Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Mausta hyvin". Mitä se tarkoittaa? Miten maustat ruuan?

Vierailija
04.06.2018 |

Täällä joskus ruokaketjuja lukiessani olen huomannut että moni lyttää fondit sun muut ja keittää itse lihaliemet ja maustaa alusta asti ruuat.
Itse taidan olla aika huono mausteiden käytössä. Nyt tein makaronilaatikon ja makaronit keitin liha-kasvisliemessä ja jauhelihan maustoin suolalla(himalajan), pippurilla, valkosipulilla ja chilimyllyssä olevasta mausteseoksesta pistin.
Ihan perus, ei mitään gourmeeta siis.

Lihakastikkeesta saan mielestäni todella hyvää mutten onnistu ilman fondia ja todella pitkää(4-5 tuntia) haudutusaikaa.

Miten käytät mausteita? Kerro ihan konkreettisesti miten maustat minkäkin ruuan jos viitsit 😊

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola + pippuri

Vierailija
2/21 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin sanoa että tunne maut ja joko vahvista tai peitä. Riko rakennelmia (kuten jotkut jugurtit kuten lidlin 1kg kreikkalainen jugurtti kannattaa rikkoa pienellä määrällä suolaa jos haluaa enemmän kermaviilin kaltaiseksi jne.

Mutta noin muuten maut selviää maistamalla ja kokeilemalla. Luota makuusi, se on kuitenkin varsin kehittynyt aisti suunniteltu pelastamaan henkiä kun tunnistat myrkkymarjat pahanmakuisiksi. Se on siten myös melko samanlainen henkilöstä toiseen vaikka tottumukset ja odotukset voivatkin olla eri. ja joo on noita supermaistajia, mutta jos yritettäisiin yleistää ja pitää yksinkertaisena?

Eli kokeile vaikkapa spagettilihalla. älä kaada suoraan lihojen päälle ellet ole varma. Muuten pistä pieni määrä erilleen ja mausta ja maista. Jos on hyvä niin voit käyttää kokeilemasi ta kokeilla toista kombinaatiota.

Mut tekemällä oppii ja välillä tulee vastaan pahoja mokia mutta elämä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä joko teen rubin tai marinadin lihalle, omista mausteista. En käytä valmissekoituksia tai valmismarinadeja. Googleta liha+marinadi tai liha+kuivamarinadi :) (siis esim: "kana kuivamarinadi")

Vierailija
4/21 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suola + pippuri

Yksinkertaisimmillan, mutta tuskin samassa suhteessa niin spagettikastikkeeseen kuin munakkaaseen?

Toiseen ruuanlaiton yhteydessä ja toiseen vasta kun ruoka on valmis.

Entäpä miten se valkosipuli käyttäytyykään ruuanlaiton eri vaiheissa? 

Miten hyvä idis on sekoittaa vaikka voi ja hieman suolaa mukaan ja ehkä vasta lihapadan loppuvaiheessa vrt alussa.

Vierailija
5/21 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola ja mustapippuri.

Vierailija
6/21 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suola ja mustapippuri.

Et ole löytäny kivoja käyttökohteita valkopippurille tai feikeille punapippureille? Itse tykkään laittaa perunalaatikoihen lihoihin mukaan punapippureita ku näyttävät kivoilta. Makua ei tosin juurikaan ole.

Senverran pitää myöntää ettei ihan ielä ole keksiny viherpippurille käyttöä vielä.. tosin on niitä muitakin joita en juurikaan kuten joku rakuuna tai timjan. Kanaan joo rakuunaa mutta ku en tee kanaa...

Vierailija
7/21 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

maustehyllyä voi laajentaa pikkuhiljaa, jos alkeet kyllästyttää. ei tarvitse välttämättä ihan eksoottisuuksiin mennä jos ei uskalla, mutta esim. basilika on hyvä perusmauste purkistakin, käy vaikka mihin ja erityisesti pastaruokiin. laitan sitä makaronilaatikkoonkin.

