Akateemiset: millainen on riittävän hyvä essee?
Haluan suorittaa avoimessa yliopistossa työni ohessa joitakin kursseja (esim. psykologian perusopinnot). Huomasin, että 5 op:n kokonaisuuden voi suorittaa yhdellä esseellä, jolloin lähteenä pitää tietenkin käyttää sekä kurssin kirjoja että luentoja. Kuinkahan nerokkaasti kaikkia teorioita pitää osata vertailla, soveltaa ja kritisoida että kurssin saa läpi? Olen mielestäni ihan ok kirjoittaja ja osaan yhdistellä tietoa ja poimia oleellisen... Silti olen ihan pihalla vaatimustasosta.
Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
Kommentit (17)
Molemmat käynyt kirjoitti:
Riippuu ihan lähtötasostasi ja koulutustaustastasi. Kauhean vaikea enempää opastaa ennenkuin sen tietää.
Yliopistossa jos 5op saa yhdellä esseellä, niin sen esseen pituus on 15-20 sivua tiukkaa asiaa. Ja lähdemateriaalina useampi monisatasivuinen lähdeteos luentojen lisäksi.
Jos olet käynyt esim amkn, niin samoilla vaatimuksilla mennään.
AMK:n olen käynyt. Kiitos kommentistasi :)
Meillä on ollut n. 12-14 sivua, pitäisin 20:ntä hieman liioiteltuna. Yleensä raamit annetaan, koska tiivis ilmaisu myös tärkeää. Kurssikirjallisuuden ja luentojen hyödyntäminen, lähdeviitteet merkattava asianmukaisesti. Lähteet keskustelevat keskenään ja omaa pohdintaa näiden pohjalta mukaan. Yleisesti jos vaaditut asiat on suurinpiirtein kunnossa (olet kirjoittanut jotain esseen näköistä) = kurssi läpäisty. Ei ole kiinnostusta opettajillakaan sen enempään. Jos tavoittelet parempaa arvosanaa, on tarkat arviointiperusteet yleensä kurssitiedoissa.
Okei, nyt on AV:n yliannostus, koska kahteen kertaan luin ton otsikon muodossa "millainen on riittävän hyvä perse"?
Avoimessa pärjää vähän heikommallakin esseellä. Siellä on heikko taso. Tai saattaa riippua alastakin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Avoimessa pärjää vähän heikommallakin esseellä. Siellä on heikko taso. Tai saattaa riippua alastakin kyllä.
Höpsis, mistä olet tällaista keksinyt? Avoimen kurssit käyvät sellaisenaan yliopistotutkintoon jos myöhemmin päätyy tutkinto-opiskelijaksi, ja omalla alallani avoimen opiskelijat käyvät samoilla kurssitoteutuksilla kuin muutkin opiskelijat. Vaatimukset ovat siis ihan samat (ei niin erityisen kovat).
Kauppatieteissä 6 opintopistettä sai noin 15-20 sivuisella esseellä. Työtä se vaati, kun piti lukea useampi kirja pohjalle, osa englanniksi. Mutta ilman muuta kannattaa lähteä kokeilemaan. Jos olet hyvä kirjoittaja, niin luulisi arvosanani olevan hyvä.
Oletteko oikeasti lukeneet kirjat läpikotaisin? Ajattelin etenkin englanninkielisen tiiliskiven kohdalla koittaa selvitä poimimalla sisällysluettelon perusteella keskeiset aiheet / lukea kirjan tiivistelmät...
Ap
Seiska jatkaa. Avoimen kurssit on minusta olleet helpompia kuin toisen nuorena suorittaman tiedekunnan kurssit. En tiedä, onko tää nyt elämänkokemuksen tuomaa, vai osaanko nyt keskittyä, tiedekuntakohtaisia eroja vai onko nykyajan vaatimukset helpommat kuin ennen, vai mikä. Ekan tutkinnon suoritin muun elämän ohella läpi 3 keskiarvolla. Nyt arvosanat on 4-5. Mutta samat kurssit ja samat tehtävät siellä on kuin oikeilla opiskelijoilla.
