Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huumeäidit

Vihainen sijaisäiti
29.05.2018 |

Olen niin vihainen kaikille huumeäideille, jotka käyttävät raskausaikana huumeita.
Itsekkyyttä kympillä.
Minulla on pieni poika sijoitettuna ja todettiin älyllinen kehitysvamma, juuri äidin raskausaikaisen käytön vuoksi.
On se niin väärin.
Suomen laki on perseestä, koska vaikka äiti aiheuttanut vauriot, koskaan häntä ei tuomita oikeudessa teostaan.
Ja kaikista parasta on se, että mahdollisuus on aina saada lapsi vielä takaisin☹️.
Olen niin vihainen, etten tiedä kuinka päin pyörisin..

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihainen sijaisäiti kirjoitti:

Olen niin vihainen kaikille huumeäideille, jotka käyttävät raskausaikana huumeita.

Itsekkyyttä kympillä.

Minulla on pieni poika sijoitettuna ja todettiin älyllinen kehitysvamma, juuri äidin raskausaikaisen käytön vuoksi.

On se niin väärin.

Suomen laki on perseestä, koska vaikka äiti aiheuttanut vauriot, koskaan häntä ei tuomita oikeudessa teostaan.

Ja kaikista parasta on se, että mahdollisuus on aina saada lapsi vielä takaisin☹️.

Aiheesta olet vihainen. Olen aiemminkin ilmaissut mielipiteeni näiden huume/päihdeäitien aiheuttamista vaurioista lapsilleen. MIelestäni nämä äidit pitäisi tuomita tahallisesta ruumiinvamman tuottamisesta!!Ja eikä mitään ehdollista! Omalla toiminnalla ihmiselämän pilaaminen on tuomittavaa! 

Vierailija
2/32 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä surullista. Vaikka elämä ois kuinka vaikeeta niin miks ihmeessä pitää yrittää selvittää omia ongelmiaan huumeilla? Pahentaa ongelmia vielä monenkertaisesti. :(

N18

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En epäile kertomaasi. Mutta ammattilisessa mielessä, sijaisvanhempana myös  sekä hoitoalan ammattilaisena kiinnostaa, miten on voitu todeta asia? Millä tavalla on todettu lapsen vamman aiheutuneen juuri huumeesta?

Vierailija
4/32 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistetusti käyttänyt huumeita raskausaikana ja neurologisia vammoja aivoissa.

Vierailija
5/32 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten on todistettu vammojen johtuneen huumeista?

Vierailija
6/32 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo toinen sijaisvanhempi ja tiedän samantapaisen jutun. Erikoislääkäri sanoi, että ei voi tietää mistä mikin johtuu. Neurologisia ongelmia kun voi olla kenellä tahansa. En siis missään nimessä tarkoita, että huumeiden käyttö olisi sallittavaa. Eikä varmasti ole kehittyvälle lapselle hyväksi. Mutta ihmettelen miten lääkäri on voinut tietää, että vamma johtuu huumeesta?

Vierailija
7/32 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyyttä kympillä.

On se niin väärin.

Sinulla on pienokainen ja vellot itseesi vihaa ympärillesi?

Pitäisiköhän se vauva ottaa sinultakin pois. Ihan oikeasti.

Jos viha on ainut tunteesi kun pienokainen on lähelläsi niin anna pois se vauva ja vähän äkkiä.

Et ole kypsä vanhemmaksi.

Vierailija
8/32 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakkauttarakkauttarakkautta kirjoitti:

Itsekkyyttä kympillä.

On se niin väärin.

Sinulla on pienokainen ja vellot itseesi vihaa ympärillesi?

Pitäisiköhän se vauva ottaa sinultakin pois. Ihan oikeasti.

Jos viha on ainut tunteesi kun pienokainen on lähelläsi niin anna pois se vauva ja vähän äkkiä.

Et ole kypsä vanhemmaksi.

Tuossa on ihan todellista asiaa. Ja  jos ei voi olla aivan varma mistä mikäkin asia johtuu, ei saa itse tehdä johtopäätöksiä. Lasta saa ja täytyy rakastaa ihan sellaisenaan. Jossain vaiheessa lapselle täytyy kertoa vammastaan sen mitä tietää. Silloin lapselle ei saa sanoa, että vammasi johtuu äitisi toimista. Ellei ihan varmasti niin ole. Ja jos onkin täysi varmuus, niin täytyy miettiä tarkoin miten kertoo. Alkoholin aiheuttamista vaurioista ainakin vaikeimmat lääkäri pystyy todentamaan. Huumeiden suhteen ei yleensä näin ole. Sijaisvanhempana herkästi ajattelee asioita tunteella. Mutta täytyy olla varma ja ellei ole, ei voi sanoa mitään varmasti. Vihasta ei ole mitään hyötyä. Lapsi vaistoaa vihan eikä se ole hänelle hyväksi. Sanoo se toinen sijaisvanhempi.

Vierailija
9/32 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin rakastan lasta.