Vierailija
8/21 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola/soija/kalakastike

sitruuna/lime/etikka, hunaja/kookossokeri/vaahterasiirappi

Tuore inkivääri ja/tai valkosipuli

Nuo on mun perusmausteet.. oleellista on että makea, suolainen ja hapan on tasapainossa :)

Vierailija
9/21 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

maustehyllyä voi laajentaa pikkuhiljaa, jos alkeet kyllästyttää. ei tarvitse välttämättä ihan eksoottisuuksiin mennä jos ei uskalla, mutta esim. basilika on hyvä perusmauste purkistakin, käy vaikka mihin ja erityisesti pastaruokiin. laitan sitä makaronilaatikkoonkin.

Maustehylly on minulla aika laaja kun jotain joskus aina tarvinnut johonkin. Kaikissa on ihan päiväykset, juuri siivosin hyllyn 😊

Yleensä vaan tulee käytettyä niitä tutuimpia. Basilika on kyllä käytössä ja sitä laitan itsekin makaronilaatikkoon usein. Nyt se on loppu.

Otetaan esimerkiksi jauhelihakastike ruskeaan kastikkeeseen tehtynä.

Suurustan voin ja jauhot. Lisään veden ja sen lihaliemen tai jotain fondia. Lusään kypsän, suolalla ja pippurilla maustetun jauhelihan ja haudutan. Lopuksi lorautan kermaa ja hunajaa tai sokeria saatan lisätä vähän ennen haudutusta.

Eli taas en onnistu ilman lihalientä/fondia.

Keittoihin käytän myös valmiita liemikuutioita. Lisään lisäksi jotain vielä esim kalakeittoon sitruunapippuria ja lihakeittoon maustepippuria ja laakerinlehteä.

Joskus käytän ruokiin kurkumaa tai paprikajauhetta mutta nuo ovat aika mauttomia mausteita ja tuo ruokaan lähinnä väriä.

Olen nyt 35-vuotias 4 lapsen äiti ja en tämän kummoisemmaksi maustajaksi ole kehittynyt vieläkään. Joku vanha kokin tutkintokin on joskus suoritettu eikä mitään hyötyä 😂

Ap

Vierailija
10/21 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen intialaisen ruoan suuri ystävä, ja se näkyy myös maustekaapissa. Pelkästään sen ilmansuunnan mausteita on kuivina ja märkinä noin 20 lajia. Hyvään intialaiseen maustamiseen kuuluu myös mausteiden oikea käsittely: kokonaiset siemenet, kuten korianteri, ensin paahdetaan ja sitten jauhetaan. Usein myös mausteet lisätään paistettavaan ruokaan ensimmäisenä, jolloin ne maustavat paistorasvan ja imeytyvät sitä kautta koko ruokaan.

P.S. Currypulveri voi olla hyvää, mutta intialaiseen ruokaan se ei kuulu.

Vierailija
11/21 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras mauste on nälkä.

Se saa ruuan kuin ruuan maistumaan.

Mitä enemmän maustaa, sitä paremmin ruoka uppoaa.

Vierailija
12/21 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä inhoan. Mikä on ripaus tai hyppysellinen? Maustetaan kevyellä kädellä/rakkaudella/oman maun mukaan/suutuntumalla. Mitä helvettiä! ? Miksi ei voi suoraan sanoa kuinka paljon sitä maustetta laitetaan kiloa tai muuta mittayksikköä kohden!!??

Vierailija
13/21 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä inhoan. Mikä on ripaus tai hyppysellinen? Maustetaan kevyellä kädellä/rakkaudella/oman maun mukaan/suutuntumalla. Mitä helvettiä! ? Miksi ei voi suoraan sanoa kuinka paljon sitä maustetta laitetaan kiloa tai muuta mittayksikköä kohden!!??

Ihmiset tykkää eri määristä mausteita. Ja kuka nyt jaksaa mittailla kaikki mausteet tyyliin 1/3 teelusikallista tai 0,1 grammaa?

Vierailija
14/21 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksaisitko todella häärätä vaakojen ja millilitramittojen kanssa? Minä en. En suostuisi lisäämään 325 grammaan muhennosta 0,8 grammaa garam masalaa. Minä vain tyrkkään pienen lusikallisen ja se on sitten valmis.

Vierailija
15/21 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmiset maistavat eritavalla.

