Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"maksu vapaaehtoinen" ja silti nuristaan

Vierailija
04.06.2018 |

Tai "maksa mitä haluat".
Kerran eräs mukavanoloinen hare krishna tuli hyvin oma-aloitteisesti jakelemaan kookospalloja. Olin ehkä 16-vuotias. Ihan omantunnon mukaan maksu! Kaivelin teinin rahavarastojani ja kysyin : "kelpaako 50cnt?" Vastaukseksi tuli ilme, joka hyvin selvästi kertoi että se ei ollut tarpeeksi, mutta pakko oli pallerot (2kpl) antaa kun meni jo sanomaan, että kaikki raha kelpaa.

Vähän aikaa sitten tuli kutsu meditaatiopiiriin tms. tutulta, joka noita harrastaa. Joku kysyi, maksaako, ja vastaus: "omantunnon mukaan, esimerkiksi 5€". Mun mielestä 5€ on aika kova summa harrastuskerrasta, missä lähinnä ollaan hiljaa. Ehkä pienemmällä summalla olisi voinut osallistua, mutta tuon jälkeen ei kehdannut.

Kokemuksia?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltais ottaa hihhulilta kookospalloja vastaan. Ties mitä niihin on lisätty.

Vierailija
2/19 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas tyly krishna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö äitisi ole opettanut, että tuntemattomilta ei oteta vastaan namuja ja eikä mitään muutakaan?

Vierailija
4/19 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen noiden krisnojen moraalia, minullekin tultiin niitä useampaan otteeseen antamaan "lahjaksi" ja sitten haluttiinkin rahaa vastineeksi. Olin ala-asteella tuolloin.

Vierailija
5/19 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se vähän härskiä, kun olin joskus aikoinaan paketoimassa joululahjoja ja maksu oli vapaaehtoinen, niin jotkut nuukapierut tuli sinne ison tavararöykkiön kanssa ja paketoinnin päälle sitten sanoivat ovelan näköisenä, että maksuhan oli vapaaehtoinen ja häipyivät antamatta senttiäkään. Yksi vielä toivotti jumalan siunausta, kun "se on paras maksu" :'D. Hymyssä suin sitten vain myönneltiin, että ei ole pakko maksaa. Ap:n 50 senttiä olisi kelvannut kovasti.

Vierailija
6/19 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo maksu vapaaehtoinen jutut on kaikkein pahimpia. Minusta on selkeää, että sanotaan vaikka että tämä maksaa 5 euroa, ja jos se menee mielestäni hyvään tarkoitukseen voin vaikka maksaa vähän "ylihintaakin". 

Mutta kun on juuri tuo vapaaehtoinen maksu niin oikeasti ei tiedä mikä olisi sellainen kohtuullinen maksu ottaen huomioon että minulla ei ole rahasta pulaa enkä siis halua antaa kuvaa että olen pihi ja v-mäinen. En tietenkään myös halua maksaa kuitenkaan kohtuuttoman paljon myöskään, vaan sitten jos annan ihan puhtaasti hyväntekeväisyytenä rahaa, annan sen mieluiten ilman mitään tuote- tai palveluvastinetta.

Vierailija
7/19 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen noiden krisnojen moraalia, minullekin tultiin niitä useampaan otteeseen antamaan "lahjaksi" ja sitten haluttiinkin rahaa vastineeksi. Olin ala-asteella tuolloin.

Mä menin kerran ottamaan niiltä lahjaksi Bhagavad Gitan, oikein paksun kirjan, kun kovin tarjosivat. Kuvittelin, että haluavat vaan levittää oppiaan, ja minuakin siinä vaiheessa kiinnosti erilaiset uskonnot ja maailmankatsomukset joten mielelläni tutustuin tuohonkin pyhään kirjaan. Joten olin iloisesti vastaan kirjan, enkä ollenkaan edes tajunnut että olisivat varmasti odottaneet maksua vaikkei se pakollinen ollutkaan. Minua kyllä hävetti vähän kun ajattelin että ne munkit on sitoutuneet elämään köyhyydessä ja myös almuperinne liittyy asiaan perinteisesti, ja minä tyhmä länsimaalainen käytännössä vein heiltä...

