiä päälaesta ja tiedä milloin nokkaisee. Paska lintu.