Ilmoitatteko/kysyttekö erikoisruokavalion juhliin?
Luin tuota "pilaa juhlat yhdellä lauseella"-ketjua ja ihmettelin, että tuleeko keliaakikot ja vegaanit yllätyksenä?
Itte ruokavammaisena olen tottunut ilmoittamaan ruokavalioni etukäteen, ettei se tule yllätyksenä juhlapaikassa ja vältämme kaikki nolon tilanteen.
Yleensä otan myös evästä autoon varuilta, koska kaikkia ei kiinnosta tai taitoa ei löydy järjestää erikoisruokaa.
Kommentit (8)
Kysyn, mutta en ilmoita omistani, jos ei kysytä. Voin olla juhlissa syömättäkin. Lähipiirini tietenkin tietää mun ruokarajoitteeni ja osaavat varautua niihin.
Itse ainakin kyselisin etukäteen erityisruokavaliot/allergiat/laktoosittomat niin tietää mitä laittaa tarjolle. Ihan perus juttu.
Minulla ei ole erityisruokavaliota, joten en ilmoita. En kyllä syö sokeria, mutta aina jotain sokeritonta löytyy ja ei se niin tiukka juttu ole, etteikö siitä voisi tiukan paikan tullen vähän tinkiä. En edes oleta, että tykkäisin kaikista juhlapaikan tarjoiluista, joten voin hyvin valkata itselleni sopivat ja mieluiset.
Kysyn erityisruokavaliot kyllä - meidän juhlavieraissa on ihmisiä, joilla on keliakiaa, maito- ja muna-allergiaa yms, niin vaikka alan jo muistaa kaikki, varmistan ne aina. Ja pyrin siihen, että jokainen vieras saa edes jotain suuhunpantavaa. Meillä on perhepiirissä myös vegaani, joten ainakin yksi tai kaksi juttua ovat vegaanisia - sillä kuittaantuu myös maito- ja muna-allergiset. Ei minulle ole iso asia laittaa sellaisia tarjottavia, että jokainen saa jotain - sitä on tietysti aika mahdoton järjestää, että kaikki sopisi kaikille. Mutta ei kai se ole tarkoituskaan?
Kysyn aina juhliin, muuten vain kyläilyille en aina hoksaa kysyä ajoissa, ilmoittaa ei tarvitse kun meillä ei ole sellaisia. Mutta läheskään kaikki esim. lasten synttärikutsut ei sisällä kysymystä. Lasten kavereiden vanhemmat eivät ilmoita kysymättä (esim. meille on tullut päiväksi kylään/hoitoon 6-vuotias jolle olin lapseni kertoman perusteella varannut soijattoman ja maidottoman ruuan, minkä varmistin vanhemmalta hänen tuodessaan lasta, mutta jos oma lapseni ei olisi kertonut ennakkoon niin olisi ollut kyläilijälapsen oman tietämisen/muistamisen varassa ja makaronilaatikko valmiiksi lehmiksellä tehtynä).
Vierailija kirjoitti:
Kysyn erityisruokavaliot kyllä - meidän juhlavieraissa on ihmisiä, joilla on keliakiaa, maito- ja muna-allergiaa yms, niin vaikka alan jo muistaa kaikki, varmistan ne aina. Ja pyrin siihen, että jokainen vieras saa edes jotain suuhunpantavaa. Meillä on perhepiirissä myös vegaani, joten ainakin yksi tai kaksi juttua ovat vegaanisia - sillä kuittaantuu myös maito- ja muna-allergiset. Ei minulle ole iso asia laittaa sellaisia tarjottavia, että jokainen saa jotain - sitä on tietysti aika mahdoton järjestää, että kaikki sopisi kaikille. Mutta ei kai se ole tarkoituskaan?
Näinpä juuri. Ittekin yhdistelen vegaanit ja maidoton/munaton yhteen :)
Itse olen hirveän otettu, jos minulle on yksi sopiva syötävä pöydässä. En todellakaan oleta, että kaikki tarjottava muutettaisiin yhden ruokavalion takia tietynlaiseksi :D Se olisi turhan vaikeaa ja joskus kallistakin!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lisäkysymys: onko mahdollinen poikkeava ruokavalionne aiheuttanu hankalaa tai huvittavaa tilannetta juhlissa tai vaikka ravintolassa?
Ap
Nro 2 vastaa: ei ole. Ravintoloista saa aina jotain, mitä voin syödä. Juhlissa yms oletan, että jos juhlien järjestäjä ei kysy erikoisruokavalioista, silloin hänen ei ole tarkoituskaan ottaa erikoisruokavalioita huomioon ja tällöin syön riittävästi jo ennen juhlia sekä otan jotain evästä itselleni mukaan.
Kyllä minä kysyn aina. Tapahtumia työn puolesta järjestävänä tämä asia on selkärangassa.
En taitaisi kuitenkaan ilmoitella ruokavaliostani, jos sitä ei kysytä.
Lisäkysymys: onko mahdollinen poikkeava ruokavalionne aiheuttanu hankalaa tai huvittavaa tilannetta juhlissa tai vaikka ravintolassa?
Ap