Jos näet pähtyneen henkilön kaatuvan maahan eikä herää, uskallatko mennä auttamaan?
Jos olet yksin raskaana liikenteessä tai pienten lasten kanssa?
Kommentit (17)
En. Jotkut ihmiset ovat humalassa hyvinkin agressiivisia. Kierrän tällaisen hyvin kaukaa.
Yksi kerta "erehdyin" soittamaan ambulanssin tällaisessa tilanteessa. Olin viimeisilläni raskaana ja lapsi rattaissa. Näin, että hengitti, mutta pahoja vuotavia ruhjeita kasvoissa, eikä vastannut puhutteluun. Hätäkeskustyöntekjä alkoi tylyttämään minua, kun en suostunut menemään ravistelemaan ja nipistelemään tätä henkilöä hereille, vaikka sanoin että on kyljellään ja hengittää.
Nykyään en ole enää soitellut ambulanssia päihtyneille, koska en halua ottaa häken haukkuja, jos en halua vaarantaa lapsiani. Jos ei ambulanssin soittaminen riitä auttamiseksi, niin antaa olla. Ajattelen ensisijaisesti omaa ja lasteni turvallisuutta.
Menen auttamaan. Ei kai puolitajuton nuyt kauheaa vaaraa minulle aiheuta.
Työkin jo velvoittaa selvittämään tilanteen, olen siis teholla hoitajana.
En ajattelisi uskallanko, vaan menisin auttamaan. En vain pystyisi olemaan menemättä.
Jokaisen velvollisuus tällaisessa tapauksessa on soittaa poliisille.
Äitini kertoi, että kerran kun hän oli ollut isäni kanssa kävelyllä, he näkivät aitaan nojailevat miehen. Näytti siltä, että siinä joku puliukko vain seisoskelee. Kävivät kuitenkin tarkistamassa tilanteen ja kävi ilmi, että mies oli saanut sairaskohtauksen. Soittivat sitten ambulanssin paikalle, mies oli ollut ikikiitollinen.
Menisin ihan omasta vapaasta tahdostani. Haluan auttaa.
Tietenkin. Hoitajana on pakko. Sitä paitsi ajattelen, että ehkä joku ehkä auttaa minua, jos olen apua vailla. (Epäilen).
Ihminen se päihtynytkin on, ja omaa ihmisarvon. Tietysti autan aina.
En, en edes vaikka en ole raskaana tai lasten kanssa. Kerran menin auttamaan ja sain kiitokseksi naamaan sylkemistä ja huorittelua.
Minusta olisi vastuutonta mennä pienten lasten tai raskausmahan kanssa kyykkimään päihtyneen lähelle, joka voi olla arvaamaton ja aggressiivinen. Ambulanssin voi aina soittaa, mutta pysyisin muutaman metrin päässä.
Tottakai. Jokainen on velvollinen auttamaan, voi tulla jopa rangaistus jos et auta. Raskaana oleva pienten lasten kanssa oleva voi soittaa HÄKEEN , selittää tilanteeen, kyllä siihen joku pian tulee ja auttaa jos et itse uskalla.
Kylkiasentoon vaan käyt kääntämässä. Jos rupee riehumaan ei ole tajuton.
Ihme luuseereita. Itse kun olen kaatunut on ympärillä pyörinyt ihmisiä kokonainen parvi.
Vierailija kirjoitti:
En, en edes vaikka en ole raskaana tai lasten kanssa. Kerran menin auttamaan ja sain kiitokseksi naamaan sylkemistä ja huorittelua.
Sitä samaa tulee ensiavussa joka päivä koettua.
Uskaltaisin. Teen töitä päihdeongelmaisten parissa, joten ei heidän auttamisessaan ole mitään ongelmaa.
Ja otsikkoonhan piti tulla siis että PÄIHTYNEEN