Tiesitkö, että vihreät silmät ovat maailman harvinaisimmat?
Suomessa vihreäsilmäisiä on kuitenkin paljon, joten se saa monet meistä uskomaan, että vihreäsilmäisyys olisi yleisempää kuin sinisilmäisyys :)
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Tiesin ja kaikki sinisilmäiset ovat sukua keskenään.
"Silmien väri kertoo kantajansa tuottaman melaniinin määrästä: mitä vähemmän kyseistä väriainetta on, sitä vaaleampi iiris on.
Aihetta tutkinut Kööpenhaminan yliopiston professori Hans Eiberg on kertonut, että itse asiassa kaikki ihmiset olivat alkujaan ruskeasilmäisiä. Jossakin vaiheessa kuitenkin tapahtui geenimutaatio, joka rajoitti silmien erittämän melaniinin määrää. Näin syntyi ensimmäinen sininen silmäpari.
Koska kaikki sinisilmäiset polveutuvat yhdestä yksittäisestä geenimutaatiosta, heillä kaikilla on yksi ja sama esi-isä. Tämä taas tarkoittaa, että kaikki sinisilmäiset ovat keskenään sukua. "
Mulla on semmoset oliivinvihreät silmät missä on ruskeita pilkkuja. Onks nää nyt vihreet vai ruskeet?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tarkoittaa sellaisia selkeän vihreitä silmiä, koska vihertävän ruskeat eivät ole kovin harvinaiset. Sellaisia syvän vihreitä tai omenan vihreitä näkee kyllä harvoin.
Entäs jos on sinivihreät? Tuskinpa ovat kovin yleiset maailmanlaajuisesti, kun ovat yhdistelmä harvinaisista väreistä?
T. Sinivihreäsilmäinen, jolla äiti vihreäsilmäinen ja isä sinisilmäinen
Vierailija kirjoitti:
Onhan sinisilmäisyyskin harvinaista globaalisti. Eihän meitä ole kuin pohjoismaissa ja satunnaisia muualla.
Kyllähän ne siniset silmät aika harvinaiset kuitenkin ovat - varsinkin tuolla eteläisellä pallonpuoliskolla. Kun olin matkalla Aasiassa ja Australiassa, huomasin, että ihmiset katsoivat aika tarkkaan silmiäni. Ei silmiini, vaan silmiäni - ja vähän ihmettelin sitä, koska ei ne mitenkään kummalliset ole, kierot tai eri korkeuksilla. Kunnes erään kosmetiikkaliikkeen myyjätär alkoi ihastella silmieni väriä ja sanoi, että on niin kateellinen sinisistä silmistäni. Ja minä ihmettelin vastaan, että mitäs näissä nyt muka outoa on - itselläsi on aivan mahtavan väriset tummanruskeat näkimet. Sitten kerroin siitä, kuinka ihmiset katsovat silmiäni, että siitäkö se johtuu. Hän kehotti katsomaan takaisin, en näkisi sinisiä, vihreitä tai harmaita silmiä kenelläkään (tai sitten tyyppi on pohjoismaalainen turisti). Ja totta - melkein kaikilla oli ruskeat silmät! Matkailu avartaa - jopa silmiä =D
Tiedän. Nuoruudenrakkaudellani, jonka kanssa olin yhdessä 6 vuotta, oli vihreänharmaat silmät. Vihreänharmaa väri periytyy miehen isänpuoleista suvusta, jotka ovat Lapin sallalaisia.
Nykyisellä miehelläni on siniset silmät.
Mulla on itselläni smaragdinvihertävät silmät ja keskellä vähän kellanruskeaa väriä. Ovat kyllä kaunein piirre mun kasvoissa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi kun menin mokaamaan tämän ja alapeukkuja tulee kuin sieniä sateella xD
AP
Annoin sulle yläpeukun jotta tulisi parempi mieli <3
Tämä oli sydämellisin kommentti, jonka olen koskaan täällä saanut. 💗
AP
Kaikki haluavat tuntea itsensä harvinaislaatuisiksi. Kilpailua oikein siitä kuka nyt on silmiensä kanssa se harvinaisin! :D
Vierailija kirjoitti:
Kaikki haluavat tuntea itsensä harvinaislaatuisiksi. Kilpailua oikein siitä kuka nyt on silmiensä kanssa se harvinaisin! :D
NIIN?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on semmoset oliivinvihreät silmät missä on ruskeita pilkkuja. Onks nää nyt vihreet vai ruskeet?
Kuulostavatpa kauniilta! Äidilläni on puolestaan ruskeat silmät, joissa on vihreitä pilkkuja. Jo edesmenneen isäni silmät olivat siniharmaat.
Etelän maissa joissa on paljon väestöä ei juuri "värillisiä" silmiä näe- vain eri sävyisen ruskeita. Joillain on lähes mustat silmät.
Suomessa sellainen vihreänharmaa on tosi tavallinen väri, samoin siniharmaa. Puhtaan siniset silmät ovat ehkä vähän yleisempiä kuin puhtaan vihreät jotka eivät ole rusehtavat tai harmahtavat. Jos näistä saisi valita, ottaisin kyllä vihreät. Se on kyllä kaunein väri.
Malla_tunturi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostavatpa kauniilta! Äidilläni on puolestaan ruskeat silmät, joissa on vihreitä pilkkuja. Jo edesmenneen isäni silmät olivat siniharmaat.
Mulla myös on tuollaiset! Oliivinvihreät, molemmissa iiriksissä muutamia tummanruskeita pilkkuja kuin soijakastiketta. Omat vanhemmat toinen ruskea- ja toinen sinisilmäinen. Tytär (ruskeasilmäinen kuten isänsäkin) väittää pilkkujen olevan pisamia? En ole muuten pisamainen. Tässä on juttukin niistä (vaikea kuvitella, että näillä leveysasteilla olisi saanut liikaa aurinkoa). https://www.rd.com/health/conditions/eye-freckles-reveal-about-your-hea…
Itselläni on vihertävän harmahtavan sinertävät silmät, joissa on keltainen rengas pupillin ympärillä. Eikö näitä ole aika paljon suomessa.
Miten on muuten mahdollista että mulla on vihreät silmät ja lapsen isällä on myös vihreän ruskeat silmät mutta lapsella on vaalean siniset? Toki lapsen isoisällä minun puoleltani on siniset silmät ja isoäidillä isänsä puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Miten on muuten mahdollista että mulla on vihreät silmät ja lapsen isällä on myös vihreän ruskeat silmät mutta lapsella on vaalean siniset? Toki lapsen isoisällä minun puoleltani on siniset silmät ja isoäidillä isänsä puolelta.
Se johtuu siitä, että teillä molemmilla on sinisilmäisyysgeeni, mutta koska se on väistyvä geeni, tarvitaan tietty yhdistelmä eli molemmilta vanhemmilta se sinisilmäisyysgeeni, ja teille ei ole sattunut sitä yhdistelmää, teidän silmänne ovat tuon väriset kuin ovat. Lapsellenne on sitten tullut teiltä molemmilta tuo geeni. Silleen.
Luulin että harmaat on harvinaisimmat.
Annoin sulle yläpeukun jotta tulisi parempi mieli <3