Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hampaan poisto - hyytymä irtosi, mitä nyt??

Vierailija
29.05.2018 |

Kävin eilen leikkauksellisessa hampaan poistossa. Hyytymä oli kiinni eilis aamusta tähän asti. Olen koittanut olla todella, todella varovainen, mutta äsken se hyytymä oli irronnut syödessäni! :/

Mitäs ihmettä nyt sitten? Kuoppa on valkoinen... Kipua ei tunnu, tosin olen ottanut aiemmin tänään särkylääkkeen kuukautiskipujen takia.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erehdyit nyt palstasta. Tämä ei ole hammaslääkärin aseman palsta. Sorry.

Vierailija
2/21 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisin hammaslääkäriin. Mulle kävi sama juttu, tosin siihen sattu ja paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tamppooni siihen hampaan päälle.

Vierailija
4/21 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän kiireinen juttu kyseessä? Uskaltaako odottaa huomiseen?

-ap

Vierailija
5/21 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sinne ja kysy ohjeita. Ainakin mulle neuvottiin hampaan poistossa siltä varalta jos tulee bropleemia.

Vierailija
6/21 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei oo kipuja niin ok. Tuleekin jossain vaiheessa se valkoinen siihen kuoppaan.

Vierailija
7/21 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle ei muka annettu ohjeita siellä lääkärissä tuon varalta?

Vierailija
8/21 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulle ei muka annettu ohjeita siellä lääkärissä tuon varalta?

"-- Jos kipu muuttuu erityisen voimakkaaksi muutaman päivän kuluttua ja heräät öisin särkyyn, ota yhteyttä hoitopaikkaasi. Kyseessä saattaa olla verihyytymän katoaminen poistokuopasta ja asia on syytä selvittää vastaanotolla." 

En oikein osaa sanoa mitä tässä nyt sanotaan. Jos hyytymä on poissa, mutta ei aiheuta kipua, voin olla rauhassa? Näköjään ei kovin kiireellinen homma ole kuitenkaan. Viimeisenä ohjeessa lukee, että ongelmien ilmetessä voi varata lyhyen jälkitarkastusajan. 

Mielelläni kuulisin lisää kokemuksia/tietoa. 

-ap

Vierailija
9/21 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni ei tarvi tehdä mitään, jos ei kipuja ole. Yleensä vaan se tulee ihan älyttömän kipeäksi ilman sitä hyytymää ja siksi sitä pitäisi varjella. Voithan sä huomenna soittaa sinne, jos mietityttää.

Vierailija
10/21 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sinne ja kysy

Vierailija
11/21 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni ei tarvi tehdä mitään, jos ei kipuja ole. Yleensä vaan se tulee ihan älyttömän kipeäksi ilman sitä hyytymää ja siksi sitä pitäisi varjella. Voithan sä huomenna soittaa sinne, jos mietityttää.

Toivottavasti näin. Olen menossa huomenna joka tapauksessa sh:n vastaanotolle, osannee neuvoa eteenpäin hänkin jos on tarvetta. 

Voikohan tuo valkoinen itseasiassa olla sitä hyytymää? Nimittäin tuo kolo ei näytä kovin syvältä, näyttää siis siltä että siitä juurikin puuttuu tuo näkyvä osa hammasta ja vähän yli, mutta ei mitään syvää koloa mihin ruokaa menisi (kuten monet ovat kuvailleet) tmv. Lisäksi ei tuo ihan kovaltakaan näytä, tuskin siis luutakaan? 

-ap

Vierailija
12/21 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän kiireinen juttu kyseessä? Uskaltaako odottaa huomiseen?

-ap

No mulla oli kiireinen, kun sattu ihan helkutisti, mutta en tiedä, onko jos ei satu. Se haava piti avata uudelleen, että tulee uusi verihyytymä. Soita sinne hammaslääkäriin, se tietää parhaiten.

Vierailija
13/21 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se valkoinen on leukaluuta, voi olla tosi kipeä ilman suojaa, mulle hammaslääkäri laittoi siihen luun päälle jotain ainetta,kun hyytymä lähti pois ja alkoi särkeä

Vierailija
14/21 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.google.fi/search?q=leukaluu+hampaat&tbm=isch&source=iu&ictx…:

Kuoppa on siis syvyydeltään suunnilleen niin, että tuo hampaan kaulaosan alaosa on kuopan pohja. Kuopan pohja on siis kokonaan täysin valkoinen, vaikka kyseisessä hampaassa oli ainakin kaksi juurta. Onkohan tuo silti leukaluu mikä tuosta näkyy? :S

-ap

Vierailija
15/21 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin että menisit nyt kuitenkin päivystykseen että raapisivat sulle uuden hyytymän kuopan pohjalle. Ei ehkä nyt ole kipeä, mutta voit esim. aamuyöstä herätä sen luokan jomotukseen että yksikään kaapista löytyvä särkylääke ei siihen tehoa!

Vierailija
16/21 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.google.fi/search?q=leukaluu+hampaat&tbm=isch&source=iu&ictx…:

Kuoppa on siis syvyydeltään suunnilleen niin, että tuo hampaan kaulaosan alaosa on kuopan pohja. Kuopan pohja on siis kokonaan täysin valkoinen, vaikka kyseisessä hampaassa oli ainakin kaksi juurta. Onkohan tuo silti leukaluu mikä tuosta näkyy? :S

-ap

ON ON, mikä muu se voi olla ?😶

Vierailija
17/21 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hyytymä irronnut niin ehdottomasti hammaslääkäriin heti huomenna, kipu tulee olemaan kova!

Katso vielä kuitenkin tarkkaan josko hyytymä onkin paikallaan ja sen päälle alkanut muodostumaan valkoista ”limaa”. Minulla sellaista alkoi muodostua kun paraneminen lähti käyntiin. Epäilen että näin ehkä sinullakin, koska hyytymän irtoamisen kyllä huomaisi, se sattuu niin paljon ettei yksi särkylääke tehoa. Minulle kävi niin ja hammaslääkäri avasi haavaa vähän niin että tuli uusi hyytymä.

Itsekin silloin ihmettelin että mitä ihmeen valkoista siihen kuoppaan on ilmestynyt ja hyyyyyvin varovasti pumpulipuikolla sipaisin pintaa ja se tosiaan oli sellaista valkoista mösnää joka ilmeisesti kuului asiaan.

Kokeile sinäkin pumpulipuikolla jos uskallat. TODELLA varovaisesti! Jos hyytymä on irronnut niin sen kyllä tuntee sitten. Tsemppiä!

Vierailija
18/21 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, jos saat leukaluuhun tulehduksen, kun se on siinä paljaana. Suussa on paljon bakteereita.

Vierailija
19/21 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään epäilyttää niin käy ihmeessä huomenna hammaslääkärillä niin saat asiaan varmuuden. Kuten joku tuossa edellä sanoikin niin pöpöjä on paljon ja mieluummin kannattaa katsoa kuin katua. :)

T. Nro 17

Vierailija
20/21 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin päivystykseen ja kerron nyt tänne vielä siltä varalta että joku vaikka sattuu joskus tämän topicin googlettamaan; 

Päivystäjä kertoi, että koska kyseessä on leikkauksellinen poisto ja haava on ommeltu, on tilanne ok. Neuvoi myös että niin kauan kun ei ole oireita, ei kannata tuota aukkoa tuijotella koska ne tulee näyttämään pahalta. Kaiketi tuo valkoinen siis liittyy tuohon, että on ommeltu ja sillä punaisella klöntillä ei tässä vaiheessa ole merkitystä. 

Huhhuh kun helpotti. :)

-ap