Enkö saisi olla yhtään tuohtunut äidin aiheuttamasta joka päiväiseen arkeen tuomasta vaivoista?

En tietenkään lapselle sitä sanoisi, hän voi ne nähdä sitten täysi ikäisenä ihan sairaalan ja soskujen papereista.

Vierailija
10/32 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin kun diagnoosin sain kuulla tällä viikolla. Lapsi ei ole enää vauva.

Asiahan oli etten hyväksy raskausaikaista huumeiden tai päihteiden käyttöä😤

Vierailija
11/32 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Enkö saisi olla yhtään tuohtunut äidin aiheuttamasta joka päiväiseen arkeen tuomasta vaivoista?

En tietenkään lapselle sitä sanoisi, hän voi ne nähdä sitten täysi ikäisenä ihan sairaalan ja soskujen papereista.

Vastaatko kuitenkin kysymykseen miten lääkäri on todennut vamman aiheutuneen juuri huumeesta?

Vierailija
12/32 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua vastata, koska tapaus voi yksilöityä liikaa.

Lääkäri on kyllä myöntänyt johtuneen niistä, nun kysyin.

Vierailija
13/32 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Varmasti voisit kertoa, kun nytkin olet jo kertonut paljon.  Tuollainen kun ei oikeastaan ole mahdollista.

Vierailija
14/32 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassa päihdeäidit voidaan määrätä pakkohoitoon.  Eivät pysty silloin pilaamaan yhtälailla syntymättömän lapsen elämää. Huumeäitien lapsilla on syntyessään aivan hirveät vieroitusoireet. Vauvojen vieroitus kestää pitkään.  Vieroituslääkkeenä on morfiini, eli vastasyntyneille aletaan heti syntymän jälkeen antamaan jatkuvalla syötöllä morfiinia, annosta lasketaan hiljalleen. Siinä en näe mitään oikeutta että vauva joutuu heti syntyessään kärsimään vieroitusoireista. Raskauden aikainen päihteidenkäyttö on Norjassa kriminalisoitu, nimikkeenä syntymättömän lapsen kemiallinen pahoinpitely. 

Vierailija
15/32 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Vastaatko kuitenkin kysymykseen miten lääkäri on todennut vamman aiheutuneen juuri huumeesta?

Lopeta jo. Tuo sun terävä haastattelutyyli on vaan ärsyttävä.

Jos kertoisin sulle, että mulla on fas tai tunnen henkilön jolla on fas, kysyisit varmaan, että millä metodilla lääkäri teki diagnoosin.

Vierailija
16/32 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Varmasti voisit kertoa, kun nytkin olet jo kertonut paljon.  Tuollainen kun ei oikeastaan ole mahdollista.

Siis mikä ei ole mahdollista? Mahdollista on se, että tapaus voi yksilöityä liikaa, ja se, että lääkäri on kertonut sijaisäidille vaurion syyn, ja se, että huumeet vaurioittavat sikiötä. 

Vierailija
17/32 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjassa päihdeäidit voidaan määrätä pakkohoitoon.  Eivät pysty silloin pilaamaan yhtälailla syntymättömän lapsen elämää. Huumeäitien lapsilla on syntyessään aivan hirveät vieroitusoireet. Vauvojen vieroitus kestää pitkään.  Vieroituslääkkeenä on morfiini, eli vastasyntyneille aletaan heti syntymän jälkeen antamaan jatkuvalla syötöllä morfiinia, annosta lasketaan hiljalleen. Siinä en näe mitään oikeutta että vauva joutuu heti syntyessään kärsimään vieroitusoireista. Raskauden aikainen päihteidenkäyttö on Norjassa kriminalisoitu, nimikkeenä syntymättömän lapsen kemiallinen pahoinpitely. 

Hienoa kuulla, hyvä Norja! Koitetaan saada Suomeen sama kriminalisointilaki. Olen aivan varmasti allekirjoittamassa aloitteen, jos jollain on aikaa tehdä se. 

Vierailija
18/32 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo toinen sijaisvanhempi ja tiedän samantapaisen jutun. Erikoislääkäri sanoi, että ei voi tietää mistä mikin johtuu. Neurologisia ongelmia kun voi olla kenellä tahansa. En siis missään nimessä tarkoita, että huumeiden käyttö olisi sallittavaa. Eikä varmasti ole kehittyvälle lapselle hyväksi. Mutta ihmettelen miten lääkäri on voinut tietää, että vamma johtuu huumeesta?

mielestäni jo itsessään se, että on tietoisesti käyttänyt huumeita raskausaikana, on rangaistava vääryys. samat sille onko vammoja vai ei tai voidaanko ne todistaa huumeista johtuviksi, mutta riskille altistaminen on anteeksiantamatonta.

Vierailija
19/32 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Väitätkö ettei lapselle aiheudu vammoja huumeiden käytöstä?

Kyllä todellakin on mahdollista.

Ja jättää jälkensä kyllä.

Vierailija
20/32 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amlenirjoitan myös varmasti tuon aloitteen, bos sellainen joskus tulee.