Aina voi olla suuntaa antava yksikkö, mutta kyllä ruuanlaittajan itse pitää maistaa ja lisätä tarpeen mukaan.

Hyppysellinen on mun mielestä määrä jonka saat esim peukalon ja etusormen väliin

Vierailija
16/21 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyppysellinen on sen verran ku kahden sormen otteella saa purkista, ripaus on vielä vähemmän.

Itseasiassa kyseenalaistaisin koko ripauksen käytön oikein missään ellei nimenomaan mausteta niinku vaikka yhtä perunaa joka on jo lautasella.

Vaikeampaa onkin sitten jos 1810 keittokirjan mukaan pitäisi käsitellä jotain apteekkarin tavoin ennen käyttöä eikä tuota apteekkien tapoja 110v sitten selitetä mitenkään.

Sinäsnä kaikkea jännää syötiin silloin kuten mazariineja.

Vierailija
17/21 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tein ISON satsin sieni-jauhelihakastiketta johon laitoin suolaa, lipstikkaa, karhunlaukkaa, kurkumaa, pippuria, valkosipulia, yrttisuolaa, chiliä ja laitoinpa joukkoon vielä kermaa ja kokonaisen aurajuustopalan. Olisin laittanut myös kevätsipulinipun mutta unohdin ostaa. Hyvää tuli silti 💖

Vierailija
18/21 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän kuivattuja yrttejä sen mukaan, mikä tuoksuu nyt just houkuttelevalta, juu, nuuhkin niitä purkkeja ruokaa laittaessa. Tuoreita tietysti kans, mutta niitä ei oo mulla aina niin useita kerralla kotona.

Pyrin laittamaan jotain hapokasta ja makeaa joka ruokaan suolan ja pippurin lisäksi. Sitrushedelmät (kuori, mehu), eri etikat tai vanhat viinin loput, hunajaa, siirappia, sokeria, tomaattivalmisteita monissa muodoissa.

Lemppareita on halpaa possua uunissa appelsiinilla, rosepippurilla, oluella tai rosmariinilla maustettuna. Siis kunnon liemi ja pitkä haudutus. Näistä otan liemet aina talteen ja käytän myöhemmin.

Vierailija
19/21 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmiset maistavat eritavalla.

Aina voi olla suuntaa antava yksikkö, mutta kyllä ruuanlaittajan itse pitää maistaa ja lisätä tarpeen mukaan.

Hyppysellinen on mun mielestä määrä jonka saat esim peukalon ja etusormen väliin

Jos olen tulisen ruuan ystävä peukalon ja etusormenväli ei riitä, grammamäärä per yksikkö kertoo paljon enemmän. Monen ruuan valmistus jää yhteen kertaan, jos maustaminen epäonnistuu. Ohjeissa voisi olla maustaminen mietoon, ormaaliin ja voimakkaaseen makuun.

Vierailija
20/21 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään tein ISON satsin sieni-jauhelihakastiketta johon laitoin suolaa, lipstikkaa, karhunlaukkaa, kurkumaa, pippuria, valkosipulia, yrttisuolaa, chiliä ja laitoinpa joukkoon vielä kermaa ja kokonaisen aurajuustopalan. Olisin laittanut myös kevätsipulinipun mutta unohdin ostaa. Hyvää tuli silti 💖

Tässä oli nyt eka ratakiskosta väännetty ohje jollaisia juuri kaipasin, kiitos 😊

Juuri vähän että mikä sopii minkäkin kanssa.

Tiedän kyllä itse nuo että maustamalla oppii ym mutta ei viitsisi pilata ruokia vain testailemalla. Sitä sitten vaan pitäytyy tutuissa ja turvallisissa ja niissä fondeissa ja valmiskastikkeissa.

Jos lisää näitä saisi? 😊

Ja ihan arkiruokia. Ei mitään monimutkaisia tuntien marinointeja kun ei tuollaisia arkena viitsi eikä ehdi. Viikonloppuna mies yleensä kokkaa ja hän tekee kyllä marinadit sun muut itse ja kokkaa ns pitkän kaavan mukaan. Itse olen sen verran laiska että mielellään hyvät mausteet ja ruoka hautumaan.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän