Mistä tietää onko INFP vai INFJ?
Jos on usein saanut molempia tulokseksi persoonallisuustesteissä?
Kommentit (6)
Mikäli oma tyyppi on epäselvä, niin kannattaa tutustua molempien tyyppien kognitiivisiin funktioihin (tietoa löytyy vieläkin paremmin englanninkielisellä termillä "cognitive functions") ja miettiä, kummat sopivat itseen paremmin. INFJ-tyypillä johtava funktio on intuitio ja INFP:llä taas tunne, joten jo yksistään tämä aiheuttaa merkittäviä eroja tyyppien välille.
INFJ on erittäin kiinnostunut tulevaisuudesta, on taitava havaitsemaan asioiden piileviä merkityksiä ja tulkitsemaan symboliikkaa sekä motivoitunut etsimään aidosti toimivia ratkaisuja (hoitamaan juurisyytä pelkkien oireiden sijaan). INFP puolestaan pitää aitoutta ja yksilöllisyyttä tärkeimpinä arvoinaan. Hän arvioi ja punnitsee tarkkaan sitä, mikä on linjassa hänen omien yksilöllisten arvojensa kanssa. INFP osaa hyödyntää omaa kokemus- ja tunnemaailmaansa monin tavoin ja esim. aika monen kirjailijan, muusikon ja muun taiteilijan arvellaan olleen INFP. Molemmille tyypeille yhteistä on halu parantaa ihmiskunnan oloja ja auttaa ja kannustaa ihmisiä elämässään eteenpäin.
Sekä INFJ että INFP voivat stressaantuneina ja pahoinvoivina muuttua ylimielisiksi ja eristäytyviksi itsensä jalustalle nostajiksi. INFJ:lle on lisäksi tyypillistä sortua ylenpalttisesti välitöntä mielihyvää tuottaviin asioihin: alkoholiin, huumeisiin, tv-maratoneihin, shoppailuun, liikuntaan, bilettämiseen jne. INFP puolestaan tuppaa muuttumaan sarkastiseksi, kriittiseksi, kyyniseksi ja voi pahimmillaan olla avoimen ilkeä suustaan.
Molempia piirteitä löytyy kummastakin tyypistä eikä MBTI-tyypittelyssä ole kyse siitä, että ihminen olisi aina puhtaasti tyyppinsä edustaja. Lisäksi joka tyypin sisällä on huomattavan paljon variaatiota riippuen henkilön kypsyydestä, elämäntilanteesta, terveydentilasta ja muista persoonaan ja ajatteluun vaikuttavista seikoista.
Osa noista testeistä antaa tulokseksi INFP vaikka olisi INFJ. INFP on suurpiirteisempi ja impulsiivisempi eikä suunnittele asioita yhtä paljon kuin INFJ, etenkään seurauksia. INFJ tunnollisempi ja tarkempi esim. järjestyksestä (vaikkakaan ei aina saavuta sitä käytännössä).
Minä olen saanut aina tulokseksi INFJ, mutta asiaan perehtynyt veljeni väittää minun olevan INFP. Hän siis osaa teorian Jungilaisen perusteellisesti.
Hän sanoo, että minä olen P sen vuoksi, että mieluiten toimin spontaanisti. Käytännössä en toimi, vaan suunnittelen. Hypin myös paljon asiasta toiseen.
Olen paljon miettinyt sitä, mistä erottaa toimiiko intuitiolla vai tunteella? Päätöksenteossa aina keskityn sisimpääni ja kuulostelen, miltä ”tuntuu”. En voi sanoa ”tuntevani” mitään, vaan perustan päätöksen sisäiseen tietoon. Mutta taas, eikö intuitio ole salamaakin nopeampi? Ei minun vastaukseni ole selvä heti.
Nuorempana minä ja kaverini olimme jossain vaiheessa kiinnostuneita tästä MBTI-tyyppiluokkitelusta. Teimme useita testejä, ja minä sain aina tulokseksi INFP:n ja kaverini sai aina INFJ:n. Mietimme, mikä vastauksissamme aiheuttaa tämän eron.
Kun vertailen minua ja kaveriani, mielestäni hän on minua järjestelmällisempi ja loogisempi sekä tekee päätöksiä ja on aktiivisempi suhteessa ympäristöön. Minä olen herkempi ja alttiimpi vaikutuksille, "randomimpi" ajatuksenkuluiltani sekä passiivisempi. Ehkä J:n ja P:n ero perustuu käytännössä tämän tyyppisiin asioihin?
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/