Pienillä ruokavaliomuutoksilla paino laskuun- onnistuuko?
Olen rutkasti lihava, kymmeniä kiloja ylipainoa. Aikoinaan laihdutin kitudiietillä yli 20 kiloa mutta kilot tulivat takaisin korkojen kanssa. Jokaisen suupalan vahtiminen luo ruuanhimoa ja kieltäymykset johtavat sortumiseen, näin minulla. Ajattelin nyt puuttua asiaan seuraavasti: olen juonut tuoremehua ja maitoa aika paljon ja syönyt leipää. Jätän tuoremehun lähes kokonaan pois, rasvatonta maitoa tai muita maitovalmisteita vain kolme annosta päivässä ja leivän määrä vähäiseksi. Myös ruoka-annosten kokoon ja laatuun on tietysti kiinnitettävä huomiota. Lähden tällä liikkeelle. Mitä luulette, tuleeko paino laskemaan? Liikkuminen on lähinnä arkiliikuntaa ja kävelylenkkejä silloin tällöin.
Kommentit (4)
Ainakin painonnousu hidastuu, kun vähentää ruokaa. Sitä ei voi sanoa millaisia määriä nyt syöt ja kuinka paljon ylimääräisiä kaloreita saat. Kulutuksen pitää olla suurempaa kuin energian saannin, ja jos ja kun paino tippuu niin jossain vaiheessa ruokaa on vähennettävä edelleen jotta laihtuminen jatkuu.
Itse olen tuskaillut vuosikaudet painoni kanssa. Laihtuakseni minun on syötävä todella vähän. Millään 1800kcal en laihdu, kun se on minun normasli kulutukseni.
Älä nyt sorru siihen rasvattomuuteen. Jätä sokeri vähemmälle ja ruoka normaalirasvaisena, niin nälänhallinta onnistuu ja ruokamäärät pysyvät kohtuulisina. Ja paino laskee.
Juon nesteinä liikaa ylimääräisiä kaloreita ja juon nyt enemmän vettä janooni. Leivän mussutus vähemmälle ruokailujen yhteydessä.ap
Tulee laskemaan, kun muutat ruoan hiilihydraatti- ja rasvapitoisuuksia.
Tee muutos hiljalleen. Aluksi lantraa tuoremehua vedellä, lisää vähitellen veden osuutta ja ala juoda vaihtoehtoisesti pelkkää vettä. Lopulta jätä tuoremehu kokonaan pois.
Leivän määrää voi pienentää vähitellen samalla tavalla. Aluksi aamiaisella yksi leipä vähemmän kuin ennen, sitten myöhemmin vähennät lisää.