Älykkäät, mutta tyhmät ihmiset
Tiedättekö, mitä tarkoitan? Saattaa olla vaikka sosiaalisesti niin taitamaton, että vaikuttaa vähä-älyiseltä, mutta jos oppii tuntemaan onkin älykäs kaikin puolin. Ja toisin päin, saattaa vaikuttaa fiksulta mutta annapas kun opit tuntemaan, niin ei opi millään mitään ja tiedot ala-astetasoa.. On vain sosiaalisesti älykäs.
Kumpi olisit mieluummin tai oletko jo? :D
Kommentit (17)
Sosiaalisesti älykäs ei ole se joka puhuu paljon, vaan se joka kuuntelee tarkasti.
Mä olen ilmeisesti ulkonäöllisesti tyhmä, kun uusille tuttavuuksille tulee aina kauheana yllätyksenä, että oon käynyt lukion
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ilmeisesti ulkonäöllisesti tyhmä, kun uusille tuttavuuksille tulee aina kauheana yllätyksenä, että oon käynyt lukion
Riippuu paljon pukeutumisesta kai.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisesti älykäs ei ole se joka puhuu paljon, vaan se joka kuuntelee tarkasti.
Näinpä. Mutta tulisikin aika yllätyksenä, jos se ohi suunsa puhuva, muita kuuntelematon läpättäjä olisikin älykäs :D
Olisin mieluummin aluksi tyhmältä vaikuttava älykäs, kuin aluksi älykkäältä vaikuttava tyhmä. Yllätän ihmiset mieluummin positiivisesti kuin negatiivisesti.
Mahdanko olla oikea ihminen arvioimaan älykkyyttäni? Osaan kuitenkin sanoa kassaneidille kiitos, vaikka en silmiin katso.
En uskalla sanoa enää kenellekään, mikä on älykkyysosamääräni. Olen sosiaalisesti melko nolla ja viihdyn sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat jaksaneet antaa tutustumiselle aikaa. Heitä on todella vähän, mutta takkuisen alun jälkeen pitävät minusta paljon. Mitään hyötyä ei korkeahkosta äo:sta ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon pukeutumisesta kai.
Ehkä pitäisi käyttää vanhoja abi-verkkareita :D
7 jatkaa: En mielestäni ole tyhmä enkä älykäs vaan jotain siltä väliltä. En ole ihan varma kummalta vaikutan, sillä olen saanut ympäristöstä aika ristiriitaista viestiä. Jotkut tutut luulevat älykkäämmäksi ja muutenkin osaavammaksi kuin olen. He eivät hahmota mitä vaikeuksia mulla on, joten he eivät aina voi kannustaa mua kaikissa asioissa, jotka ovat itselleni isoja, koska heidän kuvitelmissaan pystyisin paljon enempään - ja en ihan oikeasti tajua mistä ne kuvitelmat johtuvat. Olen ollut vuosia työtön enkä ole saanut elämässä juuri mitään aikaan. Jotkut uudet tutut taas saattavat aluksi puhua kuin kehitysvammaiselle tai lapselle. Suurin osa kohtelee ihan neutraalisti.
Itse olen sosiaalisesti ääliö. Ehkä hieman normaalia älykkäämpi, tai no älykäs, olen saanut äo-testistä 152, mutta en osaa käyttää älyäni. Tai en ole sillä tavalla älykäs, että hyötyisin siitä.
Niinpä päädyn aina työpaikkakiusatuksi tai muuten syrjityksi. Ja vielä enemmän ihmisiä ärsyttää, kun sitten jossain vaiheessa huomaavat, että olenkin tällainen älykkö ja saan aikaan kaikkea + keksin ja kehittelen uutta.
En osaa pitää puoliani.
Olen törmännyt elämässä useasti niin sanottuun "fiksuun tyhmään" - eli henkilöön, joka luovii esimerkiksi duunissa eteenpäin tekemällä juuri sen tarpeellisen ja miettimättä yhtään mitään sen syvällisempää (mitä joku asia oikeasti tarkoittaa, miksi joku asia tehdään niin kuin se tehdään, mitä seuraamuksia teoilla on). Tässä voisi tietenkin olla katastrofin ainekset, mutta jotenkin fiksu tyhmä on juuri sillä oikealla tasolla että hommat sujuvat jouhevasti.
Toisaalta taas "tyhmä fiksu" kokee tarvetta tietää ennen kuin tekee ja saada aina kokonaiskuvan asioista. Siitä seurauksena asiat hoituvat hitaasti ja tahmeasti, ja ympärillä olevat ihmiset turhautuvat jatkuviin kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen törmännyt elämässä useasti niin sanottuun "fiksuun tyhmään" - eli henkilöön, joka luovii esimerkiksi duunissa eteenpäin tekemällä juuri sen tarpeellisen ja miettimättä yhtään mitään sen syvällisempää (mitä joku asia oikeasti tarkoittaa, miksi joku asia tehdään niin kuin se tehdään, mitä seuraamuksia teoilla on). Tässä voisi tietenkin olla katastrofin ainekset, mutta jotenkin fiksu tyhmä on juuri sillä oikealla tasolla että hommat sujuvat jouhevasti.
Toisaalta taas "tyhmä fiksu" kokee tarvetta tietää ennen kuin tekee ja saada aina kokonaiskuvan asioista. Siitä seurauksena asiat hoituvat hitaasti ja tahmeasti, ja ympärillä olevat ihmiset turhautuvat jatkuviin kysymyksiin.
Eih :D mä oon just niinkuin tuo "tyhmä fiksu". :D Mulle ei riitä, että sanotaan että tee nyt vain noin, vaan minun pitäisi saada tietää, miksi se tehdään juuri niin..... :( Enkä ehkä ole tarpeeksi älykäs tms. että oikeasti heti tajuaisin miten ja miksi, eikä minun tarvitsisi tietää kuin se, että tee niin ja piste. Mutta en kykene... Minun pitää saada ymmärtää kaikki ja se tekee oppimisesta vaativaa ja rankkaa :(
Vierailija kirjoitti:
Osuvaa. Usein uppoudun pohtimaan; mitä jos, entä sitten, ja kaikkea muita kysymyksiä mitä voisi tulla asian tiimoilta eteenpäin. Miten sen nyt selittäisi: jos on vaikka tekemässä jotain yksinkertaista tai ajattelemasta jotain tiettyä juttua menee pikakelauksella valovuosia eteenpäin asian tiimoilta ja huomaa, että on mennyt jo toisiin sfääreihin saman asian tiimoilta.
Kädet tekee jotain ja aivot karkaa jo eteenpäin toisiin asioihin. Usein antaa hajamielisen vaikutelman.
Sama juttu kuin nro 15:llä, eli tyhmä fiksu mutta en tarpeeksi fiksu osatakseni aina valita ne tilanteet, joissa kannattaa tehokkuuden takia ns. löysätä. En luota siihen, että teen yksittäiset asiat oikein, ellen hahmota kokonaiskuvaa, mutta ongelmani on se etten hahmota miten tarkka kokonaiskuva olisi milloinkin riittävä.
Mä oon toi sosiaalisesti kömpelö mut älykäs. Kai.