Ex-mies ei suostu tulemaan lastenvalvojalle
Mitä tehdä? En saa sopimusta tehtyä enkä elatusapua. Kelakaan ei maksa kuin 3 kk takautuvasti ja erosta on jo useampi kuukausi.
Kommentit (23)
Nostat kanteen. Minä olen eronnut viime vuoden marraskuussa ja oikeuteen menemme kolmen viikon päästä ja jos päätöstä ei saada aikaiseksi homma siityy taas ainakin kuukauden.
Isältä saa takautuvasti kunhan ensi nostat sen kanteen ja niitä vaadit.
Lastenvalvojalle mennään vahvistamaan vanhempien tekemä sopimus. Jos vanhemmat eivät pysty sopimaan, silloin Asian päättää käräjäoikeus.
Varaa aika ja ilmoita se eksälle, kerro että aiot mennä sinne yksin, jos hän ei halua paikalle. Jos ex se tule paikalle, kysy sieltä miten edetään
Lastenvalvoja voi tarkistaa isän tulot.
Meillä tosin kävi niin, että elatusavun nostaja maksoi itse oikeudenkäyntikulut. Hän ei vain ymmärtänyt, että ex on työtön.
Vierailija kirjoitti:
Varaa aika ja ilmoita se eksälle, kerro että aiot mennä sinne yksin, jos hän ei halua paikalle. Jos ex se tule paikalle, kysy sieltä miten edetään
Ihan turhaa prosessin pitkittämistä. Lastenvalvoja ei voi tehdä asialle mitään. He vain vahvistavat vanhempien välisiä sopimuksia. Otat suoraan yhteyttä näihin asioihin perehtyneeseen juristiin. Oikeuden käynti on sinulle maksuton, koska edunsaaja on lapsesi.
Eikö se ole joka tapauksessa se 224€ pienin? Ei niitä voi välttää maksamasta. Ulosoton kautta. Mee yksin lastenvalvojalle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tosin kävi niin, että elatusavun nostaja maksoi itse oikeudenkäyntikulut. Hän ei vain ymmärtänyt, että ex on työtön.
Tulot toki voi tarkastaa, mutta mitä hyötyä siitä aloittajalle on?
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole joka tapauksessa se 224€ pienin? Ei niitä voi välttää maksamasta. Ulosoton kautta. Mee yksin lastenvalvojalle.
Maksuvelvoitetta ei synny ilman sopimista, jossa on molempien osapuolten allekirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksun nostajalle ei tule oikeudenkäyntikuja, kun haastajaksi merkataan edunsaaja eli lapsi. Lasten varattomuudesta johtuen nämä katetaan valtionvaroista.
Vierailija kirjoitti:
Oikeuteen
Tiedä sitä sitten onko n. 150€/kk sen arvoista. Oikeudenkäynti viimeistään tuhoo vähäisetkin vanhempien välit. Ja siitähän ei kärsi kuin lapsi.
Minä olin samassa tilanteessa. Ex ei tullut uusimaan 0 sopimusta ( hän ei siis itse edes joutunut maksamaan elareita). Sopimus vanheni tammikuussa.
Otin yhteyttä oikeusaputoimistoon joulukuun lopussa ja kanne exää vastaan nostettiin.
Päätös tuli maaliskuun lopussa. Exä yritti pakoilla joten kaikki haasteet ym pitkitti oikeudenkäyntiä.
Tärkeintä on se milloin kanne on nostettu, kela maksaa siitä asti takautuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiton 224e pienin? Pienin voi olla pyöreä nolla.
Ne on lapsen rahoja, totta kai sinun pitää nostaa kanne. Lastenvalvoja ei tosiaan nosta sormeaan vaan sinun on haastettava mies oikeuteen. Olisinpa minäkin tiennyt ettei se mene minun valmiiksi vähistä rahoista vaan asianomistaja on lapsi joka on varaton, niin olisin tehnyt samoin..
Välejä on tuossa enää turha miettiä, en sitten haastanut oikeuteen ja suostuin miehen maksamaan summaan, niin mitään hyvää ei siitä ole väleihin silti koitunut. Hän vain luulee että voi pompottaa minua muutenkin miten tykkää. Ottaa lasta luokse ihan miten sattuu ja ilmoittaa viime tingassa.
Muista että lapsella tulee isompana vielä enemmän kuluja. Jos haluaa vaikka mennä lukioon tai ammattioppilaitokseen, nekin maksavat. Älä ole nyt väärässä kohtaa ylpeä äläkä heikkokaan.
Miksi teit lapsen, jos et pysty huolehtimaan sen elatuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Miksi teit lapsen, jos et pysty huolehtimaan sen elatuksesta?
Osittain samaa mieltä. Naisen tosiaan tulee miettiä miten pärjää lapsen kanssa yksin myös taloudellisesti vaikka periaatteessa se elatusvelvollisuus on myös sillä miehellä. Elatusapu on kulutustietoihin suhteutettuna riitämätön ja sen varaan ei voi mitään laskea.
Anna lapsesi huostaan, sillä hän ei ansaitse elämäänsä tuollaista äitiä
Oikeuteen