Vierailija
8/19 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos konsertti on ilmainen mutta ohjelmalehti maksaa vaikka 5 euroa niin se on minusta ok. Lahjojen paketoinnista pitäisi saada laittaa suoraan hinta suuri paketti 5 euroa ja pieni paketti 2 euroa tms. tai sitten kauppiaat voisivat maksaa paketoijile jonkun kiinteän maksun.

Maailmassa on yllättävän paljon hörhöjä jotka käyttävät surutta hyväksi kaiken ilmaisen tai tosiaan kiittelevät sujuvasti ihan "tyhmänä" maksun suhteen.

Itsellä törkein vastaan tullut oli veteraanikeräykseen osallistunut nainen joka kirjoitti nimen listaan ja työnsi rahan kouraan ja painui käytännössä juosten pois. Katsoin listaa niin listassa luki 50 euroa ja annettu summa olikin sitten 50 snt. kai tuosta hyvä mieli tulee kun voi muka esittää suurlahjoittajaa.

Vierailija
9/19 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin teininä jo valmiiksi innostunut buddhalaisuudesta ja hindulaisuudesta ja etsin tohkeissani tietoa näistä. Kerran sitten kohtasin kadulla tällaisen krishnatyypin, joka sanoi alkajaisiksi, että haluaa lahjoittaa mulle tuon kirjan, teiniminäni oli aivan haltioissaan ja kiittelin kirjasta ja rupesin tunkemaan sitä laukkuun. Siinä vaiheessa tää äijä ilmoittaa tylysti, että se maksaa 20mk ja vaati kirjan takaisin.

Ei kai siinä mitään, jokainen saa kaupata mitä haluaa, mutta ällöttää tuollainen teinien huiputus. Sekin äijä bongasi mut ihan siksi kun näytin otolliselta hyväuskoiselta teiniltä, mitä olinkin.

Vierailija
10/19 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai "maksa mitä haluat".

Kerran eräs mukavanoloinen hare krishna tuli hyvin oma-aloitteisesti jakelemaan kookospalloja. Olin ehkä 16-vuotias. Ihan omantunnon mukaan maksu! Kaivelin teinin rahavarastojani ja kysyin : "kelpaako 50cnt?" Vastaukseksi tuli ilme, joka hyvin selvästi kertoi että se ei ollut tarpeeksi, mutta pakko oli pallerot (2kpl) antaa kun meni jo sanomaan, että kaikki raha kelpaa.

Vähän aikaa sitten tuli kutsu meditaatiopiiriin tms. tutulta, joka noita harrastaa. Joku kysyi, maksaako, ja vastaus: "omantunnon mukaan, esimerkiksi 5€". Mun mielestä 5€ on aika kova summa harrastuskerrasta, missä lähinnä ollaan hiljaa. Ehkä pienemmällä summalla olisi voinut osallistua, mutta tuon jälkeen ei kehdannut.

Kokemuksia?

No 5€ ei ole paha, jos meditaatiota ohjaa luotettava ammattilainen. Ikävä kyllä monilla on ”gurutaipumusta”. Jos meditaation (tai jonkin muun henkisen jutun, tai vaikka joogan) ohjaaja alkaa tehdä itsestään tähteä ja itse asia jää sivuosaan, juokse ja kovaa. Näitä gurutyyppejä esiintyy siis ihan kaikissa henkisissä ja hengellisissä suuntauksissa. Myös esim. kristinuskossa.

T. Meditaatiota harrastanut

Vierailija
11/19 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai "maksa mitä haluat".

Kokemuksia?

No 5€ ei ole paha, jos meditaatiota ohjaa luotettava ammattilainen. Ikävä kyllä monilla on ”gurutaipumusta”. Jos meditaation (tai jonkin muun henkisen jutun, tai vaikka joogan) ohjaaja alkaa tehdä itsestään tähteä ja itse asia jää sivuosaan, juokse ja kovaa. Näitä gurutyyppejä esiintyy siis ihan kaikissa henkisissä ja hengellisissä suuntauksissa. Myös esim. kristinuskossa.

Mutta mitä tulee näihin ”omatunnon mukaan”-hinnoitteluihin, niin ne ovat yleensä vähintään inhottavia tilanteita ja joskus myös epäilyttäviä. Henk. koht. pidän parempana jos on selkeä hinta -tai sitten oikeasti omantunnon mukaan lippaaseen tms.

