Help! Voiko afta aiheuttaa myös korvasärkyä ja leuan imusolmukkeiden turpoamista?
Mulla on vasemmalla puolella suussa ylähammasrivistön vieressä tosi kipeä afta. Afta alkoi oireilla maanantaina ja on siitä lähtien ollut tosi kipeä. Nyt oireistoon on liittynyt kipeät ja turvonneet leuan imusolmukkeet juuri tuolla vasemmalle puolella, samoin vasemmassa korvassa on tänään alkanut korvakipu. Voivatko nuo kaikki oireet tosiaan johtua aftasta?
Kommentit (11)
Voi varmaan. Mene lääkäriin, jos ei oireet häviä. Tämä palsta ei ole terveyskeskus.
Muistaakseni olen lukenut, että afta voi aiheuttaa ihusolmukkeen turpoamisen. Tällaista muistelisin lukeneeni, kun itselläni turposi imusolmuke (eri syystä). Kannattaa seurata tilannetta ja mennä lääkäriin, jos se ei mene ohi.
Jaa-a, en ole lääkäri niin en osaa auttaa... Sori ohis, mutta jos kärsit aftoista, kai oot vaihtanut hammastahnan sellaiseen jossa ei ole niitä kahta ainetta jotka altistaa aftoille (en nyt muista niiden nimiä.) Helpoin ja halvin vaihtoehto marketeissa myytävä elmex. Vaihdoin itse tohon viitisen vuotta sitten, valehtelematta ollut ehkä 3 pientä aftaa sen jälkeen kun ennen olivat ihan kunnolla riesana!
Vierailija kirjoitti:
Voi varmaan. Mene lääkäriin, jos ei oireet häviä. Tämä palsta ei ole terveyskeskus.
Joo toki tiedän, ettei palsta ole terveyskeskus. Ihan vain ajattelin kysyä, onko kellään ollut kokemuksia samanlaisista oireista aftaan liittyen. Kynnys on myös suuri lähteä viikonloppuna päivystykseen, koska siellä ei voida oikein tehdä asialle mitään, käsketään vain ottaa maksimimäärä kipulääkettä. Hoitajalle/lääkärille pääsee vasta silloin, jos on kipuun yhdistyy kuume, tai kipu ei lopu maksimilääkemääränkään jälkeen.
Toki hakeudun viikonlopun jälkeen lääkäriin jos oireet jatkuvat.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, en ole lääkäri niin en osaa auttaa... Sori ohis, mutta jos kärsit aftoista, kai oot vaihtanut hammastahnan sellaiseen jossa ei ole niitä kahta ainetta jotka altistaa aftoille (en nyt muista niiden nimiä.) Helpoin ja halvin vaihtoehto marketeissa myytävä elmex. Vaihdoin itse tohon viitisen vuotta sitten, valehtelematta ollut ehkä 3 pientä aftaa sen jälkeen kun ennen olivat ihan kunnolla riesana!
Joo käytän hammastahnaa, jonka ei pitäisi altistaa aftoille. Tosin mulla ei mitään erityistä aftataipumusta kyllä ole ollut.
Ap
Ei voi. Se on angiina, näyttää aftalta ne katepilkut.
Kyllä mulla aiheuttaa ainakin, jos tuolla hampaiden tai kielen perällä on afta. Voi särkeä monta päivääkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Se on angiina, näyttää aftalta ne katepilkut.
Kipua ei kuitenkaan ole ollenkaan nielussa, ja aftalta näyttäviä pilkkuja on vain yksi, sekin posken sisäosassa, ei lähelläkään nielua.
ap
Kyllä voi aiheuttaa imusolmukkeen turpoamista ja korvakipua. Se aine hammastahnassa mikä aiheuttaa joillekin aftoja on natriumlauryylisulfaatti. Aftoja voi aiheuttaa myös matalat veren rauta arvot. T. Suuhygienisti
Nostan