Mikä ihmeen siinä, on että...
Kaikki vähättelee tai hyssyttelee, kun sanoo, että olen lihava, ylipainoinen kuka nyt mitäkin nimikettä käyttää, niin miksi sitä ei uskota? Kai nyt monesti näkee, onko joku lihava. Tietysti ruumiinrakenne sun muut vaikuttaa, näyttääkö kuinka isolta. "Et sinä ole lihava, kunhan vaan kuvittelet" sanomiset on alkanut ärsyttää. Onko lääkärit sitten tyhmiä, kun ne kehottaa laihduttaa? Tässä en puhu mistään 10kg ylipainoista, vaan isommista määristä. Eli olenko minä, tutut vai lääkärit sokeita ja tyhmiä asian suhteen?
Kommentit (10)
Se on tätä kehopositiivisuutta, että sairaalloisen ylipainoisiakin kuuluu vain ihastella ja kehua.
Vierailija kirjoitti:
Se on tätä kehopositiivisuutta, että sairaalloisen ylipainoisiakin kuuluu vain ihastella ja kehua.
Nyt olet ymmärtänyt kehopositiivisuuden aivan väärin. Ei se tarkoita ylipainon vähättelyä tai kieltämistä, vaan lähinnä oman itsetunnon rakentamista siitä huolimatta, että on ylipainoinen. Sen tajuamista, että itseään voi rakastaa ja arvostaa, vaikka on ylipainoinen.
Ap puhuu jostain ihan muusta.
Niinkun sanotaan, että et ole lihava paljoonkaan, et voi painaa niin paljoa, kuvittelet vain... Ap
Samoja kokemuksia itsellänikin. Jos joskus erehdyn sanomaan jonkun kaverin tai sukulaisen aikana (lukuun ottamatta äitiäni ja veljeäni, he ovat ainoat poikkeukset) jotain omasta painostani, vaikka että "näyttääpäs tämä vaate x nyt ikävältä mun päällä kun olen näin lihava" tai että "en kiitos nyt syö herkkua x, pitäisi saada painoa pudotettua" niin heti vastapuoli alkaa vähätellä ja vakuutella, että enhän mä mikään lihava ole. Ehkä he jostain syystä kuvittelevat, että kaipaan sellaista ja loukkaantuisin, jos eivät niin tekisi, en tiedä. Mutta lähinnä naurettavalta se tuntuu, koska tiedän, että se on täyttä valehtelua :D Olen sen verran reilusti ylipainoinen, että sen näkee sokeakin, joten olen 100 % varma, ettei yksikään heistä voi oikeasti olla sitä mieltä etten olisi lihava. Etenkin tuon toisena kertomani esimerkin kaltaisissa tilanteissa olisi munkin etu, että tuettaisiin mun terveyttä uskomalla kun sanon noin sen sijaan, että aletaan tuputtaa sitä kakkua/piirakkaa/jäätelöä/suklaata sillä "voithan sä nyt ainakin vähän ottaa" ja "ethän sä nyt mikään lihava ole"-tyylillä.
Omat perheenjäsenet tajuaa kyllä, että oon lihava, mutta muut ei ...ap
Hellä ja kunnioittava tapa sanoa, ettei asia oikeasti kiinnosta. Ketä ystävää kiinnostaa sun kilot ja tuttavaa vielä vähemmän.
Valetta tollanen suhtautuminen toiselle.. Ap
Miksi sä otat painosi puheeksi?
Mun mielestäni se on yksi maailman tylsimmistä puheenaiheista heti sun lastesi jälkeen.
Up