Selasin tietty kirjat kokonaan, yritin poimia oleelliset asiat. Oon vielä niin hidas lukemaan englanniksi, että teetti töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Jyväskylän avoimessa oli tarkka opettaja, esseeni palautettiin kahteen kertaan kehitysehdotuksien kera.
Kyse ei ollut siitä, että esseeni olisi ollut huono, opettaja vain halusi kannustaa minua parhaaseen arvosanaan. Ja se vitonenhan sieltä tuli.
Ei huonosti amiksen kesken jättäneeltä mielestäni..
Vierailija kirjoitti:
Kauppatieteissä 6 opintopistettä sai noin 15-20 sivuisella esseellä. Työtä se vaati, kun piti lukea useampi kirja pohjalle, osa englanniksi. Mutta ilman muuta kannattaa lähteä kokeilemaan. Jos olet hyvä kirjoittaja, niin luulisi arvosanani olevan hyvä.
Eli ap siis tekee sinun esseesi?
Olisko aika ryhdistäytyä ja ottaa itse vastuu omasta menestyksestä?
Miksi kopsaat? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko aika ryhdistäytyä ja ottaa itse vastuu omasta menestyksestä?
😂 ennakoiva sanansyöttö. Ihan itse on pitänyt esseet kyllä kirjoittaa.
Olen suorittanut avoimessa yliopistossa joitain opintoja, vaikka olen tutkinto-opiskelijana samaisessa yliopistossa. Kyllä oma kokemukseni on, että vaatimustaso on alhaisempi avoimessa yliopistossa tai kesäyliopistossa. Enpä ole kyllä "oikean" yliopiston puolella montaakaan 5 opparin pakollista kurssia yhdellä esseellä saanut, eli se ero tulee jo siinä. Onhan niitäkin tietysti, mutta suurimmassa osassa on kyllä luentoja, pakollisia harjoituksia ja tentti.
Olen opiskellut avoimen kautta aika paljon ja esseen kirjoittaminen tuli tutuksi. Meillä esseet olivat järjestään noin 20-sivuisia vähintään. Ihan normaali tieteellisen kirjoittamisen kaava pätee, sen oppii äkkiä, jos ei ennestään osaa.
En lukenut kannesta kanteen kaikkia kirjoja, selasin vain ja poimin ydinkohtia. Tiedon löytäminen kai onkin oleellista, ei se, onko lukenut jonkun teoksen vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kopsaat? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko aika ryhdistäytyä ja ottaa itse vastuu omasta menestyksestä?😂 ennakoiva sanansyöttö. Ihan itse on pitänyt esseet kyllä kirjoittaa.
Se on just näitä hetkiä kun laitat puolitutulle naiselle txtarin:
”Haluaisin nusssia sua kunnolla”
MITÄ VIT!!??!!
”Ääh, vitsin autocorrect, piti sanomani ”moi”..
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheen, mutta kauppiksen kurssit surullisen kuuluisia kaikille, jotka niitä sivuaineiksi ottaneet. Jos haluaa jotain nopeasti ja helposti. Monet myös vaihtavat pääainetta sinne, vaikea päästä, helppo opiskella. Eli, 6 noppaa tuosta vain, kirjoitat sen esseen, mitään ei tarvii tajuta, mistään. Luennot alkaa: "yrityksellä kannattaa olla asiakkaita". Muualla samat pisteet vaatii luennot, kirjat ja ryhmätyön, kauppiksessa riittää viittaus luennoitsijaan.
Riippuu ihan lähtötasostasi ja koulutustaustastasi. Kauhean vaikea enempää opastaa ennenkuin sen tietää.
Yliopistossa jos 5op saa yhdellä esseellä, niin sen esseen pituus on 15-20 sivua tiukkaa asiaa. Ja lähdemateriaalina useampi monisatasivuinen lähdeteos luentojen lisäksi.
Jos olet käynyt esim amkn, niin samoilla vaatimuksilla mennään.