Ei enään ikinä britanniaan
Tulin eilen kotiin viikon mittaiselta britannian reissulta ja täytyy sanoa että ihan kun olisi aikakoneessa matkustanut. Asunnot kylmiä joka huoneessa kokolattiamatot ja kylmä kuumahanat erikseen. Osa lämmittää vieläkin hiilellä ja maksaa shekeillä. Koko maassa on kuulemma pahempi byrokratia entä suomessa ja julkinen liikenne tökkii todella pahasti. Järvet ja joet ovat saastuneita ja ruoka on pahaa ihmiset ovat myös aika erikoisen näköisiä. Ei enään ikinä takaisin asiat menevät varmasti "parempaan" suuntaan kun eroavat EU:sta mutta itepähän ovat äänestäneet
Kommentit (17)
Aika iso osa maapallosta todellakin on kehitysmaata verrattuna Suomeen. Jopa Ruotsikin on taantumassa sellaiseksi.
Jaa. Minä olen majaillut vain moderneissa hotelleissa briteissä ja maksanut luottokortilla, eikäpä tuo ole Lontoon metrokaan tökkinyt. Aina on päästy. Ja junalla muuallekin.
Ei ole ollut kylmä ja vesikin on virrannut yhdestä hanasta.
Hehe, matkailu avartaa! Olet nyt sitten kokenut erilaista elämää kuin Suomessa. :)
Olen asunut Briteissä yli 10v, ja ihan hyvä maa tämä on asua. Turvallinen yhteiskunta, palvelut pelaavat, julkinen terveydenhoito on maineestaan huolimatta todella hyvä ja monessa asiassa kuten nettishoppaamisessa ollaan todella hyvällä tolalla.
Meille on esimerkiksi tullut ruoka Tescosta ovelle (tai keittiöön) kannettuna viikottain vuosikymmenen. Palvelu maksaa GBP6 kuukaudessa, ja samalla jäsenyydellä saa ilmaiset toimitukset Tesco Directistä jossa myydään vaatteita, kodin tavaraa silitysraudoista sohviin jne. Tescon ruokavalikoimaan kuuluvat myös viinit ja muut alkoholit :)
Terveyskeskusmaksuja ei ole. Hammashoito on ilmaista alle 16v, ja hinnat aikuisillekin kohtuulliset. Paikka hampaaseeni maksoi 30 puntaa, ajan sain kahden viikon päähän koska halusin ilta- ajan viideltä. Keskipäiväajan olisi saanut seuraavana päivänä. Normitarkastus mahdollisine röntgeneineen ja puhdistuksineen on 26 puntaa.
Lapsen rillit ovat ilmaiset, kaksi paria ja jopa molempien hajottua kolmas pari 0 puntaa. Taas aikoja saa joustavasti ja nopeasti.
Asuminen vaati hiukan totuttelua, mutta meillä on alakerrassa puulattiat, yläkerrassa kokolattiamatot, hyvä keskuslämmitys ja sekoitehanat :)
Yksi asia jota kaipaan Suomalaisesta rakennuskulttuurista on lattiakaivo. Uskomattoman upea keksintö :)
Olen itsekin ollut noissa asunnoissa. Eipä ole kehumista varsinkaan talvisaikaan.
Ja viikon matkan jälkeen tunnet maan perin pohjin? Olen asunut Englannissa kaksi vuotta ja mielestäni se on aivan mielettömän ihana maa. Kulttuuria, historiaa, ystävällisiä ihmisiä.
Kyllä britit nyt varmaan huokaavat helpotuksesta päätöksesi jälkeen..
P.S. Ei sanota enääN vaan enää!! voi taivas..
Olen asunut taalla kohta nelja vuotta ja aluksi tuntui etta en kotiudu tanne ikina ja koin jopa pienen kulttuurishokin mutta kylla se siita sitte pikkuhiljaa alkoi rullaamaan kummassakin maassa on puolensa ja matkailu avartaa.
British English on kyllä kauhean kuuloista ja paskan tärkeää pärinää. Ihan sen takia ei Brittein saaret kiinnosta ollenkaan.
Viikossa sait maasta noin mahtavan käsityksen. Olitko Dinglejen luona Emmerdalessa?
Minusta kokolattiamatot on ihania. Kaipaan noita erillisiä kuuma ja kylmähanoja. Liikenne on jotenkin helpompi siellä, tuntuu luonnollisemmalta niin päin.
Britit ovat luonnollisesti erilaisia ulkonäöltään kuin me suomalaiset. Ei siinä ole mitään kummallista, eipä aasialaisetkaan samalta näytä kuin me. Brittimiehet ovat omaan silmääni komeampia kuin keskiverto suomalainen. Mutta makuasioitahan nämä ovat toki.
Tulipas hirveä ikävä takaisin Englantiin. :'(
Vierailija kirjoitti:
Hehe, matkailu avartaa! Olet nyt sitten kokenut erilaista elämää kuin Suomessa. :)
Olen asunut Briteissä yli 10v, ja ihan hyvä maa tämä on asua. Turvallinen yhteiskunta, palvelut pelaavat, julkinen terveydenhoito on maineestaan huolimatta todella hyvä ja monessa asiassa kuten nettishoppaamisessa ollaan todella hyvällä tolalla.
Meille on esimerkiksi tullut ruoka Tescosta ovelle (tai keittiöön) kannettuna viikottain vuosikymmenen. Palvelu maksaa GBP6 kuukaudessa, ja samalla jäsenyydellä saa ilmaiset toimitukset Tesco Directistä jossa myydään vaatteita, kodin tavaraa silitysraudoista sohviin jne. Tescon ruokavalikoimaan kuuluvat myös viinit ja muut alkoholit :)
Terveyskeskusmaksuja ei ole. Hammashoito on ilmaista alle 16v, ja hinnat aikuisillekin kohtuulliset. Paikka hampaaseeni maksoi 30 puntaa, ajan sain kahden viikon päähän koska halusin ilta- ajan viideltä. Keskipäiväajan olisi saanut seuraavana päivänä. Normitarkastus mahdollisine röntgeneineen ja puhdistuksineen on 26 puntaa.
Lapsen rillit ovat ilmaiset, kaksi paria ja jopa molempien hajottua kolmas pari 0 puntaa. Taas aikoja saa joustavasti ja nopeasti.
Asuminen vaati hiukan totuttelua, mutta meillä on alakerrassa puulattiat, yläkerrassa kokolattiamatot, hyvä keskuslämmitys ja sekoitehanat :)
Yksi asia jota kaipaan Suomalaisesta rakennuskulttuurista on lattiakaivo. Uskomattoman upea keksintö :)
Maksatko kolmannet rillit 0 punnan rahalla vai? Erikoinen rahajärjestelmä.
Kuinka monessa asunnossa kävit viikon aikana?
Sinä joka ikävöit lattiakaivoa! Käytetäänkö Briteissä siis aina sitä kylpyammesuihkuyhdistelmää?
No voi harmi ettet tykännyt :( Minä nyt silti aion kesällä matkustaa taas Britanniaan, toivottavasti et pahastu siitä. Oliko muuten Meganin ja Harryn häiden jälkeen matkamuistomyymölöissä alennetuilla hinnoilla hääjuttuja? Haluaisin ainakin M&H-lasinaluset, ehkä avaimenperänkin? (Ja pääsitkö maistamaan häiden nimikko-olutta?)
Aloittaja on varmaan käynyt Royston Vaseyssa, siitä tämä kauhu ja pelko.
Ei enään, enääN koskaan!