Vierailija
12/19 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos konsertti on ilmainen mutta ohjelmalehti maksaa vaikka 5 euroa niin se on minusta ok. Lahjojen paketoinnista pitäisi saada laittaa suoraan hinta suuri paketti 5 euroa ja pieni paketti 2 euroa tms. tai sitten kauppiaat voisivat maksaa paketoijile jonkun kiinteän maksun.

Maailmassa on yllättävän paljon hörhöjä jotka käyttävät surutta hyväksi kaiken ilmaisen tai tosiaan kiittelevät sujuvasti ihan "tyhmänä" maksun suhteen.

Itsellä törkein vastaan tullut oli veteraanikeräykseen osallistunut nainen joka kirjoitti nimen listaan ja työnsi rahan kouraan ja painui käytännössä juosten pois. Katsoin listaa niin listassa luki 50 euroa ja annettu summa olikin sitten 50 snt. kai tuosta hyvä mieli tulee kun voi muka esittää suurlahjoittajaa.

Kauppias taitaa ostaa joulupaperit ja tarjota paikan paketointiin. Kauppiaan kannalta paketointi on palvelua asiakkaile ja toivotaan että hyväntahtoiset ihmiset antavat rahaa paketoijille, jotka useinmiten keräävät rahaa johonkin harrastustoimintaan.

Vierailija
13/19 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai "maksa mitä haluat".

Kokemuksia?

Tuo vähän riippuu mitä sillä meditaatiolla tavoittelee. Jos tavoittelee esim. henkistä valaistumista, siitä voi olla hyötyäkin että siellä on paikalla oikea "guru", siis itse oikeasti pysyvästi valaistunut. Mulla on ollut 2 kertaa mahdollisuus osallistua meditaatioon tällaisen ihmisen paikalla ollessa ja jotenkin se koko energia oli aivan erilainen kuin normaalitilanteessa, hiljaisuus ja rauha tuli mieleen ihan itsestään.

Vierailija
14/19 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan antanut noille paketoijille mitään. Minusta elämän realiteettien opettaminen nuorelle ihmiselle on paras lahja tuossa tilanteessa.

Vierailija
15/19 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai "maksa mitä haluat".

Kokemuksia?

Kyllä! Siinä mielessä nämä vapaaehtoiset mutta usein hyvinkin raamitetut maksut ovat epäilyttäviä, että näillä ”opettajilla” on usein ”meditaatioon” tai mihin ikinä ihan ikioma perstuntumakoulutus - jos edes sitä.

Vierailija
16/19 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai "maksa mitä haluat".

Kokemuksia?

Tuo vähän riippuu mitä sillä meditaatiolla tavoittelee. Jos tavoittelee esim. henkistä valaistumista, siitä voi olla hyötyäkin että siellä on paikalla oikea "guru", siis itse oikeasti pysyvästi valaistunut. Mulla on ollut 2 kertaa mahdollisuus osallistua meditaatioon tällaisen ihmisen paikalla ollessa ja jotenkin se koko energia oli aivan erilainen kuin normaalitilanteessa, hiljaisuus ja rauha tuli mieleen ihan itsestään.

Henkinen aito Guru ei rahasta _koskaan_. Tämä on se tärkein suuntaviitta henkisellä tiellä!

Vierailija
17/19 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haret on joskus aika hauskoja, ainakin kun koettavat myydä vapaaehtoiseen hintaan Bhagvid ghitaa ja sitten ilmoittaa melkein oikeaoppisella tervehdys+hymyllä että jo kyseisen kirjan lukenut. Meni kaveri ihan hämminkiin jäi sinne seisomaan suu aiki lähemmäs minuutiksi.

Vierailija
18/19 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan antanut noille paketoijille mitään. Minusta elämän realiteettien opettaminen nuorelle ihmiselle on paras lahja tuossa tilanteessa.

Totta kyllä, onhan se hyvä tietää, että elämässä tulee vastaan törkeitä ihmisiä, jotka eivät voi saamastaan palvelusta antaa palkkioksi edes kymmentä senttiä hyväntekeväisyyteen.

Vierailija
19/19 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toi lahjapaketoinnissa senttiäkään antamattomuus on kyllä tosi röyhkeää, varsinkin kun lahjakuormat ovat omille, ehkä saman ikäisille kakaroille eikä rahasta ole varmasti puute.