Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi se on joillekin ihmisille niin iso ongelma, että minä en halua lapsia?

23.05.2018 |

Kun kerron kantani asiaan, aina saan kuulla että kyllä mieleni muuttuu myöhemmin (olen siis n. parikymppinen), tai sitten kauhistelua että miksi en halua, kun lapset ovat niin ihania yms.

Näitä kommentteja olen kuullut varsinkin äidiltäni sekä kavereiltani. Takana on yksi abortti ja yksi keskenmeno (mutta olisin silti tehnyt abortin, ellei keskenmenoa olisi tullut). Pidän kyllä lapsista, mutta en koe olevani äidillinen ihminen. Lisäksi, minulla on taustalla sen verran pahoja mielenterveysongelmia (ahdistuneisuushäiriö ja PTSD), että lapset siinä vain kärsisivät.

En ymmärrä ihmisten hinkua puuttua muiden asioihin. Ainoa, jolle asia kuuluu itseni lisäksi, on puolisoni.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisy kuntoon hyvä ihminen!

Vierailija
2/21 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvun pitää jatkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäisy kuntoon hyvä ihminen!

Minulla on ehkäisy kunnossa. Raskaudet ovat menneisyyttä.

Vierailija
4/21 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä olet tullut kaksi kertaa ei-toivotusti raskaaksi noin nuorena?

Vierailija
5/21 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä olet tullut kaksi kertaa ei-toivotusti raskaaksi noin nuorena?

Yritän olla kertomatta itsestäni liikaa tällä palstalla, mutta ensimmäinen kerta oli se kun menetin neitsyyteni (liittyy mt-ongelmiini) ja toisella kerralla ehkäisy petti.

Vierailija
6/21 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan kuullut livenä mitään kommentteja vapaaehtoisesta lapsettomuudestani, netissä ainoastaan.

Vierailija
7/21 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan kuullut livenä mitään kommentteja vapaaehtoisesta lapsettomuudestani, netissä ainoastaan.

Itselläni taas netissä ihmisiä ei kiinnosta, mutta livenä senkin edestä. En ymmärrä miksi, ei vaikuta heidän elämäänsä.

Vierailija
8/21 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle se muka on ongelma. Toi on tollasta smooltookkia. Todetaan itsestään selviä asioita. Tottakai mieli voi muuttua. Tai olla muuttumatta. Varmaan kypsää, jos aina kuulee samaa, mutta en nyt tosta tulkitsis, että se on jollekin ongelma. Ihmiset pyörii niin tiukasti omien ongelmiensa ympärillä, että tuskin viittivät vielä sullekin ongelmia kehittää. Toki jos sä heittelet jotain "itsekästä tuottaa ihmisiä tähän maailmaan" -läppää, niin voi joku loukkaantua ja pistää takasin.

Vierailija
9/21 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa itse tiedät miksi äitisi haluaisi lapsenlapsia, ei siitä voi häntä syyttää. Ja todellakin hänellä on äitinäsi oikeus kysyä sinulta asiasta, eipä sitä paljon läheisempää ihmistä ole jolle se asia kuuluisi. 

Ja jos kaikki kaverisi sitä sinulta koko ajan kärttävät, niin eipä ole häävejä ystäviä jos olet kerran jo sanonut että et halua lapsia. Kyllä minä voin joltain ystävältä (jos on läheinen) kysyä että haluaako hän lapsia vai onko kenties tahattomasti lapseton (yleensä en kysy keltään koska lapsettomuus on arka aihe) ja jos ystävä sanoo että en halua lapsia, voin ehkä huvikseni kysyä että miksi, mutta en todellakaan ala päivitellä mitään että voi miksi et kun lapset on niin kivoja. 

Tälläkin palstalla 99% ihmisistä sanoo että toisten lisääntymisaikeet ei kiinnosta pätkääkään, ja silti teitä joilta sitä kysellään jatkuvasti löytyy lisää ja lisää. Todella omituista.

