Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitsen psykoterapiaa mutta en tiedä miten sinne pääsee

Vierailija
22.05.2018 |

Mistä tietää auttaako se ja tarvitsenko kuitenkaan edes sitä?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä tiedäkään. Siksi tarvitset hoidontarpeenarvion asiantuntijalta. Mene terveyskeskukseen yleislääkärille, hän ohjaa sinut resurssien ja tähtien asennon salliessa jatkohoitoon.

Vierailija
2/2 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan kuntoutuspsykoterapiaan pääsee, jos on tavannut psykiatrin vähintään 2 kertaa vähintään 3 kuukauden mittaisella ajanjaksolla. Psykiatri kirjoittaa suosituksen Kelan kuntoutuspsykoterapiaan, ja sinun pitää täyttää netistä löytyvä hakemuslomake ja postittaa se Kelaan psykiatrin suosituskirjeen kanssa. Tätä ennen sinun tulee olla löytänyt sinulle sopiva psykoterapeutti, jonka nimi pitää kirjoittaa hakemuslomakkeeseen. Psykiatri arvioi, onko terapia sinulle oikea apu ja suosittaa oikeaa terapiamuotoa (esim. ratkaisukeskeinen, psykodynaaminen - kaikki ei toimi kaikkiin vaivoihin). Jos henkilö on esim. liian masentunut ja toimintakyky on liian heikko, silloin terapia ei välttämättä ole toimiva, koska pitää löytyä voimaa käsitellä asioita ja kohdata vaikeita tunteita. Terapia on yleensä hyvä, kun pahin on jo takana päin esim. masennukseen liittyen.

Psykiatrilla käynnin lisäksi sinun tulee etsiä itse psykoterapeutti (esim. minduu.fi-palvelussa on listattu paljon psykoterapeutteja) lähettämällä esim. heille sähköpostia ja kysymällä, onko vapaita aikoja pitkäaikaisempaan terapiaan, ja käymällä tutustumiskäynneillä. Kannattaa tavata muutamaa, ennen kuin päättää, kenet terapeutin ottaa, koska psykoterapia kestää 3 vuotta ja on tärkeää, että ihminen toisessa päässä tuntuu luotettavalta ja tuntuu ymmärtävän juttujasi.

Olen itse käynyt nyt puoli vuotta psykoterapiassa ja koen, että tästä on minulle suuri apu. Eikun psykiatrin puheille, joko yksityisen tai julkisen terveydenhuollon kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi