Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiselle sopiva työ, jossa ei tarvitse kuunnella v*ttuilua

Vierailija
24.05.2018 |

Olen akateemisesti koulutettu 35+ nainen ja työskentelen miesvaltaisella alalla. En voi sille mitään, mutta alkaa olla todella vaikeaa se, kun pitää jotenkin olla jatkuvasti puolustuskannalla sukupuolensa vuoksi, kun siis tekee töitä, joita yleensä miehet tekevät. Joko pitää olla korostetun rento ja humoristisen itsevarma tai sitten dropata teknisiä termejä ihan vain uskottavuuden lisäämiseksi.

Miksi en voi puhua "vain" samaan tapaan kuin mieskollegatkin eli asiaa ja samalla olla oma työminänsä. Miksi mun pitää koko ajan pinnistellä, ettei vain joku uusi henkilö luule, että olen sukupuoleni takia huonompi. Vanhat tutut suhtautuvat hyvin, mutta ongelmana on aina ne uudet henkilöt, joista pieni osa on ennakkoluuloisia.

Nykyään pienikin seksistinen vihjaus saa mut voimakkaan v*tutuksen valtaan, vaikka en sitä ulospäin näytäkään ja olen asiallinen ja hoidan työni hyvin. Mikä naisvaltainen tai muuten stereotyyppisesti naisille sopiva ala sopisi matemaattisesti lahjakkaalle ja nörttimäiselle naiselle, joka olisi myöskin oppimishaluinen ja valmis kouluttautumaan uudelleen?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkunaisella varsinkin tuo seksistisyys tulee korvistakin. Pienikin small talk miehen kanssa tulkitaan heti väärin.

Vierailija
2/12 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja tai opettaja. Kotiäiti myös ok.

Ootko nuori ja kaunis? :)

M42

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M42

Oletko tosissasi? Sairaanhoitajana ja opettajana juuri täytyy kuunnella asiakkaiden ja oppilaiden v*ttuilua. Kotiäitinä ehkä ei, ellei mies ja lapset auo päitään alvariinsa.

Vierailija
4/12 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M42

Olen 35+, joten naiseksi en ole enää kovin nuori, mutta olen ihan ok-näköinen ja ikäistäni nuoremman näköinen myös. Kieltämättä kiinnostaisi sellainen ammatti, jossa matemaattisuus ja nörttimäisyys olisi sallittavaa tai jopa toivottavaa ja jossa siis ei tarvitse kuulla seksististä v*ttuilua tai joutua todistelemaan pätevyyttään jatkuvasti, vaikka olisi alalle koulutettu, kokenut ja työssään hyvä työntekijä.

Sekä opettajat että sairaanhoitajat saavat sietää tosi ikävää kohtelua monesti ja kotiäitejä halveksivat tutut, sukulaiset ja kaverit (heitä pidetään helposti "lompakkoloisina"). Olisiko joku muu "kunniallinen" ammatti, jossa on käytännössäkin ihan hyväksyttävää olla nainen?

Vierailija
5/12 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa saat aivan mielettömästi lisäpisteitä siitä, että olet nainen. Miesvaltaisilla aloilla naisia palkataan paljon alemmilla kriteereillä, naisille on omia rekrytointikanavia ja -ohjelmia jne.

Vierailija
6/12 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M42

Olen 35+, joten naiseksi en ole enää kovin nuori, mutta olen ihan ok-näköinen ja ikäistäni nuoremman näköinen myös. Kieltämättä kiinnostaisi sellainen ammatti, jossa matemaattisuus ja nörttimäisyys olisi sallittavaa tai jopa toivottavaa ja jossa siis ei tarvitse kuulla seksististä v*ttuilua tai joutua todistelemaan pätevyyttään jatkuvasti, vaikka olisi alalle koulutettu, kokenut ja työssään hyvä työntekijä.

Sekä opettajat että sairaanhoitajat saavat sietää tosi ikävää kohtelua monesti ja kotiäitejä halveksivat tutut, sukulaiset ja kaverit (heitä pidetään helposti "lompakkoloisina"). Olisiko joku muu "kunniallinen" ammatti, jossa on käytännössäkin ihan hyväksyttävää olla nainen?

Vai vielä ikäistäsi nuoremman näköinen. Klassinen harhakuvitelma.

Todennäköisesti olet vain harhainen muussakin. Näet itsesi ja asemasi väärin. Selität takaiskuja sillä, että sinua syrjitään naiseutesi takia.

Vierailija
7/12 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M42

Todennäköisesti olet vain harhainen muussakin. Näet itsesi ja asemasi väärin. Selität takaiskuja sillä, että sinua syrjitään naiseutesi takia.