Vierailija
10/21 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelle se muka on ongelma. Toi on tollasta smooltookkia. Todetaan itsestään selviä asioita. Tottakai mieli voi muuttua. Tai olla muuttumatta. Varmaan kypsää, jos aina kuulee samaa, mutta en nyt tosta tulkitsis, että se on jollekin ongelma. Ihmiset pyörii niin tiukasti omien ongelmiensa ympärillä, että tuskin viittivät vielä sullekin ongelmia kehittää. Toki jos sä heittelet jotain "itsekästä tuottaa ihmisiä tähän maailmaan" -läppää, niin voi joku loukkaantua ja pistää takasin.

Esim. äidilleni ja muutamalle kaverilleni.

Ja vaikka mieleni muuttuisikin, niin miksi sitä pitää toitottaa? Jos sanon, että lempiruokani on kaalikeitto, niin ei kukaan siihen tule sanomaan, että "se voi vielä muuttua!!1!!1".

Ja en heitä tuollaista, vaikka ehkä ajatusmaailmani kallistuukin siihen suuntaan. En kuitenkaan sano sitä ääneen.

Vierailija
11/21 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shy Pakistani kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni taas netissä ihmisiä ei kiinnosta, mutta livenä senkin edestä. En ymmärrä miksi, ei vaikuta heidän elämäänsä.

Ei me muut ihmiset sille mitään voida jos sun äitisi haluaa lapsenlapsia. Hänen elämäänsä se vaikuttaa todella suuresti, meidän muiden elämään ei millään tavalla. Älä jankkaa muille sitä asiaa, vaan puhu äitisi kanssa vakavasti asia selväksi.

Vierailija
12/21 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipa itse tiedät miksi äitisi haluaisi lapsenlapsia, ei siitä voi häntä syyttää. Ja todellakin hänellä on äitinäsi oikeus kysyä sinulta asiasta, eipä sitä paljon läheisempää ihmistä ole jolle se asia kuuluisi. 

Ja jos kaikki kaverisi sitä sinulta koko ajan kärttävät, niin eipä ole häävejä ystäviä jos olet kerran jo sanonut että et halua lapsia. Kyllä minä voin joltain ystävältä (jos on läheinen) kysyä että haluaako hän lapsia vai onko kenties tahattomasti lapseton (yleensä en kysy keltään koska lapsettomuus on arka aihe) ja jos ystävä sanoo että en halua lapsia, voin ehkä huvikseni kysyä että miksi, mutta en todellakaan ala päivitellä mitään että voi miksi et kun lapset on niin kivoja. 

Tälläkin palstalla 99% ihmisistä sanoo että toisten lisääntymisaikeet ei kiinnosta pätkääkään, ja silti teitä joilta sitä kysellään jatkuvasti löytyy lisää ja lisää. Todella omituista.

Ehkä tuttavapiirini on sitten omituinen.

Ja sinänsä ymmärrän, miksi äitiäni kiinnostavat lapsenlapset, mutta minulla sisaruksia riittää. Varmasti joku heistä haluaa lapsia.

Vierailija
13/21 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shy Pakistani kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. äidilleni ja muutamalle kaverilleni.

Ja vaikka mieleni muuttuisikin, niin miksi sitä pitää toitottaa? Jos sanon, että lempiruokani on kaalikeitto, niin ei kukaan siihen tule sanomaan, että "se voi vielä muuttua!!1!!1".

Ja en heitä tuollaista, vaikka ehkä ajatusmaailmani kallistuukin siihen suuntaan. En kuitenkaan sano sitä ääneen.

Mitä helvetin väilä sillä on jos joku sanoo että mielesi voi vielä muuttua kun olet nuori? Se on fakta, monilla muuttuu. Minäkään en halunnut lapsia 18-vuotiaana, mutta 19-vuotiaana mieli muuttui ja sain esikoisen 20v. päivänäni. Niin se elämä vaan menee.

Vierailija
14/21 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shy Pakistani kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tuttavapiirini on sitten omituinen.

