Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela perii asumistukea takaisin vaikken mitään väärin tehnyt

aikasontajuttu
22.05.2018 |

Teen kaikkatyötä säännöllisen epäsäännöllisesti. Pari vuotta sitten keksin että minäkin saattaisin saada asumistukea ja sain. Kela on laskenut tuen keskimääräisestä kuukausiansiosta. Toisena vuonna sain yllätyksekseni korotetusti tukea ihan hyvän määrän. Välillä ajattelin että ihmeenkin hyvän määrän.
Nyt sitten kolmannen vuoden tarkistuksen jälkeen yhtäkkiä tulikin tieto että tukeni putoaa lähes kolmannekseen ja sen lisäksi joutuisin takautuvasti maksamaan huhtikuun alun jälkeiset tuet koska en ole muka ilmoittanut muuttuneita tulojani. Mutta Kelahan lähettää tarkistuspyynnön vasta toukokuun alussa ja mitä olisin ilmoittanut koska tuloni vaihtelevat. Ja tähänkin asti Kela laskenut ne tuet keskimääräisestä tulosta.
Aika tyhmää.
Vastasin että mieluummin jättäisivät maksamatta ne kolmisen kymppiä kuussa kunnes se muka liikaosuus olisi maksettu. Kyllä tympii maksaa takautuvasti takaisin sellaista jonka en koe omaksi syykseni ??

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela sössii.

Vierailija
2/16 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh. Eiköhän ne ole kuitenkin toimineet sääntöjen mukaan. Kysy Kelan asiakaspalvelusta, miksi asia on hoidettu näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä vietiin yllättäen lapsilisät kun miehellä muuttu tulot.

Vierailija
4/16 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan kanssa naimisissa olo on yhtä h*lvettiä. Terv. toinen takaisinmaksaja 

Vierailija
5/16 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ihmettelee vielä sitäkin että tuen määrä voi heitellä niin paljon. Siis  lähes pari sataa. Vaikka ne keskiansiot ei käytännössä ole pahemmin muuttuneet.

Vierailija
6/16 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja edelleen ihmettelee sitä että laskikohan ne Kelassa alunperin väärin silloin toisena vuonna ja maksoivat liikaa. Nyt sitten joudun maksamaan Kelan virheen takia. Omasta mielestäni kun se viime vuoden tuki oli ihmeteltävän suuri. Mutta jos ne kerran ilmoitti maksavansa sellaisen summan niin enhän minä valittanut.

Vierailija
7/16 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa selvää pelisäännöistä joilla sosiaalietuuksia maistelee.Lonkilta heitän 150€/3kk aikana tulovaihtelua kerrankin ja muutoshakemus pitää tehdä

Vierailija
8/16 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän asumistuessa on ihan selvät säännöt siitä, että jos tulot muuttuvat tietyn määrän, pitää siitä ilmoittaa oma-aloitteisesti Kelalle. Luepa se alkuperäinen asumustukipäätös. Siellä on kyllä kerrottu, että olet velvollinen ilmoittamaan oma-aloitteisesti tulojen muutoksesta.

Vierailija
9/16 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ne ehdot ja laskuperusteet pitää lukea aika tarkkaan, ja jos tietää että saa tällä hetkellä vähän liikaa, niin varautuu siihen että jotain pitää sitten palautellakin aikanaan. Mulla oli samantyyppinen tilanne kun aloitin uuden työn. Tuen tarkistusta ei voinut hakea ennen kuin oli toimittaa palkkalaskelma, jota puolestaan ei saanut ennen kuin olin ollut töissä täyden kuukauden. Sitten hakemusta käsiteltiin niin kauan, että kolmaskin kuukausi ehti alkaa ja vanhan suuruinen tuki tulla tilille, ennen kuin ekstroja alettiin periä takaisin. Minä en ollut tehnyt mitään väärin mutta jouduin palauttamaan liiat rahat silti. No, onneksi mulla oli vuosien kela-kokemukset alla niin olin osannut varautua.

Vierailija
10/16 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko siihen korkoa?

Vierailija
11/16 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ne ehdot ja laskuperusteet pitää lukea aika tarkkaan, ja jos tietää että saa tällä hetkellä vähän liikaa, niin varautuu siihen että jotain pitää sitten palautellakin aikanaan. Mulla oli samantyyppinen tilanne kun aloitin uuden työn. Tuen tarkistusta ei voinut hakea ennen kuin oli toimittaa palkkalaskelma, jota puolestaan ei saanut ennen kuin olin ollut töissä täyden kuukauden. Sitten hakemusta käsiteltiin niin kauan, että kolmaskin kuukausi ehti alkaa ja vanhan suuruinen tuki tulla tilille, ennen kuin ekstroja alettiin periä takaisin. Minä en ollut tehnyt mitään väärin mutta jouduin palauttamaan liiat rahat silti. No, onneksi mulla oli vuosien kela-kokemukset alla niin olin osannut varautua.

Jatkan vielä että lähinnä mua tuossa tilanteessa harmitti se mihin sävyyn Kela niitä rahoja sitten alkoi penätä takaisin, tyyliin "palauta heti meiltä huijaamasi rahat senkin varas tai ne menee ulosottoon". Mä kun olin koko ajan odottanut rahat valmiina että maksan heti kun vaan tulee tieto että mille tilille ja kuinka paljon.

Vierailija
12/16 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko siihen korkoa?

Ei tietääkseni jos maksaa eräpäivään mennessä. Eräpäivä on laskussa jonka ne lähettää kunhan on laskelmansa saaneet valmiiksi.

Vierailija
13/16 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin usein tälläisissä KELA koskevissa syytöksissä on taustalla asiakkaan mielenterveydelliset ongelmat...

Vierailija
14/16 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen takaisinperintää kela pyytää aina selvityspyynnön.

Sen selvityspyynnön lähetettyäni olen aina saanut liikamaksut anteeksi.

Vierailija
15/16 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minultakin peritään takaisin asumistukea. Ihan aiheesta, koska en ilmoittanut tarpeeksi nopeasti vuokran alenemisesta. Ihan kohteliaita kirjeitä tuli. Ensimmäisessä kirjeessä pyydettiin selvitystä ja toisessa oli lasku. Maksuaikaa 2kk. Ja valittaakin voi. Ei mitään uhkailua, joten Ap. valehtelee.

Vierailija
16/16 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät nuo liikamaksut useinkaan ole mitenkään "kenkään erityinen vika."

Vuositarkistuksessa tuki voi muuttua paljonkin, kun silloin tuki lasketaan ikäänkuin nollasta alkaen.

Välitarkistus tehdään vain jos tulot ovat pysyvästi laskeneet 200e/kk tai nousseet 400e/kk. Eli aika suuri tulojen vaihtelun haitari voi vuoden sisällä olla. Mutta vuositarkistus voikin sitten yllättää, kun pienempikin tulojen muutos vaikuttaa. Syynä myös se, että tammikuun alusta tuleet uudet normit ovat silloin käytössä ja laskentaperuste jne. ovat erit.