Lapsen varastava kaveri
Kokemuksia kaipaisin saman kokeneilta..
Tytön paras kaveri jäi kiinni varastamisesta. Sain rysän päältä kiinni kun laittoi pikkulelun taskuunsa. Sitten kävi ilmi että tyttö on varastanut ennenkin, ja lisää leluja löytyi hänen kotoaan. Tyttö palautti varastamansa lelut, ja juttelimme asiasta. Kerroin hyvin selvästi että jos tämmöinen jatkuu, hän ei saa enää tulla leikkimään meille, ja tuntui että asia meni perille.
Niin, tuntui.. Pari-kolme viikkoa meni ihan hyvin, mitään ei hävinnyt. Kunnes seuraavaksi varasti polkupyörän pihastamme kun tiesi että emme ole kotona. Ja kyseessä on juuri ekalta luokalta päässyt lapsi.
Nyt kaipaisinkin kokemuksia teiltä! Miten toimitte vastaavassa tilanteessa? Paransiko varas tapansa? Vai jatkuiko/paheniko meno entisestään?
Kommentit (17)
Välit poikki (lapsi laittoi itse) ja vanhemmille tieto. Aika pian muuttivat pois
Vierailija kirjoitti:
Ilmotus vanhemmille ja sossutantoille
Vanhemmat tietävät, kiinnostus sitten on eri asia..
Mitä tytön vanhemmat sanoi tähän?Jos eivät puutu niin välit poikki tai sitten kyläilyt muualla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tytön vanhemmat sanoi tähän?Jos eivät puutu niin välit poikki tai sitten kyläilyt muualla.
Puuttuivat kyllä, palauttivat varastetut tavarat ja ovat jutelleet lapsen kanssa. Mutta kuten aloituksesta käy ilmi, tulosta eivät ole aikaiseksi saaneet, päin vastoin.
No sä sanoit että jos jatkuu niin ei teille leikkimään, pidä nyt sanasi.
Ja pyöriä tai mitään muutakaan ei kannata jättää pihalle, lukkojen taakse varsinkin jos olette pois kotoa.
Ei ole tulossa leikkimään, porttikielto. Sitä lähinnä mietin onko sitten ikuinen vai ei..
Ei olisi meille enää mitään asiaa ja ilmoittaisin sossuille, että lapsi varastaa. Sama meno jatkuu isompanakin, kerta on jo aloittanut.
No ei tuo sitä tarkoita useinkaan että aikuisenakin joku varas on, jos jossain iässä on tuota taipumusta. Itse tiedän omasta lapsuudestani useita, jotka varastelivat jossain vaiheessa, mutta yksikään näistä ei aikuisena ole sitä tehnyt. Pari kyllä teki teini-iässä lähinnä jännityksen hakemiseksi hetken aikaa, mutta molemmilta loppui se harrastus: toinen jäi kiinni ja pelästyi, toiselle riitti jo se että oli hyvin lähellä jäädä kiinni ja tajusi mitä kaikkea siitä voi seurata.
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi meille enää mitään asiaa ja ilmoittaisin sossuille, että lapsi varastaa. Sama meno jatkuu isompanakin, kerta on jo aloittanut.
Tätä mä just pelkään.. Lapset ja ongelmat kasvaa. Tuntuu vaan pahalta ns. tuomita 7-vuotias lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mä just pelkään.. Lapset ja ongelmat kasvaa. Tuntuu vaan pahalta ns. tuomita 7-vuotias lopullisesti.
7v on vielä siinä iässä että jotain on tehtävissä huonolle käytökselle. Tuomitset hänet jos et tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7v on vielä siinä iässä että jotain on tehtävissä huonolle käytökselle. Tuomitset hänet jos et tee mitään.
Täysin samaa mieltä. Mutta on vanhempien tehtävä toimia tässä tilanteessa.
Ilmotus vanhemmille ja sossutantoille