Ja sinänsä ymmärrän, miksi äitiäni kiinnostavat lapsenlapset, mutta minulla sisaruksia riittää. Varmasti joku heistä haluaa lapsia.

No jos äidilläsi on paljon lapsia, niin varmaan hän pitää outona että sinä et halua. Ihmettelee että miten sinä et ole perinyt häneltä halua lapsiin. Eipä siinä sen kummempaa, miksi siitä pitää tehdä iso numero? Varmaan tilanne rauhoittuu kun sisaruksesi alkavat tehdä lapsia.

Vierailija
15/21 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan luonnollista, että vanhemmat haluavat lapsenlapsia. Jossain vaiheessa alkaa kaivata elämän jatkumista ja semmoista.

Itse en tajunnut haluavani lapsia kuin vasta 35-vuotiaana. Yhden hankin ja hän on minulle kaikki kaikessa.

Luulen että jotkut myös kaipaavat jotenkin "alkukantaisesti" Suomen kansan jatkuvuutta, että ulkomailta tuotu väestö ei vastaa siihen tarpeeseen tunnetasolla. 

Vierailija
16/21 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot vaan totuuden; Olen hullu. Siihen loppuu kyselyt, ja ihmiset on sen jälkeen ymmärtäväisiä ja mielissään, että et tee lapsia. Helppoa.

Vierailija
17/21 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne siitä hiljenee kun täytät 30, etkä näytä puksauttelevan lapsosia maailmaan. Miehettömyys vähentää kyselyitä tulevista lapsista. Kannattanee siis erota ja pysyä sinkkuna.

t:tätiytynyt vela

Vierailija
18/21 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai niillä itsellään oli niin tyhjä elämä ennen lapsia etteivät voi käsittää että joku toinen osaisi elää elämäänsä ilman lapsiakin.

Vierailija
19/21 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyselyt eivät ole minulle mikään elämää suurempi ongelma, ärsyttää vain. Ja okei, äitini kyselyt sinänsä ymmärrän (olenhan esikoinen), mutta kavereiden en.

Vierailija
20/21 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se kyllä kuuluu vanhemmille. Että millaista elämää oma lapsi suunnittelee ja jos ei halua lapsia, niin onko taustalla joku pettyminen omana lapsuuteensa ja vanhempiinsa. Ketä se enemmän voisi koskea pariskuntaa itseään lukuunottamatta?

Mutta painostaa tietysti ei saa mihinkään suuntaan.

Minua ei jonkun random-ihmisetn, tai edes ystävän lapsentekoaikeet kutita yhtään. Hankkikoon tai olkoon hankkimatta. Ihan vaan ihmisiin tutustuakseni voisin kysyä tuollaista, neutraalisti.

Joten pakko sanoa, että aika usein se aihepiiristä jutteleminen ei ole millään tasolla painostamista tai "ongelma" sille toiselle. Läheisten ystävien kanssa näistä asioista jutellaan, samoin vanhempien. Mutta se on ongelma sille lapsettomalle, joka on omista päätöksistään epävarma.

Ihan vastaavasti voisi sanoa, että kovasti täällä av-palstalla tuntuu meidän äitien äitiys olevan ongelma joillekin veloille, kun koko ajan ollaan utelemassa, että miksi ihmeessä joku haluaa lisääntyä.... mutta minua se kysyminen ei haittaa, selitän ihan mielelläni. Vasa semmoinen ylemmyydentuntoinen haukkuminen ja inttäminen on ärsyttävää, ei kysyminen sinällään.

Jos sinä et syystä tai toisesta halua jutella edes neutraalisti aiheesta, SANO se ääneen. Että "minusta tuo on minun yksityisasiani, en halua jutella aiheesta". Jos tuokaan ei riitä, sano suoraan, että "kuules, on suorastaan loukkaavaa, että mitätöit mielipiteeni. Minulla on oikeus tehdä omaa elämääni koskevat päätökset ilman, että kukaan painostaa tai kyseenalaistaa"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi