Kokeilisinkohan olla värjäämättä hiuksiani?
Yleensä on ollut tapana kampaamossa käydä värjäämässä hiukset noin kerran vuodessa. Toisaalta tekisi mieli lopettaa ainakin joksikin aikaa ja katsoa, jos tykästyisin luonnolliseen väriini (tylsä maantienruskea). Ja muutenkin hiukset pysyisi parempina, kun onhan värjäys aina rasite hiuksille vaikka sen tekisi kuinka hellävaraisilla aineilla.
Viime värjäyksestä on nyt aikaa 8kk. Oiskohan vaan ilman vai värjäiskö.. Plussia ja miinuksia värjäämättömyydestä? :D
Kommentit (22)
Jos noin harvoin muutenkin värjäät, niin varmaan voit ihan hyvin lopettaa kokonaan.
Mä haluaisin myös lopettaa, mutta en pysty. Oma hiustenväri on ruma maantienharmaa jossa ilmeisesti on jo harmaita hiuksia joukossa. Muutenkin ikäkriiseilen oman rapistuvan ulkonäön kans niin en haluais olla kovin valjun näköinen.
Ei näy ikävä juurikasvu, tukka ja päänahka voi todella hyvin, oma väri sopii kunkin piirteisiin (kulmakarvoihin, ripsiin, ihon sävyyn) parhaiten ja säästyy rahat.
aika harva julkimo on värjäämätttä hiuksia....ihan sivuhuomautuksena
Ärsyttää vaan niin suunnattomasti kun oma väri on niin ruma, suurimmalla osalla suomalaisista ilmeisesti on tälläinen maantienruskea väri :( Miksi sen pitää olla niin kauhea väri?! Joillekin se kyllä sopii hyvin, mutta itsestä tuntuu että omassa päässä se on ihan kauhea.. Ehkä siihen ei vain ole tottunut..
Vierailija kirjoitti:
No miltä se sun 8-10cm juurikasvu näyttää? Kuinka paljon se eroaa latvan väristä?
Minun värjäys on jo sen verran haalistunut, ettei kyllä kauheasti juurikasvu enään erotu.
AP
Mua ärsyttää kun oma väri on kaunis tummanruskea, mutta on alkanut jo harmaantua niin värjätään nyt sitten:(
N23
oispa luonnostaan kauniin väriset hiukset omaan silmään, niin ei tarttis koskaan värjätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miltä se sun 8-10cm juurikasvu näyttää? Kuinka paljon se eroaa latvan väristä?
Minun värjäys on jo sen verran haalistunut, ettei kyllä kauheasti juurikasvu enään erotu.
AP
Eli ihan turhaan olet värjännyt tähänkään asti, mitä siinä ihmettelet, vuodessa lyhyellä kampauksella lähtee jo väri kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää vaan niin suunnattomasti kun oma väri on niin ruma, suurimmalla osalla suomalaisista ilmeisesti on tälläinen maantienruskea väri :( Miksi sen pitää olla niin kauhea väri?! Joillekin se kyllä sopii hyvin, mutta itsestä tuntuu että omassa päässä se on ihan kauhea.. Ehkä siihen ei vain ole tottunut..
Maantie on enemmän harmaa kuin ruskea. Ja toisaalta, se maantien värinen on sellainen epäväri hiuksissa, se ei ole ruskea, ei vaalea, ei edes harmaa, vaan sekoitus kaikkea ja sekin haalistunut väri.
Ei sellainen väri kyllä sovi kenellekään. Ehkä joillain on tummanvaalea jota kuvittelevat maantienväriksi, he eivät tiedä maantienväristä mitään. Ja jos taas jollain näkee oikeasti sellaisen epävärisen hiusvärin, niin ei se kyllä kenenkään kasvoihin jne. sovi, tekee vaan ihostakin kelmeän ja rupsahtaneen näköisen.
+Säästyy rahaa, aikaa ja vaivaa
+Ei tarvitse huolehtia kemikaaleista (ei itsensä eikä ympäristön puolesta)
+Usein oma väri on kaunis ja luonnollisen näköinen, mutta jos on aina värjännyt voi vaatia tottumista. Omista tutuista kaikilla se omaväri on minusta ollut kauniimpi, mutta makuasiahan tämä on. Huom, koskee myös harmaita ja harmaantuvia hiuksia, minusta ne ovat hienot :)
+Ei tarvitse mitään erikoisshampoita värin säilymiseen tjsp.
-Et ehkä saa sitämieluisinta hiusväriä etkä ainakaan vaihtelua siihen
-Jos on niitä harmaita, joudut sopeutumaan niihin
Terv. Lopetin värjäämisen 10 v sitten enkä ole uudestaan alkanut vaikka on tullut harmaita
Lopetin värjäämisen n. 4 vuotta sitten, ja olen tukkaa säännöllisesti pätkinyt latvoista. Nyt hiukset ovat vähän yli olkapään ja kokonaan omaa väriäni. Heti kun sai värjätyn punakan tukan pois, tukka ei näytäkkään niin harmaalta ja kulahtaneelta. Rahaa säästyy, ei tarvitse murehtia tyvikasvusta ja murehtia siitä kemikaalimäärästä mitä värjäyksessä kytätään päähän. Hiukset voivat paremmin, mutta ovat myös aika liukkaat.
En enää ikinä värjää kestoväreillä.
T. N24
Mä olen just saanut oman värin kasvatettua takasin. Tukka on olkapäille, ja maantien-tummanharmaa. Sellainen lyijykynän terän värinen.
No joo, plussia:
+ ei tarvi murehtia juurikasvusta, tukka on tasavärinen koko ajan, vaikka kasvaakin.
+ säästyy rahaa
+ hiusten hyvä kunto, pesun jälkeen ilman hoitoainettakin takuton, helppo selvittää/kammata
+ vähemmän kemikaalikuormitusta itselle ja luonnolle
Miinukset:
- onhan tää ihan helkkarin tylsä, mitäänsanomaton hiirulaisväri. Kukaan ei ole haukkunut tukkaani, mutta ei ole kehujakaan kuulunut (kuten ennen, kun värjäsin, jotkut aina kehaisivat hienoa väriä). Olen todellakin massaan hukkuva keski-ikäinen. Tekee helkkaristi mieli värjätä taas tukka. Mutta sitten on taas värjäyskierteessä, ja hirvee homma (2 vuotta) jos joskus haluais taas oman värin takaisin....
Miten sellaiseen maantienruskeaan tukkaan saisi jotain eloa jos ei koko hiuksia halua värjätä? Sopiiko vaikka jotkut vaaleat raidat jos vähän laittais?
Yks ongelma omassa tylsässä luonnollisessa hiusvärissä on myös se, että hiukset tuntuu tosi ohuilta kun se oma väri puskee koko päähän.. Kun värjää niin tulee paksumman näköiset ja tuntuiset :(
Vierailija kirjoitti:
Miten sellaiseen maantienruskeaan tukkaan saisi jotain eloa jos ei koko hiuksia halua värjätä? Sopiiko vaikka jotkut vaaleat raidat jos vähän laittais?
Miten olisi vaalennussuihke?
Raitoja suosittelen, jos oma luonnollinen väri ei ole vivahteikas, vaan hyvin yksivärinen.
Itselle tulee harmaita jo :-) ja raitoja laitan vain - saa harmaat näkyä... onhan se nyt järkytys sitten joskus, kun lopettaa värjäyksen ja tuleekin kokonaan vaikka harmaa, sen kaikki huomaa. Nyt kun muutos tapahtuu pikku hiljaa, ei sitä niin huomaa.
Hyvä kampaaja osaa sanoa, millaiset raidat sopii, ei välttämättä vaaleat, ja usein moniväriset.
PS: Maantienruskea väri viitannee vanhaan aikaan, eli (kuiviin) sorateihin.
Maantienharmaa menisi sitten "uusiin" kestopäällyste teihin.
Saako tuollaisella vaalennussuihkeella hyvän lopputuloksen vai pitääkö siinäkin olla ns ammattilainen ettei mene ihan tyhmän näköseksi jos yrittää raitoja saada?
Vierailija kirjoitti:
Ei näy ikävä juurikasvu, tukka ja päänahka voi todella hyvin, oma väri sopii kunkin piirteisiin (kulmakarvoihin, ripsiin, ihon sävyyn) parhaiten ja säästyy rahat.
Minulle sopii vaaleat hiukset parhaiten, lapsena olin vaaleahiuksinen mutta hiukset muuttuivat tylsiksi maantienvärisiksi. Viihdyn parhaiten blondina mutta värjäys rasittaa hiuksia ja inhoan rumaa juurikasvua joten värjäsin lähelle omaa sävyä ja yritän päästä pois värjäyskierteestä. Ripset ja kulmani ovat todella vaaleat ja nyt joudun värjäämään niitä varsinkin kun hiukseni ovat valjumman sävyiset.