Kun lapsi pudottaa jätskipallon, opetatko hänelle, että uuden saa tilalle?
Kun lapsi pudottaa jäätelötötteröstään pallon, miten toimit? Ostat uuden pallon vai jätät ostamatta?
Tuli viikonlopuna nähtyä tilanne, jossa ihmettelin vanhemman kasvatustapaa. Jäätelökioskilla edellämme oli lapsiperhe, jonka vanhemmat vuorollaan käyttivät paljon aikaa sen arpomiseen, mitä jäätelömakuja ostavat. Kun lopulta tuli meidän vuoromme, mamma kiilaa kesken kaiken eteemme ja kertoo lapsen pudottaneen jäätelönsä. Myyjä sitten alkoi väsäämään likalle uutta jäätelöä.
Mielestäni harmi, että lapset näkevät moista esimerkkiä, koska:
- Pitäisi oppia, että jos huolimattomuuttaan pudottaa jotakin, mitä on saanut, uutta ei vain tupsahda tilalle. Täytyy oppia myös kestämään pettymyksiä.
- Jos siltikin haluaa ostaa lapselle uuden jäätelön, jonon pää on oikea paikka aloittaa asiointi sen sijaan, että etuilee koko jonon ohi.
Onko nykyisin tavallistakin, että lapsille ei opeteta ko. asioita?
Kommentit (33)
No ostaisin uuden, kuten ostaisin itsellenikin uuden jos tiputtaisin jätskini. Tosin ainakin silloin kun itse olin pieni jätskikiskoilta sai kyllä ilmaiseksi uuden pallon jos tiputti heti ostamisen jälkeen.
Opettaisin toki, koska tottahan se on, että jäätelöä todellakin saa aina lisää.
Jos pudotin lapsena jäätelöpallon, niin en saanut uutta - äiti vaan auttoi puhdistamaan pois hiekat... Erityistä rangaistusta en saanut, mutta tilanteesta kyllä huomasi, että kaikki olivat vihaisia, joten oikeasti vihasin ja pelkäsin kesää, koska se tarkoitti taas sitä irtojäätelön syömistä. Jossain vaiheessa keksin ehdottaa, että haluaisin jotain muuta, mutta se ei tietenkään käynyt - jos minä en halunnut irtojäätelöä, niin ei kukaan muukaan saanut, ja asiasta tietysti vihoteltiin minulle viikkokausia. Siihen aikaan jäätelöpalloa ei meidänkylällä voinut ostaa kuppiin.
-Olen 35 enkä edelleenkään osta jäätelöäni tötteröön. (Omia lapsia en voi saada.)
Ei joka hetken tule olla joku helkkarin kasvatustilanne. Voi ihan elääkin välillä ja ajatella myötätunnolla. Opetukset kannattaa hakea isommista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Ei joka hetken tule olla joku helkkarin kasvatustilanne. Voi ihan elääkin välillä ja ajatella myötätunnolla. Opetukset kannattaa hakea isommista asioista.
Sananlaskukin sanoo Oppia ikä kaikki.
Eli kyllä kaikki tilaisuudet käytetään opettamiseen! Oletko jokin elämänkoulainen?
Vierailija kirjoitti:
NO EN varmana ostaisi.
Aina jos noita käy, käytän tilaisuuden opettaa lapselleni tärkeän elämänohjeen:”RAHA ei kasva puissa, lapsi hyvä!”
Piste.
Meillä isä opetti aikoinaan päinvastoin eli vei metsätöihin ja sanoi, että raha kasvaa puussa. Mitä enemmän tukkipuuta on myytäväksi, sitä enemmän voi ostaa vaikka jäätelöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sananlaskukin sanoo Oppia ikä kaikki.
Eli kyllä kaikki tilaisuudet käytetään opettamiseen! Oletko jokin elämänkoulainen?
Sananlaskusi ja viittauksesi elämänkoululaiseen ovat ristiriidassa keskenään. Ei muuta kuin leppoisia kesähetkiä sulle ja lapsillesi.
Vierailija kirjoitti:
Mites kun lokki nappas mun pallon Kauppatorilla ?
Se on voi voi. Miten ihmiset ei osaa syödä niin että joku stanan tirppa ei vie??
Tietenkin ostaisin uuden. Ei lapsi sitä tahallaan tiputa, sitä paitsi ne ovat usein tosi huterasti kiinni tötterössä.
Häijyä teki katsella kerran kun isä raivosi pienelle itkuiselle pojalle tipahtaneesta jäätelöpallosta ja kiskoi poikaa pois jäätelökioskilta. Habitukseltaan tämä isä oli sellainen, että varmasti hänen kaatuneen oluen tilalle olisi ostettu salamana uusi.
Jos tippuu vahingossa, tottakai ostetaan uusi ja sitten neuvotaan ja autetaan olemaan varovaisempi.
Jos taas on kiukutteluna pudotetaan tai varovaisuusohjeista välittämättä remutessa putoaa, sitten ei.
Kummassakin tilanteessa voi selittää että uusi pallo maksaa, joten nyt varovasti.
Simppeliä?
Olen samaa mieltä kuin joku aiempi kommentoija että pihit raivoajavanhemmat eivät kyllä opeta lapselleen muuta kuin pelkotiloja ja ahdistusta.
Itse en muista palloa koskaan pudottaneeni ja lapsettomaksi jäävä 34-vuotias olen.
Eikö uuden voisi saada ilmaiseksi? Tosi mälsää maksaa kahden jäätelön hinta jos oikeasti syö vain yhden!
Mites kun lokki nappas mun pallon Kauppatorilla ?