Taannoin tein testin vuoksi niin, että postasin treenikuvani jättimäiseen fb-ryhmään. Taustana oli siis se, kun tällä palstalla kerrotut mielipiteet eivät täsmänneet todellisuuden kokemusteni kanssa ja halusin saada palautetta oikeasti. Sain sellaista kommenttia, että näytin reilusti alle kolmekymppiseltä. Samaa ovat sanoneet kaikki tuttavanikin, joiden kanssa on asia tullut puheeksi.

Ei siitä minulle ole mitään iloa juurikaan, sillä olen säälittävä miehetön sinkku kuitenkin (en jaksa tehdä mitään puolison löytämiseksi, joten odottelen aloitteita, jos joskus joku sellaisen tekisi). Olisin onnellinen, jos saisin tehdä mielekästä työtä ilman jatkuvaa selittelyä ja todistelua sekä mulla olisi puoliso (tämä puoliso ja ikäaspekti olivat täysin sivuseikkoja, mutta av-palstatyyliin tuohon kommenttini iästä tartuttiin välittömästi).

Vierailija
8/12 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako opiskella korkeaan virkaan jos ei kestä vttuilua.

Vierailija
9/12 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M42

Eikä mulla nyt työelämässä ole muita takaiskuja sukupuoleeni liittyen kuin se, että koen joskus, että mun pitäisi jotenkin olla uskottavampi ja pinnistellä sen eteen. Konkreettisia esimerkkejä on lähinnä jotkut äänenpainot ym. ja lähinnä silloin, jos kohtaan kokonaan uusia ihmisiä. Aiemmista asiayhteyksistä tuntemani ihmiset suhtautuvat mukavasti ja kunnioittavasti.

Sellainen on vain todella turhaa ja raskasta, sillä kyse on tietynlaisesta näyttelemisestä, mikä on vastoin omaa minuuttani. Haluaisin olla rehdisti oma itseni ja tehdä työt hyvin ilman, että mun pitäisi olla jotenkin "uskottava". Haluaisin päästä moisesta pelleilystä kokonaan eroon. Ja myönnän, että voi samaa ongelmaa olla vaikkapa pitkähiuksisilla tai "liian" komeilla miehilläkin tai muilla kuin kantasuomalaisilla.

Vierailija
10/12 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako opiskella korkeaan virkaan jos ei kestä vttuilua.

Olisiko ideoita? Niitä kysyin aloituksessakin. Haluaisin mahdollisimman v*ttuiluvapaan työn. :) Eli siis mahdollisimman vähän ihmiskontakteja ja asiakaspalvelua ja sen sijaan guruilua jossain omassa tutkijankammiossa tai sitten pienehkössä tutussa tiimissä.

Vierailija
11/12 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö riittä, että itse tietää tietävänsä.

En tiedä alaa, jossa ei v..tuilua kuulisi, on mies tai nainen, joku erakko homma tietysti voisi olla, en keksi.

Tuttu tekniikan alan nainen kouluttautui terveydenhoitajaksi, juuri koska koki, ettei tullut kohdelluksi omalla alallaan oikein, valmistumisen jälkeen oli pari vuotta niissä töissä ja palasi tekniikan puolelle. Epäilen että oppi th-koulutuksessa eniten itsestään ja on nyt tyytyväinen tehdessään sitä missä on hyvä.

Vierailija
12/12 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi sääli, jos joutuisit lähtemään alalta muiden kommenttien vuoksi. Itse ottaisin ennemminkin yhteyttä johtoportaaseen, työsuojeluun tms. ja kertoisin asiasta. Tai jättäisin kommentit omaan arvoonsa. 

Olen itse työskennellyt ajoittain miesvaltaisissa paikoissa ja saanut kuulla muun muassa paljon tytöttelyä, prinsessa-kommentteja sekä suoranaisia iskurepliikkejä. Huomasin parhaaksi aseeksi sen, etten reagoinut kyseisiin kommentteihin mitenkään vaan jatkoin työntekoa niin kuin ennenkin. Pikku hiljaa kommentit vähenivät, ja miehet alkoivat kohdella minua kuin samanarvoista työntekijää.

Tämä on tärkeä oppi kaikille (tunnollisille) naisille ja miehille: se, että jotkut heittävät kommenttia sinusta, ei tarkoita, että sinun tarvitsisi reagoida niihin mitenkään. Kommentit voi jättää vain merkityksettömäksi hölinäksi taustalle. Naisilla etenkin on paheena ottaa muiden mielipiteet liian vakavasti ja antaa niiden määritellä omaa elämää. Sinä tiedät kyllä itse, kuka olet ja mitä osaat - älä anna muiden kapeakatseisuuden ja ennakkoluuloisuuden pilata työntekoasi.

Täytyy myös tähän lisätä, että samankaltaista (joskin vähemmän seksuaalista) härnäystä joutuvat myös miehet kokemaan lähes kaikilla elämän osa-alueilla. Se on ilmeisesti keskeinen osa miesvaltaisia yhteisöjä. Kun pitää oman päänsä ja kantaa itsensä ylpeydellä, pärjää yleensä hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi